حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
دانشجویان سمنانی در میزگرد مرآت:

رسانه و بازتولید تضادهای هنجاری، هدف دشمن است

رسانه و بازتولید تضادهای هنجاری، هدف دشمن است

دانشجویان سمنانی معتقدند که تمرکز اصلی دشــمنان بر آن اســت تا با سوءاستفاده از مشکلات اقتصادی، نادیده‌گرفتن اعتقادات و استفاده ابزاری از زنان برای کاهش قدرت با ابزار اصلی این هدف یعنی رسانه و بازتولید تضادهای هنجاری بپردازد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ در طول ۴۴ سال حرکت مردمی و انقلابی کشور ایران با رهبری و مدیریت پیر فرزانه در تمام بحران‌ها، بعد از هزینه‌های هنگفت و برنامه‌های تخصصی و طراحی شده در جنگ ترکیبی دشمن، تمرکز اصلی دشــمنان بر آن اســت تا با سو استفاده از مشکلات اقتصادی و با نادیده‌گرفتن اعتقادات مردم و استفاده ابزاری از زنان، ایران را در وضعیت کاهش قدرت قرار دهد و ابزار اصلی این هدف، رسانه و بازتولید تضادهای هنجاری در داخل کشور است که همین امر موجب شد طی سـال ۱۴۰۱ اتفاقاتـی در کشـور بـه وقـوع بپیوندد و به طبع آن دانشگاه‌ها هم تحت‌تأثیر قرار گیرد.
 
برای بررسی و استفاده از نظرات دانشجویان به‌عنوان جوانان کشور میزگردی در دفتر مرآت با حضور نمایندگانی از دانشگاه‌های شهرستان سمنان برگزار شد.


همدلی موجب پیوند بین مردم، حکومت و رهبری است

فرخنده فتح‌خواه نماینده دانشجویان دانشکده فرزانگان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ گفت: دشمنان برای ناامن‌کردن کشور برنامه‌ریزی و مهندسی دقیقی را طراحی کرده بودند؛ اما در محاسبات خود عزم راسخ، اراده قوی جمهوری اسلامی ایران، وحدت، همدلی و همراهی مردم را در نظر نگرفته بودند و همین امر موجب شکست تمام طرح و برنامه‌های آنان شد.

نماینده دانشجویان دانشکده فرزانگان خاطرنشان کرد: هیچ‌کس منکر مشکلات اقتصادی و چالش‌های کشور در هر برهه‌ای از زمان نیست؛ اما همدلی مردم موجب پیوند بین مردم و حکومت و پیوند بین مردم با رهبر شده است و همین امر خلاف نقشه‌های دشمنان بوده و مستحکم است.

فتح‌خواه افزود: تمام دشمنانی که طی این یک سال بر علیه ایران نقشه کشیدند در حال حرکت به‌سوی زوال هستند که این زوال از وعده‌های الهی محسوب می‌شود.

نماینده دانشجویان دانشکده فرزانگان خاطرنشان کرد: در شروع اغتشاشات به‌خاطر روایتگری دروغ دشمنان دررابطه‌با نحوه مرگ مهسا امینی چون ذهن مخاطب روایت اولیه را پذیرفته بود بعد از چند روز رسانه‌های داخلی وقتی با مدرک و سند علت مرگ را توضیح دادند مخاطب پذیرا نبود.

وی خطاب به مسئولین اظهار کرد: مسئولین رسانه‌ای باید نسبت به قبل با برنامه‌ریزی و دقت بالایی در فضای مجازی حضور و مدیریت داشته باشند و در روایت اول و پایان اتفاقات و بالابردن سواد رسانه‌ای مردم کوتاهی رخ ندهد.


پررنگ بودن سطح پایین سواد رسانه در بین دانشجویان

کوثر بهشت نماینده دانشگاه پیام‌نور سمنان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» گفت: خیلی از حیله‌ها و نقشه‌های پشت پرده دشمنان برای مردم به‌ویژه نوجوانان، جوانان و دانشجویان آشکار شده است نمونه بارز حیله‌های دشمنان را می‌توان در زمان مرگ مهسا امینی با جنگ رسانه‌ای و روایت‌های غلط عنوان کرد.

نماینده دانشگاه پیام‌نور سمنان تصریح کرد: زمان مرگ امینی روایت اول به‌دروغ از طرف دشمنان مطرح شد و همین امر باعث شد جهت هوشیاری و آگاه‌کردن جوانان در این زمینه موفق نباشیم و در این زمینه یکی از ضعف‌های دانشجویان را کمبود سواد رسانه می‌توان عنوان کرد.

بهشت در ادامه افزود: کمبود سواد رسانه در بین دانشجویان خیلی پررنگ بود و در زمان اغتشاشات دانشجویان نمی‌توانستند تشخیص دهند کدام روایت درست و کدام روایت غلط است و به کدام منبع خبری اعتماد کنند.

این فعال فرهنگی اظهار کرد: دانشجویان از سوابق پشت پرده رسانه‌های بیگانه از جمله بی‌بی‌سی و اینترنشنال و من و تو و... اطلاعی ندارند و این در حالی است که با برگزاری نشست‌های بصیرتی می‌توانیم جهت بالابردن سطح آگاهی و سواد رسانه‌ای جوانان اقدام کنیم.

نماینده دانشگاه پیام‌نور خاطرنشان کرد: دانشگاه طی یک سال گذشته جهت بالابردن سطح سواد رسانه‌ای و تشخیص اصولی واقعیت‌ها توسط دانشجویان اقدام به برگزاری نشست بصیرتی با حضور اساتید برجسته کشوری کرده است.

بهشت در ادامه افزود: دانشگاه با برگزاری میز خطابه‌های آزاد مختلف در این یک سال سعی کرد دانشجویان این نکته را در نظر بگیرند که اگر اعتراضی هم داشته باشند با شیوه‌ای صحیح صدای خود را به مسئولین برسانند و از مسیر درست اقدام کنند.

وی اظهار کرد: اگر مشکلی وجود داشته باشد که امنیت ملی و امنیت جامعه را به خطر نیندازد خود بسیج دانشجویی پیگیر آن موضوع است و مطالبه خواهد کرد.

این دانشجوی فعال فرهنگی با اشاره به برگزاری نشست‌های حلقه‌های بصیرتی در دوران اغتشاشات تصریح کرد: در آن دوران با درک مشکلات جهت تبادل نظر با دانشجویان دانشگاه به برگزاری نشست‌ها بصیرتی پرداختیم و با گفتگوهای چندجانبه مشکلات را بررسی و راه‌حل‌های آنها را موردبحث و بررسی می‌گذاشتیم و اگر چالش یا مشکلی بود یا خودمان پاسخگو بودیم یا از اساتید جهت اقناع دانشجویان استفاده می‌شد.

بهشت در ادامه افزود: حلقه‌ای که بین دانشجویان مخالف اغتشاشات و دانشجویان معترض شکل می‌گرفت خیلی مؤثر بود و دانشجو ما را در کنار خودشان می‌دیدند نه در مقابل خود، اما تعداد حداقلی و انگشت شماری بودند که این اقدامات و گفتگوها را پذیرا نبودند که پس از بررسی‌ها مشخص می‌شد که این افراد تحت‌تأثیر گروه‌های معاند و افراد ضدانقلاب هستند.

نماینده دانشگاه پیام‌نور دررابطه‌با راهکار پیشگیری از اعتراضات مشابه خاطرنشان کرد: دانشجو، مردم و رسانه باید برای رشد اجتماعی و رشد تحلیل وقایع و اتفاقات که وجود دارد تلاش کنند. به طور مثال رسانه‌های ما با حضور در میدان باید اولین روایت را داشته باشند.

وی ضمن اشاره به روایت اولیه قضیه مرگ مهسا امینی توسط رسانه‌های خارجی افزود: رسانه‌های داخلی بعد از چند روز روایت‌ها و گزارش‌ها واقعی را برای مخاطبان ارائه داد در این مواقع دانشجویان ما می‌توانند با مطالعه رشد سواد رسانه‌ای خود را از این آسیب‌ها نجات دهند؛ یعنی در ارزیابی اول ببینید از کدام منبع اخبار را دریافت می‌کنند و بعد از خواندن چند منبع در مورد آن‌ها قضاوت و تحلیل کنند.

این فعال فرهنگی اظهار کرد: جوانان باید بدانند رسانه‌های معاند با آن سابقه خیانت‌کاری و دروغ‌پردازی خود منبع خوبی برای ارائه اطلاعات هستند و دانشجویان در خصوص مسائل مختلف کنار هم بنشینند و با هم گفتگو کنند و به اشتراک بگذارند که این گفتگوها باعث نگاه عمیق‌تر جوانان از بالا به مسائل می‌شود.


تبدیل اعتراضات به صحنه ابتذال

زهرا رضایی نماینده دانشگاه علوم پزشکی سمنان در خصوص شکست اغتشاشات سال ۱۴۰۱ گفت: در سالگرد اغتشاشات برنامه‌ریزی دقیقی توسط دشمنان صورت گرفت و روایات و جریان‌سازی مرگ مهسا امینی توسط رسانه‌های معاند به‌سرعت و با برنامه‌ریزی دقیق موجب بروز حوادثی ناهنجار و خارج از شأن در برخی دانشگاه‌ها شد.

نماینده دانشگاه علوم پزشکی سمنان خاطرنشان کرد: در اغتشاشات صحنه اعتراضات تبدیل به صحنه ابتذال شده بود شان و جایگاه دانشجو و دانشگاه زیر سؤال رفت و بد اخلاقی‌ها و اقدامات نادرستی در این برهه اتفاق افتاد که همین عوامل ناهنجار خود یکی از عوامل شکست اغتشاشات بود.

رضایی در ادامه افزود: دانشجویی که مؤذن جامعه است و اگر این دانشجو خواب بماند نماز جامعه قضا می‌شود در این زمان بحرانی بی‌اخلاقی را فریاد می‌زند و دانشگاهی که جای گفت، تأمل و تفکر است و جای اندیشه‌ورزی و تحصیل است تبدیل به صحنه ابتذال شده بود.

این فعال فرهنگی با اشاره به سخنرانی مقام معظم رهبری در ۱۴ خردادماه تصریح کرد: بسیج دانشجوی دانشگاه‌ها در مقابل این بداخلاقی‌ها ایستادگی کرد و دانشجوی بسیجی انقلابی در مقابل همه اهانت‌ها بااخلاق مداری ایستادگی کرد.

نماینده دانشگاه علوم پزشکی اظهار کرد: مردم همیشه هیئت‌هایی اندیشه‌ورز را جدی می‌گیرند چرا که این هیئت‌ها دارای ایدئولوژی هستند؛ اما ریشه اغتشاشات هیچ پایه و اصولی را در بر نمی‌گرفت و مردم غیراصولی بودن اغتشاشات را کاملاً متوجه شده بودند می‌دانستند که اغتشاشات نه‌تنها ایدئولوژی را در برنمی‌گیرد؛ بلکه ابتذال را فریاد می‌زنند.

رضایی خاطرنشان کرد: جدای از اسلام، فرهنگ دینی و اعتقادی مردم ایران به‌هیچ‌عنوان به اغتشاشگران اجازه نمی‌دهد با زیر پا گذاشتن خط‌قرمزها کشور را در زمینه دینی دچار چالش کنند.

دانشجوی فعال فرهنگی ضمن اشاره به شکست گروه مخالف در سالگرد اغتشاشات افزود: انهدام دمکرات‌ها در کردستان عراق توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اخراج و از پاشیده شدن شبکه منافقین از آلبانی، ازهم‌پاشیده شدن وحدت دشمنان در زمان اغتشاشات به‌مرور زمان و... با نبودن ایدئولوژی از دلایل شکست فتنه‌های برنامه‌های دشمنان بود.

نماینده دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: اگر هدف دشمنان در زمان اغتشاشات براندازی بود باید ایدئولوژی داشته باشند و داشتن ایدئولوژی جایگزین شامل کمونیست، لیبرالیسم و یا اسلام است و زمانی که اسلام را در شعار خود کنار می‌گذارند؛ یعنی اسلام را قبول ندارند در مقابل کمونیست و لیبرالیسم را هم قبول ندارند بنابراین مردم از چنین عملکردی بدون پایه و اساس حمایت نخواهند کرد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از