حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/04/14 شمسی | 2024/07/04 میلادی
کارشناس مسائل اقتصادی:

دولت سیزدهم تحریم‌های نفتی را دور زد

دولت سیزدهم تحریم‌های نفتی را دور زد

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: دولت سیزدهم توانست با استفاده از راهکارهای مختلف افزایش صادرات نفت خام و فراوردهای آن درحوزه درآمدهای ارزی رشد داشته باشد.

رحمان سعادت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با بیان اینکه مهم‌ترین بخش درآمد ایران حاصل از فروش نفت است، گفت: اقتصاد ایران از دهه ۷۰ تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار گرفته و همین موضوع سبب شده تا بخش عمده‌ای از درآمد در ایران بر پایهٔ صادرات نفت و مشتقات آن باشد.

وی در ادامه افزود: بررسی عملکرد دولت سیزدهم در کسب درآمدهای ارزی نشان می‌دهد که از ناحیه رشد و افزایش صادرات نفت خام و فرآورده‌های نفتی ورود ارز به کشور جهش داشته است. 

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره بر محور اقدامات دولت سیزدهم گفت: یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم در دو سال ابتدایی فعالیت خود، «رشد تولید و اشتغال» بوده است و این هدف در صنعت نفت پیگیری‌ و موفقیت‌هایی حاصل شد که از رشد تولید در این صنعت تا توسعه صادرات محصولات نفتی رخ داده است. 

سعادت تصریح کرد: در دولت سیزدهم همکاری وزارت نفت با شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز دانشگاهی نیز افزایش‌یافته است و افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت نفت و همچنین انعقاد قرارداد و تفاهم‌نامه با شرکت‌های دانش‌بنیان و پروژه‌های علمی - تحقیقاتی با دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی گواه این ادعا است. 

وی همچنین تأکید کرد: دولت سیزدهم توانست نفت خود را به‌صورت فرا میدانی و یا فرا پالایشگاهی مانند؛ انعقاد قرارداد پالایشگاه «ال‌پالیتو» با ونزوئلا و امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و اتحادیه صنایع شیمیایی روسیه به فروش برساند.

 سعادت خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم در زمینه دیپلماسی فعال و توسعه امنیت پایدار نیز دستاوردهایی داشته است که از آن جمله می‌توان به توسعه همکاری‌ها با روسیه از طریق انعقاد قرارداد و حضور در سازمان همکاری شانگهای اشاره کرد. 

وی در نهایت ابراز کرد: از دستاوردهای دولت سیزدهم می‌توان به ارتقای زیرساخت‌های بهره‌برداری صنایع نفتی و فراورده‌های آن نیز اشاره کرد.

انتهای خبر/ 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از