حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
یادداشت؛

روشنگری یا اشتباه محض؟!

روشنگری یا اشتباه محض؟!

حسین هراسانیان در یادداشتی اختصاصی نوشت: یک اصل بسیار مهم در سیاست اسلام، رعایت اخلاق در شرایط گوناگون سیاسی است و یک سرفصل مهم در اخلاق نیز، رعایت انصاف و جایگزینی خود و طرف‌داران جناح خودی با طرف مقابل و هوادارانشان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ حسین هراسانیان، فعال سیاسی در یادداشتی اختصاصی نوشت: با نگاهی گذرا به بیش از ۷۰ کانال و گروه مجازی (با جامعه آماری بیش از ۵۰ هزار نفر) مشاهده می‌شود که عده‌ای از هم‌وطنان از طیف‌های مختلف سیاسی و عموم جامعه (چه موافق پزشکیان چه مخالفانش) متأسفانه درایت، هوشمندی و بینش درست جهت کنش‌گری پساانتخابات را نداشته و هنوز دست به تخریب رئیس‌جمهور منتخب اکثریت ملت می‌زنند.

 اولین سؤالی که مطرح می‌شود این است آیا نمی‌دانیم وی پس از تنفیذ رهبری و مراسم تحلیف، رئیس‌جمهور کل مردم ایران» است؟!

 اینکه به‌خاطر مسائل کم‌اهمیت و تفرقه‌انگیز، به‌سادگی رئیس‌جمهور منتخب مردم را مورد هجمه قرار می‌دهیم آیا اسمش روشنگری و بصیرت‌افزایی است. آیا از نظر قرآن چنین روشی پسندیده است یا در سیره عملی اهل‌ بیت (ع)، علما، امام و رهبری چنین امری سفارش شده؟!

چرا رئیس‌جمهوری که هنوز وارد مرحله اجرایی نشده باید این‌گونه مورد بی‌مهری برخی هم‌وطنان قرار گیرد! نکند خدای‌نکرده با دست خودمان او را به دامن غرب‌گراهای نفوذی که منتظر چنین فرصتی هستند هول دهیم!

سؤال مهم بعدی این است که این هم‌وطنان با استناد به چه روش و مَسلَکی دست به چنین اقدامی می‌زنند! اینکه در منزل خود بنشینیم و هر لحظه با نیت‌های گوناگون از راه‌رفتن، سخنرانی، نامه‌نگاری و تمام حرکات و رفتارهای یک رئیس‌جمهور، غلط املایی بگیریم و در مجازی منتشر کنیم آیا مورد پسند مکتب اسلام ناب محمدی (ص) است!

موضوع مهم دیگر این است چرا نمی‌خواهیم بپذیریم دوران رقابت‌ها تمام شده و دوران رفاقت و هم‌دلی و تعامل سازنده آغاز شده! حتی اگر برخلاف سلیقه و علاقه ما باشد.

اگر توان تحمل مخالف را داشته و منصفانه قضاوت کردیم به رشد سیاسی رسیدیم این یعنی داشتن ظرفیت تحمل مخالف و سیاستی مبتنی بر سیره عملی اهل‌ بیت (علیهم‌السلام) اگر منصفانه بنگریم بسیاری از مواضع رئیس‌جمهور منتخب در این ایام مانند مسئله فلسطین و سیاست خارجی قابل‌احترام و مورد تأیید بزرگان نظام است البته امیدواریم در مقام اجرا نیز در آینده شاهد عمل به سخنانشان باشیم.

موقعیت حساس کنونی زمان مشورت سازنده، هم‌دلی و نصیحت خیرخواهانه برای انتخاب افراد صالح و کارآمد برای حل مشکلات مردم است و همان‌طور که در حکم تنفیذ مقام معظم رهبری آمده، این تأیید تا زمانی است که منتخب مردم در مسیر صراط مستقیم باشد.

 لذا باید طبق روش اهل‌بیت (ع) و خط و مشی امام (ره) و رهبری (دامت‌برکاته) در این روزها با تمام توان به حمایت از رئیس‌جمهور منتخب پرداخته و اگر خیرخواه او و جامعه هستیم به اکثریت آراء جامعه احترام گذاشته و از وی حمایت کنیم البته مطالبه‌گری، مشورت و تذکرات صحیح و عاجل به رئیس‌جمهور منتخب، جهت جلوگیری از نفوذ اشخاص غیرمتعهد و غیرمتخصص به بدنه دولت و وزارتخانه‌ها همیشه لازم است و در همه حال باید توسط افراد جامعه و مخصوصاً رسانه‌ها، کارشناسان، خواص، نمایندگان مجلس ائمه جمعه و دستگاه‌های قضایی و امنیتی صورت پذیرد.

 یک اصل بسیار مهم در سیاست اسلام، رعایت اخلاق در شرایط گوناگون سیاسی است و یک سرفصل مهم در اخلاق نیز، رعایت انصاف و جایگزینی خود و طرف‌داران جناح خودی با طرف مقابل و هوادارانشان است به‌عنوان‌مثال فرض کنیم اگر الان جلیلی رئیس‌جمهور بود. از جناح مقابل و طرف‌دارانش نسبت به خودمان چه انتظاری داشتیم؟! مشورت، انتقاد صحیح و خیرخواهانه همراه با همدلی و همکاری یا تخریب، تمسخر، کینه‌ورزی و کدورت به‌خاطر موضوعات کم‌اهمیت؟!!

 رهبر عظیم‌الشأن انقلاب، رسماً و علناً بارها این موضوع را بیان داشتند ادامه‌دادن و کشاندن اختلاف‌نظرها و بگومگوهای انتخاباتی به بعد از دوران انتخابات که موقع کار و تلاش است باعث کدورت و تفرقه‌انگیزی شده و دشمنان انقلاب به دنبال دامن‌زدن به همین اختلافات هستند.

آنانی که به‌نام انقلابی‌گری و بصیرت در حال تخریب پزشکیان در این روزهای آغازین شروع دولت در ایام تنفیذ و تحلیف هستند بدانند آب به آسیاب دشمن می‌ریزند و همگی بدانیم قطعاً در محضر خداوند متعال به‌خاطر تفرقه‌انگیزی و تلخ کردن کام جامعه باید پاسخگو باشیم.

بیان جریانات و اتفاقات سیاسی در عین اهمیت، اگر بر طبق موازین اخلاقی، حقوق عمومی و مصلحت جامعه نباشد، آسیب‌های جدی به همراه خواهد داشت و نه‌تنها ثوابی در آن نیست؛ بلکه بزرگ‌ترین حق‌الناس (اضلال و گمراهی جامعه) را به همراه خواهد داشت و جامعه به‌سوی ناامیدی و تفرقه پیش خواهد رفت.

 یادداشت: حسین هراسانیان- کارشناس مسائل سیاسی 

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از