حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
مرآت گزارش می‌دهد؛

تنش‌های ژئوپلیتیک زیر سایه اینترنت استارلینک

تنش‌های ژئوپلیتیک زیر سایه اینترنت استارلینک

اینترنت استارلینک، پروژه‌ای است که توسط شرکت اسپیس ایکس به رهبری ایلان ماسک راه‌اندازی شده و هدف این پروژه فراهم‌آوردن دسترسی به اینترنت پرسرعت در نقاط دورافتاده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ از زمان پیدایش اینترنت در دهه ۱۹۶۰، این فناوری تحولاتی شگرف را تجربه کرده است، اینترنت اولیه که به‌عنوان ARPANET شناخته می‌شد، تنها برای تبادل اطلاعات بین دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی طراحی شده بود و با گذشت زمان و ظهور پروتکل‌های TCP/IP در دهه ۱۹۸۰، اینترنت به یک شبکه جهانی تبدیل شد.

دهه ۱۹۹۰ با ظهور وب‌سایت‌ها و مرورگرها، اینترنت در دسترس عموم مردم قرار گرفت و این دوره، آغاز عصر اطلاعات و تجارت الکترونیک بود بنابراین؛ با پیشرفت فناوری‌های بی‌سیم و افزایش سرعت اینترنت در دهه ۲۰۰۰، کاربران توانستند به‌راحتی به محتوای آنلاین دسترسی پیدا کنند.

امروزه، اینترنت به یکی از ارکان اساسی زندگی روزمره تبدیل شده و با ظهور فناوری‌های نوین مانند 5G و اینترنت ماهواره‌ای، نظیر استارلینک دسترسی به اینترنت پرسرعت در مناطق دورافتاده و کم‌جمعیت ممکن است.

اینترنت استارلینک تنش‌های ژئوپلیتیک را افزایش می‌دهد

رسول جلیلی در گفتگو با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با بیان راه‌اندازی و مدیریت اینترنت استارلینک اظهار کرد: اینترنت استارلینک، پروژه‌ای است که توسط شرکت اسپیس ایکس به رهبری ایلان ماسک راه‌اندازی شده و هدف این پروژه فراهم‌آوردن دسترسی به اینترنت پرسرعت در نقاط دورافتاده و مناطقی است که زیرساخت‌های اینترنتی مناسب ندارند.

کارشناس فناوری اطلاعات در ادامه افزود: استارلینک از شبکه‌‌های متشکل از ماهواره‌های کوچک که در مدار پایین زمین قرار دارند، استفاده می‌کند؛ زیرا این ماهواره‌ها به یکدیگر متصل هستند و سیگنال‌های اینترنت را به نقاط مختلف زمین منتقل می‌کنند.

جلیلی با بیان رویکرد‌های سیاسی گسترش اینترنت استارلینک در جهان گفت: اینترنت استارلینک می‌تواند سبب افزایش کنترل و نظارت بر داده‌ها در غرب و منجر به سوءاستفاده شود، همچنین، گسترش این فناوری ممکن است تنش‌های ژئوپلیتیک را افزایش دهد، زیرا وابستگی به یک شرکت خصوصی مانند اسپیس ایکس می‌تواند خطرات امنیتی و اقتصادی را به همراه داشته باشد.

وی عنوان کرد: اگر استارلینک پوشش جهانی داشته باشد می‌تواند نقش مهمی در زمان بحران‌ها ایفا کند؛ مانند مواقعی که زیرساخت‌های ارتباطی سنتی هنگام وقوع زلزله یا طوفان آسیب می‌بینند این سرویس می‌تواند به‌عنوان یک راه‌حل فوری برای برقراری ارتباطات ضروری عمل کند.

جلیلی با بیان اینکه اینترنت استارلینک از سرعت بالایی برخوردار است، گفت: سرعت‌ این اینترنت حدوداً یک گیگابیت بر ثانیه و تأخیر آن حدود ۲۰ تا ۴۰ میلی‌ثانیه است که برای فعالیت‌های آنلاین و کنفرانس‌های ویدئویی مناسب است.

این کارشناس حوزه فناوری ابراز کرد: استفاده از خدمات اینترنت استارلینک هزینه هنگفتی در دو بخش تجهیزات و هزینه اشتراک ماهانه به همراه دارد؛ زیرا همه کاربران باید یک کیت نصب شامل آنتن ماهواره‌ای و مودم را خریداری کنند که قیمت این تجهیزات در حال حاضر حدود ۵۰۰ دلار است.

وی در ادامه افزود: پس از خرید تجهیزات، کاربران موظف به پرداخت هزینه اشتراک ماهانه هستند که در حال حاضر حدود ۱۱۰ دلار در ماه بوده و بسته به منطقه جغرافیایی و شرایط خاص متغیر است.

جلیلی از افزایش تعداد ماهواره‌های استارلینک به‌مرور زمان خبر داد و ابراز کرد: افزایش تعداد ماهواره‌ها در مدار زمین سبب آلودگی فضایی و تأثیرات آن بر علم نجوم می‌شود.

استفاده از استارلینک در ایران بلامانع است

آرین ابراهیمی‌نژاد در گفتگو با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با بیان اینکه مانعی برای استفاده از استارلینک در ایران وجود ندارد گفت: اگر اینترنت استارلینک از نظر امنیتی معضلاتی را ایجاد نکند مانعی برای استفاده از آن در کشور وجود ندارد البته با توجه‌ به شرایط تحریم‌ها بدون شک ارسال تجهیزات استارلینک برای کاربران ایرانی با هزینه‌ بسیاری همراه است.

تحلیل‌گر و مدرس حوزه سواد رسانه در ادامه افزود: استارلینک، به کاربران در مناطق روستایی و دورافتاده که دسترسی به اینترنت پرسرعت ندارند، امکان اتصال به اینترنت را می‌دهد و این ویژگی می‌تواند به توسعه اقتصادی و اجتماعی این مناطق کمک کند.

ابراهیمی‌نژاد به هزینه بالای خدمات استارلینک اشاره کرد و گفت: هزینه نصب تجهیزات و اشتراک ماهانه برای بسیاری از کاربران بالا بوده و این مانعی برای دسترسی افراد به این سرویس است.

بنا به گفته وی، با وجود اینکه اینترنت استارلینک از سرعت بالایی برخوردار است؛ اما تأخیر آن بیش‌تر از اینترنت‌های زمینی بوده این موضوع می‌تواند هنگام فعالیت‌های مختلف برای کاربران مشکل‌ساز باشد.

ابراهیمی‌نژاد از محدودیت‌های جغرافیایی استارلینک خبر داد و افزود: در برخی مناطق، شرایط جوی بر کیفیت سیگنال‌های اینترنتی اثرگذار بوده و باعث کاهش کیفیت خدمات می‌شود.

این مدرس و تحلیل‌گر یادآور شد: با ورود استارلینک، احتمالاً سرعت اینترنت در برخی مناطق ایران بهبود خواهد یافت؛ اما بدون شک سبب تضعیف سرعت اینترنت زمینی نیز می‌شود و بعید است که این سرویس بتواند به‌طور کامل جایگزین اینترنت‌های موجود شود.

وی ابراز کرد: اینترنت استارلینک یک نوآوری مهم در زمینه فناوری ارتباطات بوده و مجوز استفاده از آن در همه کشورها نیازمند بررسی ابعاد و اهداف مختلف است و آینده اینترنت استارلینک بستگی به پیشرفت‌های تکنولوژیکی و تغییرات سیاسی جهانی خواهد داشت.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از