حالت تاریک
  • شنبه, 1403/06/24 شمسی | 2024/09/14 میلادی
یادداشت؛

بازخوانی کارنامه درخشان وزیر اقتصاد

بازخوانی کارنامه درخشان وزیر اقتصاد

ناصر امن‌زاده در یادداشتی اختصاصی نوشت: عبدالناصر همتی در حالی به‌عنوان وزیر اقتصاد در دولت چهاردهم حضور دارد که کارنامه اقدامات گذشته او مورد توجه مجلس شورای اسلامی قرار نگرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ ناصر امن‌زاده کارشناس مسائل اقتصادی در یادداشتی اختصاصی نوشت: عبدالناصر همتی در حالی به‌عنوان وزیر اقتصاد در دولت چهاردهم حضور دارد که  کارنامه اقدامات گذشته او مورد توجه مجلس شورای اسلامی قرار نگرفت و توانست رأی اعتماد دریافت کند.

مگر می‌شود در حالی‌ که سه سال از پایان کابینه روحانی و بسته‌شدن پرونده اقتصادی سیاه دولت او می‌گذرد رد پای همتی را در فروپاشی اقتصاد ایران نادیده گرفت؟

همتی در حال بازگشت به عرصه اقتصاد نحیف و زخم‌خورده‌ای است که خودش در ایجاد آن دست داشته است.

اگر بخواهیم کارنامه همتی را بازخوانی کنیم باید به افزایش قیمت دلار، افزایش تورم، رشد سرسام‌آور نقدینگی، سقوط آزاد بورس اشاره کنیم.

حضور همتی در دولت یازدهم و دوازدهم به‌گونه‌ای اقتصاد کشور را دچار فروپاشی کرد که قدرت خرید مردم به صفر رسید و نظام سرمایه‌داری در ایران رشد یافت، به همین ترتیب طبقه ضعیف و متوسط جامعه هر روز فقیرتر شده و قشر سرمایه‌دار هر روز ثروتمند‌تر شده و به اندوخته‌هایشان اضافه شد.

حال همتی از شرایط اقتصادی که خودش جزو بانیان اصلی آن بوده نالان و گله‌مند است که چرا دولت سیزدهم نتوانسته طی سه سال، همه فاجعه اقتصادی که او و دولت روحانی ظرف هشت سال به‌جای‌ گذاشته‌اند را اصلاح کند.

همتی سواد اقتصادی نداشت، زیرا هدف‌گذاری تورمی را مدنظر قرار داده بود که نرخ تورمش ۲۲ درصد و دامنه آن ۲ درصد بود بدین ترتیب نرخ تورم در پایان سال ۹۹ نزدیک به ۴۰ درصد رسید و در سال ۱۴۰۰ تورم سالانه فراتر از ۴۱ درصد رفت و غیرقابل‌ کنترل شد.

همتی تیشه به ریشه پول ملی زد؛ زیرا با هدف‌گذاری‌های اشتباه علی‌رغم وعده‌هایش برای کنترل تورم و ثبات در قیمت‌ها، طی دوره حضورش نرخ تورم را نقطه‌به‌نقطه افزایش داد.

میلیون‌ها سهام‌دار بورس در دوره وی دچار زیان‌های غیرقابل‌ جبران شدند و یکی از عوامل اصلی این زیان‌ها و ریزش بورس عملکرد غلط سیاست‌گذار پولی بود که سقوط بازار بورس را رقم زد.

در دوره همتی اقدامات اشتباهی مانند عدم واریز منابع صندوق توسعه در زمان مقرر، فشار و اجبار به بانک‌ها برای خرید اوراق دولتی، دست‌کاری در فروش قیمت ارز و عدم اجازه استفاده از تسهیلات برای صندوق‌ها صورت گرفت، این اقدامات مانند موریانه به‌مرور پایه‌های اقتصاد ایران را جویده و آن را دچار فروپاشی کرد.

امید است که کارنامه سابق وی تجربه‌ای برای آینده باشد و از تکرار مجدد اشتباهاتی که اقتصاد را به نابودی می‌کشاند خودداری شود.

یادداشت: ناصر امن زاده - کارشناس مسائل اقتصادی 

 

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از