حالت تاریک
  • سه‌شنبه, 1403/02/11 شمسی | 2024/04/30 میلادی
عضو سابق تیم‌های ملی اسکی:

رئیس فدراسیون اسکی اختیاری از خودش ندارد

رئیس فدراسیون اسکی اختیاری از خودش ندارد

عضو سابق تیم‌های ملی اسکی آلپاین، اسنوبرد و چمن با انتقاد از شرایطی که بر این رشته حاکم شده است گفت: وضعیت نگران‌کننده اسکی باعث شده است بسیاری از چهره‌ها این رشته را رها کنند و بروند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ سید جواد صید عضو سابق تیم ملی اسکی آلپاین، اسنوبرد و چمن و نماینده اسکی آلپاین در بازی آسیایی ژاپن ۱۹۹۰، مسابقات جهانی، سرمربی سابق تیم‌های ملی، رئیس سابق کمیته داوران و رئیس سابق کمیته اسکی روی چمن در خصوص شرایط فعلی رشته اسکی گفت: پس از دوره 30 ‌ساله ریاست عیسی ساوه شمشکی، سه رئیس فدراسیون داشتیم اول  طالبی، بعد افتخاری و حالا هم نظریان.

وی ادامه داد: در حال حاضر عیسی ساوه شمشکی در فدراسیون جانبازان و معلولان مشغول به فعالیت است و پسرش دبیر فدراسیون اسکی است و خواهرزاده‌اش که خودش اسکی بلد نیست مسئول کمیته آموزش است. جالب است بدانید که ایران دو سهمیه تی دی (نماینده فنی فدراسیون جهانی ) برای معرفی به فدراسیون جهانی داشت که یکی در رشته استقامت به خواهرزاده رئیس که هیچگونه تخصصی نداشت و یکی هم به پسر وی به‌عنوان تی دی اسکی آلپاین اعطا شد و این دو نفر در هر مسابقه داخلی که به‌عنوان بین‌المللی برگزار می‌شود از سمت فدراسیون جهانی مبلغ ارزی یورو یا دلار دریافت می‌کنند در حالی که بسیاری از افراد با سابقه یا ملی‌پوش که تخصص و تحصیلات کافی هم داشتند به فدراسیون جهانی معرفی نشدند، در حالی که مستحق این موضوع بودند.

وی تصریح کرد: دبیر و مسئول کمیته آموزش کمک می‌کنند رئیس فدراسیون غیرتخصصی انتخاب شود تا فرصت خط و نشان کشیدن داشته باشند به همین دلیل از سوی ورزشکاران ریزش زیادی در رشته‌های مختلف رخ داده است. قبلاً حداقل 100 نفر در سطح بالا در مسابقات انتخابی تیم ملی شرکت می‌کردند ولی الان کمتر از ۱۰ نفر در انتخابی شرکت می‌کنند. خیلی‌ها یا رفته‌اند یا اگر هستند دیگر تمایلی به ادامه کار ندارند و در جوانی کنار کشیده‌اند.

عضو سابق تیم‌های ملی اسکی گفت: فدراسیون جهانی قانونی دارد که در مسابقات بین‌المللی باید تعداد نفرات به حد نصاب برسد و به دلیل کنار کشیدن قهرمانان و نفرات قوی، آنها برای تأییدیه فدراسیون جهانی از هیئت اسکی شهرستان‌ها خواهش می‌کنند نفر به مسابقات بیاورند. افرادی که در حد مبتدی هستند و در واقع حضورشان در مسابقات فرمالیته است. دوستان اگر می‌خواهند کار زیربنایی انجام دهند مربی خوب از دیزین و شمشک و دربندسر بفرستند تا سطح ورزشکاران بالا برود. 

صید اظهار کرد: فدراسیون جهانی اسکی تا چند سال قبل کمک حدود ۱۷۵ هزار فرانکی به اسکی داشت که مدتی پیش اسکی‌بازان نامه‌ای به فدراسیون جهانی نوشتند که پولی که می‌فرستید خرج ملی‌پوشان نمی‌شود و جلوی پرداخت آن گرفته شد و فدراسیون جهانی گفت دیگر پولی پرداخت نمی‌کند و تأکید کرده است هر اقدامی می‌خواهید از مربی خارجی یا وسایل یا اردو انجام بدهید و سپس ما هزینه‌اش را واریز می‌کنیم. البته در همین هم ابهامات زیادی وجود دارد.

وی ادامه داد: دوستان مربی خارجی می‌آورند که در حد سطح بالا نیست یا مربی قدیمی می‌آورند. افتی که ورزش اسکی ایران کرده، افت چشمگیری بوده است. ما مدعی چهار تیم برتر جهان در اسکی چمن بودیم و الان اصلاً در محدوده این رتبه‌ها نیستیم. در انفرادی در اسکی چمن مدال طلا یا نقره در اروپا می‌گرفتیم؛ اما حالا رتبه کمتر از ۲۰ و ۲۵ نداریم.

رئیس سابق کمیته اسکی چمن عنوان کرد: فدراسیون به «مربی پروری» در حد کاسبی نگاه می‌کند. مدرسینی که در گذشته داشتیم زیردست مربیان سوییس و اتریشی و ایتالیایی دوره دیدند. اگر مدرسی زیر نظر کمیته ملی المپیک بود، یک شخص و یک نفر نبود که بخواهد یک نمره بدهد و مدرسین از فیلترهای زیادی رد می‌شدند؛ اما متأسفانه در حال حاضر یک مدرس بلغاری آورده‌اند که ایشان حتی در مارپیچ ریز تخصصی ندارد و با تکنیک جدید آشنا نیست و اصلاً نوع دیگری درس می‌دهد که ما نشنیده‌ایم. 

وی تأکید کرد: رئیس فدراسیون چون از قبل از طریق این افراد حمایت شده است هیچ‌گونه اختیار و تخصصی ندارد که این مشکلات پیش‌آمده که جامعه اسکی و ملی‌پوشان نارضایتی زیادی دارند و همه رها کرده‌اند و رفته‌اند. وضعیتی که واقعاً نگران‌کننده است و باید تا دیر نشده فکری به حال آن کرد. 

منبع: خبرگزاری مهر

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از