حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/04/17 شمسی | 2024/07/07 میلادی
یادداشت؛

دوران خسارت‌بار را تکرار نکنیم

دوران خسارت‌بار را تکرار نکنیم

کوثر سعیدیان در یادداشتی اختصاصی نوشت: عامل اصلی تورم در دوران شهید رئیسی این بود که دولت روحانی در سال‌های پایانی خود اقتصاد ایران را تا ۷ سال آینده پیش‌خور کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ کوثر سعیدیان فعال رسانه‌ای در یادداشتی اختصاصی نوشت: عامل اصلی تورم در دوران شهید رئیسی این بود که دولت روحانی در سال‌های پایانی خود اقتصاد ایران را تا هفت سال آینده پیش‌خور کرد. 

دولت روحانی توان فروش نفت را نداشت و دچار کسری بودجه شدید و مجبور شد از بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی استقراض کند، از طرفی هزینه‌های دولت بالا رفت و مطالبات صندوق‌های بازنشستگی و تأمین اجتماعی را نتوانست پرداخت کند، به‌خاطر همین بیش از یک هزار و 200 همت بدهی برای دولت بعد برجای ماند.

لذا دولت شهید رئیسی مجبور شد برای اینکه اوضاع در آینده بحرانی‌تر نشود بدهی‌های دولت روحانی را تسویه کند و ظرف مدت سه سال بیش از ۵۵۰ همت از این بدهی‌ها را تسویه کرد. مبلغی که می‌توانست برای رشد اقتصاد و کنترل تورم هزینه شود؛ اما برای بی‌عرضگی دولت روحانی هزینه شد.

باید بدانیم  در زمان دولت روحانی بیش از ۱۵ هزار کارخانه و واحد صنعتی تعطیل و باعث شد اقتصاد کشور لطمه سنگینی بخورد و دولت شهید رئیسی مجبور شد بخش عمده‌ای از توان و انرژی خود را صرف بازگشایی این کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی کرده و بیش از ۸۵۰۰ واحد را بازگشایی  و به مدار تولید بازگرداند. 

واحدهایی مثل ایران‌خودرو دیزل، هپکو، آذرآب اراک، ماشین‌سازی تبریز، پتروشیمی کرمانشاه، کشت و صنعت هفت‌تپه، تولی‌پرس، ارج، آزمایش و...

باید بدانیم که روحانی دلار را ۳ هزارتومانی تحویل گرفت و ۳۰ هزارتومانی تحویل داد، یعنی ۱۰ برابر کرد؛ اما در زمان شهید رئیسی قیمت دلار تنها دوبرابر شد که آن هم به‌خاطر فجایع اقتصادی به‌جای مانده دولت روحانی بود. 

همچنین به کسانی که هنوز انتخاب فرد اصلح مردد هستند باید بگوییم  جناح اصلاح‌طلب  کسانی هستند که  در زمان روحانی ذخایر طلا را فروختند، ارز مبادله‌ای را به مفسدانی مثل ع.ر دادند که با آن در آمریکا پمپ‌بنزین و کاباره خریدند، واردات نهاده کشور را به‌صورت انحصاری به اسپانسر تبلیغاتی روحانی در انتخابات دادند، با بورس سرمایه‌های اندک قشر متوسط جامعه را به باد دادند و برخی مسئولیت‌های کشور را به نفوذی‌هایی مثل ع.ا.م معاون وزیر کشاورزی دادند که کشور را دچار بحران کالاهای اساسی در سال‌های پایانی دولت روحانی کردند

لذا باید دانست که کابینه روحانی علاوه بر حقوق و مزایا و اضافه‌کاری و مأموریت سالانه ۷۰ سکه طلا پاداش می‌گرفتند و برادر روحانی و برادر جهانگیری از مفسدان اقتصادی بودند و محکوم شدند

باید بدانیم که مذاکرات برجام تنها ابزاری در دست غربیان برای اتلاف وقت ایران شد و معطل نگه‌داشتن اقتصاد و معیشت مردم و ایجاد نارضایتی که دولت روحانی با عبور از خط‌قرمزهای رهبری همه تعهدات خود در برجام را انجام داد؛ اما آنها برجام را پاره کردند و هیچ‌کدام از تعهداتشان را انجام ندادند. 

باید یادآور شویم که رئیس بانک مرکزی روحانی به‌صورت رسمی در حضور رسانه‌های جهانی اعلام کرد که عایدی ایران از برجام هیچ بود. 

باید بگوییم که در قلب رآکتورهایمان بتن ریختند و چرخ سانتریفیوژها را متوقف کردند و چرخ اقتصاد نیز متوقف شد.

یادمان نرود که به‌خاطر رضایت اروپا و آمریکا روابطمان را با همسایگان و کشورهای شرقی محدود کردیم. به‌عنوان‌ مثال سطح مبادلات تجاری‌مان تنها با ترکمنستان ۶ میلیارد دلار بود که دولت روحانی باسیاست خارجی فاجعه‌بار خود آن را به ۲۰۰ میلیون دلار رساند. 

و بدانیم که با تلاش‌های شهید رئیسی عضو پیمان شانگهای و بریکس و اوراسیا شدیم و روابطمان با همسایگان به‌خصوص عربستان، امارات، ترکمنستان، تاجیکستان، پاکستان و... بهبود یافت و قراردادهای تجاری زیادی با آنها امضا کردیم.

و در نهایت باید بدانیم که فروش نفت در زمان روحانی ۲۰۰ هزار بشکه بود و دولت شهید رئیسی با  سیاست خارجی قوی به بیش از یک و نیم میلیون بشکه در روز رسید.

یادداشت: کوثرسعیدیان-فعال رسانه‌ای

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از