حالت تاریک
  • جمعه, 1403/07/13 شمسی | 2024/10/04 میلادی
جهش قیمت طلا در پی تنش‌های ژئوپلیتیکی
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد:

جهش قیمت طلا در پی تنش‌های ژئوپلیتیکی

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: تنش‌های اخیر در منطقه و موشک‌باران ایران به سرزمین اشغالی فلسطین باعث افزایش تقاضا برای طلا به عنوان یک دارایی امن شده است.

احمد شهسوار در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به جهش قیمت طلا در پی تنش‌های به‌وجود آمده در منطقه گفت: بازار جهانی طلا طی روزهای گذشته با جهش قیمتی بیش از یک درصد مواجه شد که این افزایش به‌طور مستقیم به تنش‌های ژئوپلیتیکی و حمله موشکی ایران به اسرائیل مرتبط است.

کارشناس علوم اقتصادی با بیان اینکه تحولات سیاسی نه تنها بر قیمت طلا تأثیر گذاشته، بلکه موجب افزایش تقاضا برای این فلز گران‌بها به‌عنوان یک دارایی امن شده است، افزود: قیمت لحظه‌ای طلا در روزهای گذشته به ۲ هزار و ۶۶۱ دلار در هر اونس رسیده بود؛ اما پس از حمله تاریخی ایران به رژیم جنایت‌کار صهیونیستی در روز گذشته، قیمت طلا به رکورد تاریخی ۲ هزار و ۶۸۵ دلار دست یافت. 

شهسوار تصریح کرد: معاملات آتی این فلز زرد نیز با رشد ۹ دهم درصدی به ۲ هزار و ۶۹۰ دلار افزایش یافت که این تغییرات قیمتی نشان‌دهنده واکنش سریع بازار به تحولات سیاسی و نظامی است که می‌تواند بر ثبات اقتصادی و مالی تأثیر بگذارد.

وی با بیان اینکه در زمان‌هایی که نااطمینانی‌هایی سیاسی و اقتصادی به وجود می‌آید، سرمایه‌گذاران معمولاً به سمت دارایی‌هایی مانند طلا حرکت می‌کنند، گفت: در این زمان طلا به‌عنوان یک پناهگاه امن شناخته می‌شود و این رفتار سرمایه‌گذاران نشان‌دهنده تمایل آن‌ها به حفظ ارزش دارایی‌هایشان در برابر نوسانات و خطرات احتمالی است.

کارشناس علوم اقتصادی خاطرنشان کرد: کاهش بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله نیز به جذاب‌تر شدن طلا بدون بازده کمک کرده و در شرایطی که نرخ بهره پایین می‌آید، سرمایه‌گذاران تمایل بیشتری به خرید طلا پیدا می‌کنند؛ چراکه هزینه نگهداری این فلز کاهش می‌یابد و جذابیت آن نسبت به سایر سرمایه‌گذاری‌ها افزایش می‌یابد.

به گفته وی، تحولات اخیر در خاورمیانه و تنش‌های موجود بین ایران و رژیم غاصب و جنایت‌کار صهیونیستی بازارهای مالی را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

شهسوار با بیان اینکه قیمت طلا به‌عنوان یک شاخص از احساسات عمومی سرمایه‌گذاران در برابر ریسک‌های سیاسی و اقتصادی عمل می‌کند، اظهار کرد: افزایش تقاضا برای آن نشان‌دهنده نگرانی‌های فزاینده در مورد آینده است و بنابراین، سرمایه‌گذاران باید بادقت تحولات جهانی را رصد کنند تا تصمیمات بهتری در زمینه سرمایه‌گذاری اتخاذ شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از