حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/04/14 شمسی | 2024/07/04 میلادی
روانشناس و مشاور خانواده مطرح کرد:

توهم آگاهی معضل امروز زندگی زوج‌های جوان

توهم آگاهی معضل امروز زندگی زوج‌های جوان

روان‌شناس و مشاور خانواده گفت: متأسفانه بسیاری از زوج‌های جوان با عدم آگاهی از مهارت‌های زناشویی وارد زندگی مشترک می‌شوند به همین علت پس از مدتی در مسیر زندگی به بن‌بست می‌رسند.


سمانه قوشچیان در گفتگو با خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با تأکید اهمیت بر موضوع ازدواج گفت: ازدواج در حقيقت هسته اوليه در ايجاد خانواده و در سنگ بناي جامعه انساني قلمداد می‌شود، اين در حالي است كه اسلام به‌عنوان دين رسمي ايرانيان به ازدواج عنايت و تأکید فوق‌العاده‌ای دارد.

وی در ادامه افزود: يكي از مسائلي كه در ازدواج‌ها مورد غفلت قرار گرفته و به همین خاطر شاهد افزايش آمار طلاق هستيم عدم آگاهي و شناخت تکنیک‌های زندگي است كه باعث بالارفتن آمار طلاق در ابتداي زندگي مشترك می‌شود، درحالی‌که در دهه‌های گذشته كمتر شاهد اين معضل بودیم.

مشاور خانواده به نقش آگاهی‌های پیش از ازدواج اشاره کرد و گفت: در حال حاضر با وجود آنکه آگاهي‌هاي پيش از ازدواج افزایش‌یافته و تأثیر عوامل مخرب مانند ماهواره‌ها، سینمای غرب و شبکه‌های اجتماعی که به دنبال برهم‌زدن بنيان خانواده هستند بیشتر از گذشته بررسی می‌شود؛ اما بازهم شاهد افزایش آمار طلاق در سطح جامعه هستیم.

 قوشچیان تصریح کرد: خانواده‌ها باید تلاش بیشتری در جهت شناسایی مهارت‌های زندگی و ازدواج برای فرزندانشان داشته باشند؛ زیرا جوانان تجربه و مهارت كافی برای زندگی مشترک را نداشته و می‌بایست این مهارت را از دوره نوجوانی تا جوانی با کمک آموزه‌های خانوادگی کسب کنند.

 وی همچنین ابراز کرد: طبیعی است وقتی افراد بدون مهارت تشكیل خانواده می‌دهند در رویارویی با نخستین مشكل، قادر به حل آن نیستند؛ زیرا برخی جوانان قبل از ازدواج قادر به شناسایی معیارهای خود برای ازدواج نبوده‌اند.

 قوشچیان خاطرنشان کرد: برخی از جوانان دچار توهم دانستن هستند، آنها تصور می‌کنند از ملاک و معیارهای خود برای ازدواج آگاهی دارند؛ اما در برخورد با طرف مقابل مشخص می شود از مهارتهای لازم برخوردار نیستند.

 وی در ادامه ابراز کرد: تحقیقات نشان می‌دهد که زوجین سه سال پس از ازدواج مشاجرات حقیقی خود را آغاز می‌کنند؛ زیرا با همان توهم آگاهی زندگی مشترک را آغاز کرده‌اند؛ اما در حقیقت هیچ‌کدام از معیارها و وظایف یکدیگر آگاهی نداشته و قادر به درک هم نیستند.

 قوشچیان در نهایت ابراز کرد: بحث آموزش‌های پيش و پس از ازدواج دغدغه عموم مردم است و بايد در راستاي فرهنگ‌سازی ازدواج كارشناسان برجسته‌ای مورداستفاده قرار گيرند كه مباحث آن‌ها در عمل براي جوانان كارايي داشته باشد.

انتهای خبر/
 
 
   
 
  

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از