حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
روان‌شناس و کارشناس مسائل اجتماعی:

تعاملات سازنده موجب افزایش اعتماد عمومی می‌شود

تعاملات سازنده موجب افزایش اعتماد عمومی می‌شود

روان‌شناس و کارشناس مسائل اجتماعی گفت: اعتماد اجتماعی و تعاملات سازنده سبب می‌شود ضریب اعتماد عمومی افزایش پیدا کرده و امنیت روانی در جامعه حفظ شود.

زهرا محمدی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به مسئله اعتمادی اجتماعی و پیامد‌های عدم اعتماد اجتماعی گفت: اعتماد اجتماعی یک مسئله مهم و حیاتی در علوم اجتماعی بوده و عامل ایجاد تعامل بین افراد مختلف در جامعه است. 

روان‌شناس و کارشناس مسائل اجتماعی تصریح کرد: اعتماد در جامعه سبب تشکیل روابط بین افراد در سطوح خرد و کلان می‌شود، همچنین اعتماد اجتماعی مهم‌ترین سرمایه اجتماعی است؛ زیرا یکی از ابعاد مهم روابط انسانی و اجتماعی برای تداوم زندگی در دنیای پرمخاطره امروز است. 

محمدی با بیان برخی‌ پیامد‌های عدم اعتماد در جامعه گفت: عدم اعتماد در یک جامعه سبب تأخیر در روند کارها و افزایش هزینه‌ها، ایجاد اخلال در روابط و تعاملات، به‌هم‌خوردن نظم اجتماعی، عدم سلامت اجتماعی و به‌ طور کلی عدم توسعه همه‌جانبه در جامعه می‌شود. 

وی خاطرنشان کرد: وجود اعتماد اجتماعی سبب افزایش امنیت روانی جامعه و تعاملات سازنده شده و ضریب اعتماد عمومی را افزایش می‌دهد، گرچه اعتماد بی‌رویه نیز ضرر و زیان به دنبال خواهد داشت؛ اما کاهش اعتماد در جامعه آثار زیان‌بارتری دارد. 

محمدی عنوان کرد: با توجه به تنوع قومیتی و انواع فرهنگ و نگرش در ایران، سنجش اعتماد اجتماعی در میان همه اقوام ضروری بوده و هرسال راهکارهای تقویت اعتماد شناسایی و برنامه‌ریزی می‌شود. 

وی تأکید کرد: در عصر امروز آشنایی و روابط چهره به چهره اعضای یک منطقه مانند گذشته تأثیر به‌سزایی در شکل‌گیری روابط و تعاملات اجتماعی میان مردم ندارد؛ بلکه امروزه برای شکل‌گیری روابط باید با توجه به گستردگی و فراوانی دامنه فعالیت‌های اجتماعی، نیاز به شرایط و ویژگی‌های دیگری است. 

محمدی بیان کرد: در شرایط کنونی، اعتماد اجتماعی در جامعه ما وضعیت مطلوبی ندارد و این مسئله آن‌قدر حائز اهمیت است که می‌تواند در آینده یک معضل و چالش اساسی برای جامعه باشد.

وی با اشاره به اینکه عدم اعتماد در جامعه سبب انزوا می‌شود، گفت: عدم اعتماد اجتماعی به‌مرور سبب پیدایش انزوای اجتماعی می‌شود و فقدان ارتباط و سست‌شدن پیوند میان افراد در ارتباط با یکدیگر و جامعه را به همراه دارد. 

محمدی اذعان کرد: افراد مبتلا به بی‌اعتمادی، مدام در ذهن خود این تفکر را پرورش داده که نکند اطرافیانشان قصد سوءاستفاده یا خیانت به آن‌ها را دارند و همواره در حالت تدافعی قرار می‌گیرند و منتظر آسیب دیگران به خودشان هستند و همین تفکر آسایش زندگی آن‌ها را سلب می‌کند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از