حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
یادداشت/

برج شیطان کی برداشته می‌شود؟

برج شیطان کی برداشته می‌شود؟

برج شیطان سازه‌ای با معماری عجیب است که متأسفانه در کنار یک اثر تاریخی قرار گرفته و هیچ مسئولی عزمی برای برداشتن این سازه بلااستفاده ندارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ سمنان شهری تاریخی به درازای  دوران حکومت مادها و هخامنشان و کومشیان  است و به جهت آنکه در تمامی این حکومت‌ها جزو ایالت‌های بزرگ و به‌نوعی پارت شهر محسوب می‌شده است در دل خود آثار و ابنیه تاریخی فراوانی را جای‌داده است.

اما متأسفانه بخش زیادی از بافت تاریخی سمنان  مانند قلعه زاوقان و اسفنجان و کهنه دژ در سایه غفلت مسئولین و یا به بهانه توسعه شهری در حال نابودی هستند و درحالی‌که شهر سمنان به‌عنوان پایتخت جاده ابریشم شناخته شده و انتظار می‌رود توجه بیشتری به این آثار تاریخی برای جذب گردشگر باشد برعکس این مهم در حال رخ‌دادن است و بناهای تاریخی به نام رفع خطر ریزش تخریب می‌شوند.

یکی از این آثار تاریخی به‌جای‌مانده از دوران اشکانیان در شهر سمنان قلعه و یا دژ چرمنه است که باوجودآنکه جزو آثار باستانی به ثبت رسیده در شهر سمنان است و چندین بار کاوش از دل آن انجام‌گرفته اما همچنان مسئولین میراث‌فرهنگی نسبت به حفظ این بنای تاریخی که می‌تواند فرصتی برای جذب گردشگر باشد، غافل هستند.

البته در سال گذشته ضمن بازدید ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی  از این مجموعه تاریخی مبلغ 850 میلیون تومان برای حصارکشی آن هزینه شد که جای شکر دارد، اما در کنار این اقدام ارزشمند انتظار می‌رفت مسئولین وقت به فکر نصب یک تابلوی راهنما برای نشان‌دادن این اثر به‌عنوان یک مبنای تاریخی می‌افتادند که دیگرکسی زباله‌هایش را در این مکان نریزد.

در کنار این بی‌توجهی فاجعه‌ای بدتر از آن، قرارگرفتن برج شیطان در کنار این اثر تاریخی است که موجب شده وجهه و نمای این اثر زیر سؤال رفته و یک ناهمگونی از بافت سنتی  و مدرنیته را کنار هم ببینیم که هیچ جذابیتی ندارد.

اما این برج بلااستفاده همچنان استخوانی در گلوی شهر است و هیچ مسئولی عزمی برای برداشتن آن ندارد و مثل‌اینکه این سازه عجیب و بلااستفاده در مرکز شهر سمنان چندان هم برای مسئولین نامطلوب به‌حساب نمی‌آید.

یادداشت: مهدیه السادات کیا -فعال رسانه ای

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از