حالت تاریک
  • جمعه, 1403/04/15 شمسی | 2024/07/05 میلادی
هشدار نارنجی هواشناسی صادر شد؛

جولان تندباد و گردوغبار در استان سمنان

جولان تندباد و گردوغبار در استان سمنان

مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: وضعیت هشدار نارنجی هواشناسی در استان سمنان صادر شد.

ایرج مصطفوی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی مرآت، با اشاره به افزایش گرادیان فشار، وزش بادهای شدید تا بسیار شدید، تندبادهای لحظه‌ای و خیزش گردوغبار، اظهار داشت: بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌بینی هواشناسی، تصاویر ماهواره و مدل‌های پیش‌بینی، وضعیت هشدار نارنجی هواشناسی از بعدازظهر یکشنبه نوزدهم شهریورماه آغاز شده و تا اواخر وقت روز دوشنبه بیستم شهریور ادامه خواهد یافت.

 

مدیرکل هواشناسی استان سمنان در ادامه ابراز داشت: احتمال وقوع پدیده وزش بادهای شدید تا بسیار شدید، تندبادهای لحظه‌ای و خیزش گردوغبار از روز یکشنبه در اغلب نقاط تا جمعه نواحی شرقی و جنوبی استان دور از انتظار نیست.

 

وی افزود: وزش باد شدید تا نسبتاً شدید، خیزش گردوغبار و تندبادهای لحظه‌ای برای روز چهارشنبه در غالب مناطق استان و در روزهای پنجشنبه و جمعه در نواحی شرقی و جنوبی استان متأثر از ورود سامانه جوی مذکور خواهد بود.

 

مصطفوی با اشاره به افزایش آلاینده‌های هوا استان طی روز‌های یکشنبه و دوشنبه، عنوان کرد: کاهش کیفیت هوا و دید افقی در استان ناشی از همین مسئله خواهد بود.

 

مدیرکل هواشناسی استان سمنان در ادامه گفت: خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها، سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال، در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا و احتمال آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها از مهم‌ترین مخاطرات جوی در این ایام خواهد بود.

 

وی با تأکید بر لزوم اطمینان از استحکام سازه‌های موقت و پوشش گلخانه‌ها، عدم عبور عابران از حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهن‌سال و عدم توقف و پارک خودرو در این نقاط، خاطرنشان کرد: عدم سم‌پاشی باغ‌ها و مزارع به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و استفاده از قیم برای نهال‌ها، پرهیز از روشن‌کردن آتش در مراتع و مناطق جنگلی مراتع و جنگل‌ها، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت و چادرهای مسافرتی و پوشش گلخانه‌ها از احتمال خسارت شرایط جوی مذکور خواهد کاست.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از