حالت تاریک
  • جمعه, 1403/06/23 شمسی | 2024/09/13 میلادی
یادداشت؛

داروسازان خط مقدم جبهه سلامت

داروسازان خط مقدم جبهه سلامت

کوثر سعیدیان در یادداشتی اختصاصی نوشت: اگر داروسازان نباشند واژه درمان بی‌معنی می‌شود، آن‌ها در دسترس‌ترین عضو کادر سلامت هستند که بی‌واسطه و در کمال تواضع به عنوان مشاورانی قابل اعتماد ایفای نقش می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ کوثر سعیدیان در یادداشتی اختصاصی نوشت: پنجم شهریورماه روز بزرگداشت دانشمند ایرانی محمد بن زکریای رازی بوده که آن را روز داروسازی هم نامیده‏‌اند تا نقش بی‌بدیل و ارزشمند دارو و داروساز در جامعه به‌یادماندنی شود.

پزشک، فیلسوف و شیمی‌دان ایرانی‌ تلاش‌های بسیاری برای کسب علم و دانش انجام داد و آن‌قدر صاحب فضل شد که او را در همه امور استاد و عالم می‌دانستند، محمّد بن زکریا رازی پایه‌گذار علم شیمی نوین شد، زیرا صدها اثر علمی و اختراعات متعدد دارویی و غیردارویی داشت که با گذشت ۱۲ قرن هنوز بسیاری از کشفیات علمی او و بخش نظراتش تازه و کاربردی است.

همه داروسازان در خط مقدم جبهه سلامت قرار دارند و به نوعی اگر نباشند واژه درمان بی‌معنی می‌شود، آن‌ها در دسترس‌ترین عضو کادر سلامت هستند که بی‌واسطه و در کمال تواضع به‌عنوان مشاورانی قابل اعتماد، در پیشگیری و درمان بیماری‌ها ایفای نقش می‌کنند بدون آنکه از حق ویزیت بهره‌ای ببرند.

حضور داروسازان منحصر به داروخانه نیست؛ بلکه حضور افتخارآمیزی در صنایع داروسازی دارند و در سال‌های اخیر که ایران زیر شدیدترین فشارها و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های غیرانسانی و غیرقانونی غذا و دارو قرار دارد موفق شدند در برخی داروها به خودکفایی دست یابند.

در این شرایط سخت با وجود تحریم‌ها بیش از ۹۷ درصد داروهای موردنیاز کشور به دست داروسازان کشورمان تهیه و تولید می‌شود و در این میان سهم داروهای وارداتی تنها 3 درصد است.

داروسازان کشورمان در شرایطی مشغول خدمت به جامعه هستند که همواره با مشکلات مالی هم دست به گریبان‌اند زیرا بخش زیادی از فروش بیمه‌ای داروخانه‌ها به‌صورت طلب از نمایندگی‌های بیمه تبدیل می‌شود و کم‌ترین میزان فروش آن‌ها نقدی است. 

داروسازان ناچار هستند با درآمد حداقلی هم چک‌های خود را وصول کرده و هم کمبودهای دارویی را جبران کنند و در کنار تمام این موارد باید حقوق پرسنل داروخانه و مالیات را هم پرداخت کنند.

هرساله در بخش آموزش داروسازان متخصص کشورمان در قامت اساتید و اعضای هیأت علمی هزاران داروساز متخصص را به جامعه تحویل می‌دهند؛ اما تا حدی از خدمت بزرگ این اساتید و ظرفیت‌های متعدد این حوزه غفلت می‌شود.

درصد بالایی از دانش‌آموختگان رشته داروسازی اقدام به تأسیس داروخانه کرده و یا در داروخانه‌ها مشغول خدمت هستند؛ اما در کشورهای توسعه‌یافته داروسازان وارد مراکز پژوهشی و صنعتی می‌شوند یا به‌صورت داروساز بیمارستانی فعالیت می‌کنند.

در ایران درصد کمی از داروسازان به‌صورت داروسازهای بالینی کار می‌کنند در حالی که متوسط جهانی این میزان بسیار بالا بوده و نتیجه آن کاستن از عوارض داروها، افزایش اثربخشی دارو و کاهش هزینه‌ها است.

یادداشت: کوثر سعیدیان - فعال رسانه‌ای

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از