حالت تاریک
  • دوشنبه, 1403/02/31 شمسی | 2024/05/20 میلادی
مدیرکل هواشناسی استان سمنان خبر داد:

خطر سیلاب و تندباد برای امروز و فردا

خطر سیلاب و تندباد برای امروز و فردا

مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: دو سامانه شامل تقویت بارش‌ها به همراه احتمال سیلاب و تندبادهای لحظه‌ای برای امروز پنج‌شنبه به‌ویژه در مناطق شمال و شرق استان پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ ایرج مصطفوی با اشاره به زمان آغاز و پایان اولین هشدار نارنجی برای امروز پنج‌شنبه گفت: نوع مخاطره در این سامانه بارش باران، رگبار، رعدوبرق، احتمال تگرگ با شدت بیشتر در نیمه شرقی و نواحی شمالی، همچنین مه آلودگی و کاهش دید به‌ویژه در محورهای کوهستانی و شمالی استان است.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان به رسانه‌ها بیان کرد: منطقه اثر این سامانه در نیمه شرقی و مناطق شمالی است و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی به دلیل شرایط فصلی و رگباری بودن بارش‌ها، آب‌گرفتگی معابر، احتمال اختلال در تردد برخی محورها به‌ویژه در نواحی شرقی و شمالی و گردنه‌ها به دلیل احتمال جاری شدن رواناب و سیلاب، به همراه مه‌آلودگی و کاهش دید، احتمال صاعقه، دور از انتظار نیست.

وی با توصیه برای آمادگی نیروهای امدادی تأکید کرد: کنترل و لایروبی شبکه آبراه‌های استان و جوی‌ها، کانال‌ها و آبراه‌ها و دهانه پل‌ها، ضرورت دارد و خودداری از توقف و اتراق در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، پرهیز از صعود به ارتفاعات و نواحی کوهستانی، خودداری از چرای دام‌ها در نواحی شرقی استان و ارتفاعات، مهم‌ترین توصیه‌های هواشناسی محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: تمهیدات لازم جهت پیشگیری از خطرات صاعقه و اعمال تمهیدات لازم در بخش کشاورزی باید به طور ویژه در دستور کار بهره‌برداران و کشاورزان باشد.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان در توصیف سامانه دوم با تمرکز بر افزایش گرادیان فشار، وزش باد شدید و تندبادهای لحظه‌ای همراه با خیزش گرد و خاک، بیان کرد: فعالیت این سامانه نیز تا پایان امروز پنج‌شنبه پیش‌بینی می‌شود.

وی به نوع مخاطره در مدت‌زمان فعالیت این سامانه اشاره و اضافه کرد: وزش باد شدید، تندبادهای لحظه‌ای، خیزش گرد و خاک در بیشتر نقاط به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و شب، در قالب این سامانه دور از انتظار نیست.

به گفته مصطفوی، احتمال خسارات و مخاطرات ناشی از باد شدید، احتمال کاهش دید در محورها برای امروز پیش‌بینی می‌شود و تمهیدات پیشگیرانه لازم برای کاهش خسارات ناشی از باد شدید، اجتناب از تردد عابران پیاده و نیز پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره یا سازه‌های ناپایدار به دلیل باد شدید، کنترل پوشش گلخانه‌ها به‌منظور کاهش خسارات ناشی از باد و اعمال تمهیدات لازم در بخش کشاورزی، مهم‌ترین توصیه‌ها برای امروز است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از