حالت تاریک
  • شنبه, 1403/02/15 شمسی | 2024/05/04 میلادی
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان خبر داد:

حفظ جان یوز آسیایی نیازمند اعتبار 100 میلیاردی

حفظ جان یوز آسیایی نیازمند اعتبار 100 میلیاردی

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان گفت: برای اجرای ۸۰ کیلومتر فنس‌کشی در محور عباس‌آباد - میان‌دشت 100 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

بهرام‌علی ظاهری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ گفت: عملیات فنس‌کشی یک کیلومتر از مسیر رفت و یک کیلومتر مسیر برگشت جاده عباس‌آباد - میان‌دشت که محدوده قلمرو یوزپلنگ آسیایی است، توسط یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی در حال اجرا است. 

وی افزود: به‌منظور حفظ جان این‌گونه ارزشمند، طبق مصوبات باید حصارکشی ۱۰ کیلومتر از این جاده با پیش‌بینی اعتبار ۲۰ میلیارد تومان، توسط وزارت راه و شهرسازی انجام می‌شد که متأسفانه تاکنون هیچ اقدامی نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان ابراز داشت: اجرای این دو کیلومتر به‌صورت آزمایشی در حال اجرا است تا  نقاط قوت و ضعف آن سنجیده شود، در صورتی که این طرح آزمایشی شیوه حصارکشی، مناسب و مثمر ثمر باشد، ادامه عملیات حصارکشی نیز به همین شیوه انجام می‌شود.

ظاهری با بیان اینکه مصوبات خوبی در سفر اول ریاست‌جمهور به استان در زمینه محیط‌زیست داشتیم، ادامه داد: تکمیل و تجهیز پاسگاه‌های محیطبانی از مصوبات دور اول سفر رئیس‌جمهور به استان ما بود که اقدام بسیار خوبی تاکنون انجام و مصوبات اجرایی شد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان با بیان اینکه در زمینه حفاظت از منطقه توران که زیستگاه اصلی گونه نادر یوز است، تعداد پاسگاه‌های محیطبانی افزایش یافته است، اضافه کرد: پاسگاه محیط‌بانی احمدآباد با حضور نیروهای دائمی بیش از ۶ ماه است که به بهره‌برداری رسیده و در حال فعالیت است. 

وی همچنین از تجهیز و تکمیل پاسگاه‌های محیطبانی زیستگاه‌های پیرامونی توران خبر داد و افزود: پاسگاه محیط‌بانی جنگل ابر و پاسگاه سنگ‌فرش در پارک ملی کویر تجهیز و تکمیل شده است و پاسگاه محیطبانی رودبارک در حال تجهیز است.

مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان از افتتاح و بهره‌برداری از پاسگاه محیط‌بانی آبشرف خبر داد و تشریح کرد: به همراه چهار پاسگاه دیگر این پاسگاه برای حفاظت از حیات‌وحش استان افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

ظاهری با بیان اینکه یوزپلنگ آسیایی سمبل استان سمنان و کشور ایران است گفت: در زمینه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی اقدامات مطلوبی در قالب استانی و ملی انجام می‌شود؛ اما قالب این اقدامات نیازمند تعاملات ملی است.

وی اضافه کرد: در دولت سیزدهم با ورود دستگاه‌های اجرایی به این مسئله مهم به صورت ملی از طرف وزارت راه و شهرسازی، پلیس‌راه و دستگاه قضا اقدامات خوبی انجام شد.  

مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان تصریح کرد: پیرو مطالعاتی که اداره کل محیط‌زیست استان سمنان برای حفاظت از این گونه نادر انجام داد مصوباتی تدوین و محیط‌زیست می‌بایست در زمینه امنیت زیستگاهی و زیستگاه مطلوب تلاش می‌کرد.

ظاهری گفت: طی سال‌های اخیر در زمینه تأمین آب پایدار و علوفه برای حیات‌وحش علف‌خواری که طعمه اصلی یوزها بودند، حفاظت از زیستگاه‌های مطلوب و ورود و افزایش مشارکت مردم و سمن‌ها در راستای حفاظت از گونه نادر یوز آسیایی اقدامات مطلوبی صورت گرفت.

وی افزود: طی 3 سال گذشته برای تامین منابع آب پایدار زیستگاه توران تعداد دستگاه‌های تلمبه بادی که به صورت بادی استحصال آب را از منابع آب زیرزمینی برای تامین آب شرب حیات وحش انجام می‌دهد از ۸ دستگاه به ۱۹ دستگاه تلمبه بادی افزایش یافته است.

مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان ضمن بیان اینکه در دولت سیزدهم در حدود ۲۰۰ هکتار نهال‌کاری و آبیاری در مراتع داخل پارک زیستگاه توران انجام شد، تصریح کرد: در راستای افزایش امنیت زیستگاهی، ۱۲ هکتار مراتعی که به لحاظ قانونی تعلیف ممنوع است طی این دولت آزادسازی شد و به‌ویژه مرتع تلخاب که آزادسازی و از تعارض حضور دام مبرا شد. 

ظاهری از ایجاد حفاظت‌گاه‌های مشارکتی خبر داد و گفت: حفاظت‌گاه مشارکتی یوز کنام پل ابریشم با امضای تفاهم‌نامه بین استان سمنان و خراسان شمالی با مشارکت مردمی در سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری رسید. 

وی خاطرنشان کرد: کمیته ساماندهی دام به‌ ویژه در سطح ذخیره‌گاه زیست‌کره توران به‌ منظور ساماندهی نظارت بر ورود، تعلیف و ظرفیت مرتع به صورت همگانی و دقیق اجرایی شد. 

مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان ضمن بیان اینکه سرعت مجاز به ۹۰ کیلومتر در جاده عباس‌آباد - میامی برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی تصویب شده است، اضافه کرد: ۱۲ دوربین کنترل سرعت در این مسیر نصب و علامت‌گذاری روی جاده و استانداردسازی تابلوهای هشدار موجود در طول مسیر انجام شد. 

ظاهری از تصویب ایجاد روشنایی در ۱۰ کیلومتر از جاده میامی به عباس‌آباد در مسیر تردد یوزها خبر داد و گفت: تاکنون نصف آن معادل 5 کیلومتر انجام گرفته و مابقی نیز در مرحله زیرسازی است. 

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری‌ها برای حفاظت از زیستگاه طبیعی یوزپلنگ آسیایی است، ابراز داشت: در حدود ۳۰ درصد از توانایی و سرمایه‌گذاری‌های محیط‌زیست برای سایت تکثیر در اسارت استفاده می‌شود. 

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از