حالت تاریک
  • شنبه, 1403/02/15 شمسی | 2024/05/04 میلادی
اساتید دانشگاه سمنان متذکر شدند:

خلأ پیوست فرهنگی در مدیریت اجرایی کشور

خلأ پیوست فرهنگی در مدیریت اجرایی کشور

اساتید دانشگاه سمنان گفتند: متأسفانه، پیوست فرهنگی با وجود تأکیدات مقام معظم رهبری همچنان در حد شعار باقی‌ مانده و مسئولان هیچ اهتمامی به عملیاتی‌شدن آن ندارند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»، پیوست فرهنگی مقوله‌ای است که مقام معظم رهبری بارها نسبت به آن تأکید داشته‌اند و در دیدار با اعضای شورای ‌عالی انقلاب ‌فرهنگی در سال 1392  بیان فرمودند که می‌بایست حرکت‌های سیاسی، اقتصادی و فناوری و...  ملتفت با لوازم فرهنگی آن باشد.

فلذا با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، این مهم یعنی پیوست فرهنگی در جامعه اسلامی می‌تواند به‌عنوان ابزاری کارآمد مدیریت اجرایی کشور را دستخوش تحول اساسی کرده و تمام ابعاد اجرایی کشور را به فرهنگ دینی نزدیک سازد.

متأسفانه، در جامعه امروز ما به توسعه اقتصادی و فناوری و سیاسی هرکدام به‌صورت جداگانه و بدون توجه به بعد فرهنگ دینی و اسلامی پرداخته می‌شود که این ناهمگونی و ناترازی سبب می‌شود آسیب‌های اجتماعی در جامعه به انحای مختلف خود را نشان دهد.

از این‌ رو در خصوص اهمیت پرداختن به مقوله فرهنگ و ضرورت آن با اساتید دانشگاه سمنان به گفتگو پرداختیم.

پیوست فرهنگی در حد شعار باقی‌ مانده است

حمزه نادعلی‌زاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» در رابطه با ضرورت پیوست فرهنگی در جامعه امروز گفت: هر قانونی که در جامعه تصویب و اجرا می‌شود می‌بایست با توجه به ذو ابعاد بودن انسان و درنظرگرفتن تمام ابعاد وجودی او باشد و در جامعه اسلامی همانند کشور ما توجه به این مسئله باید مورد اهتمام بیشتر مسئولان وقت باشد.

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه سمنان در ادامه افزود: به طور مثال برای بعد اقتصادی و بانک‌داری کشور هیچ پیوست فرهنگی و دینی لحاظ نشده و در حالی ‌که بر اساس آموزه‌های قرآنی به لقمه حلال و تأثیر آن در سرشت انسان بسیار اهمیت داده شده، اما ما همچنان میراث‌دار بانک‌داری ربوی باقیمانده از قبل انقلاب اسلامی هستیم.

وی همچنین بیان کرد که در خصوص مسئله حجاب نیز اگر ریشه‌یابی درست و شناخت اصل معضل انجام نگیرد و برای این بحران که خود فرهنگی و معنوی است به دنبال راهکاری از جنس خودش نباشیم، قطعاً با روش‌های موجود و گشت ارشاد راه به جایی نخواهیم برد. 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه متأسفانه در حال حاضر پرداختن به پیوست فرهنگی در کشور بسیار ضعیف است، بیان کرد: دانشگاه و حوزه به‌عنوان دو نهاد علمی و پایه‌گذار تفکرات نخبگانی جامعه در این مسئله ورود جدی نداشته‌اند و اقدامات مبنایی درخور توجهی انجام نگرفته است.

نادعلی‌زاده همچنین به فاصله بین دستگاه‌های قانون‌گذار و اجرایی جامعه نیز اشاره کرد و افزود: متأسفانه تبیین‌ها و قانون‌ها در این حوزه در سطور کتاب‌ها جا خوش کرده‌اند و در سطح اجرایی خبری از پیوست فرهنگی نیست و بین نهادهای قانون‌گذار مانند مجلس و دستگاه‌های اجرایی کشور فاصله زیادی وجود دارد و هرکدام از این دستگاه‌ها کار خودشان را می‌کنند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه سمنان گریزی هم به وضعیت فرهنگی در نهادهای تربیتی و تعلیمی کشور زد و افزود: دانشگاه و مدارس سازنده نسل‌های آینده کشور هستند که متأسفانه خود در اضمحلال فرهنگی فرورفته‌اند و خبری از پرداختن به تربیت دینی در این مراکز نیست و تنها به بعد آموزشی بها داده می‌شود.

دیوار کوتاه فرهنگ به‌راحتی حذف می‌شود

خسرو مؤمنی نیز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» نیز در تبیین و اهمیت لحاظ‌ شدن پیوست فرهنگی در جامعه گفت: وضعیت نابسامان فرهنگی جامعه، دغدغه‌مندان را به ستوه آورده؛ اما مصیبت اینجاست که مسئولان با توجه به هشدارهای رهبری نسبت به شبیخون فرهنگی و امثال آن هیچ وقعی به بیانات و فرمایشات ایشان نمی‌نهند. 

 عضو هیئت‌ علمی دانشگاه سمنان ابراز کرد: تزکیه بر تعلیم مقدم است و اگر یک عالم فاسد شود کل جامعه را به فساد می‌کشاند و این موضوع نشان‌دهنده آن است که فرهنگ بخش لاینفک و جدایی‌ناپذیر هر جامعه در مسیر رشد و تعالی است و اگر یک جامعه عالم نداشته باشد به‌اندازه نداشتن فرهنگ متضرر نمی‌شود.

وی تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر معاونت فرهنگی در معاونت دانشجویی ادغام شده و ذیل آن قرار گرفته و این موضوع نشان‌دهنده آن است که مسئولان بالادستی هیچ اهمیتی به بعد فرهنگی نمی‌دهند و فرهنگ دیوار کوتاهی است که به ‌راحتی حذف و جایگزین می‌شود.

مؤمنی با اشاره به حوادث و اغتشاشات سال 1401 بیان کرد: همگان اذعان دارند که هدف دشمن در آن دوران قشر دانشجو و دانش‌آموز جامعه بود و اگر به معضلات فرهنگی این دو نهاد بها داده می‌شد، قطعا شاهد بروز حوادث تلخ نبودیم .

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از