حالت تاریک
  • جمعه, 1403/07/13 شمسی | 2024/10/04 میلادی
ترور شهید نصرالله سبب تقویت مقاومت می‌شود
کارشناسان سیاسی:

ترور شهید نصرالله سبب تقویت مقاومت می‌شود

کارشناسان سیاسی معتقدند که ترور شهید نصرالله سبب تحولات جدید در منطقه و شکل‌گیری نبردی متفاوت میان جبهه مقاومت و رژیم صهیونیستی خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ شهید سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، یکی از شخصیت‌های برجسته و تأثیرگذار در منطقه خاورمیانه بود و از سال ۱۹۹۲ رهبری حزب‌الله را برعهده داشت و به‌عنوان یکی از مدافعان اصلی مقاومت در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی شناخته می‌شد و به دلیل مواضع قاطع و رهبری‌اش در جنگ‌ها و درگیری‌ها، به نماد مبارزه با صهیونیسم تبدیل شده بود‌.

ترور جنایتکارانه شهید سید حسن نصرالله، اگرچه به‌عنوان یک سناریو در نظر گرفته می‌شود، اما می‌تواند عواقب وخیمی برای رژیم صهیونیستی به‌دنبال داشته باشد؛ زیرا شهید نصرالله در سال‌های اخیر به یکی از چهره‌های کلیدی در تحولات سیاسی و نظامی منطقه تبدیل شده بود.

وی  با توانایی‌های بالای خود در بسیج نیروها و ایجاد اتحاد میان گروه‌های مختلف، جلوه‌ای از قدرت و مقاومت را به نمایش گذاشته بود.

ترور شهید سید حسن نصرالله تنها یک اقدام نظامی نیست، بلکه چالشی جدی برای امنیت و ثبات منطقه بوده و پیامدهای آن فراتر از مرزهای لبنان است.

در رابطه با ابعاد شهادت سید مقاومت و پیامدهای آن با برخی کارشناسان سیاسی به گفتگو پرداختیم که با هم می‌خوانیم

ترور شهید نصرالله، نشان‌دهنده شدت و عمق جنایات رژیم صهیونیستی است

جعفر قنادباشی در گفتگو با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با بیان اقدامات رژیم صهیونیستی و افزایش جنایات در منطقه اظهار کرد: در سال‌های اخیر، رژیم صهیونیستی به‌ویژه در زمینه امنیتی و نظامی، اقداماتی را به‌عمل آورده که تأثیرات عمیقی بر وضعیت منطقه و جبهه مقاومت داشته است.

کارشناس و تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه در ادامه افزود: این رژیم جنایتکار برای تحقق اهداف شوم خود از هیچ اقدامی مانند؛ حملات نظامی، ترور شخصیت‌های برجسته و نقض حقوق بشر دریغ نکرده و ترور و به شهادت رساندن سید حسن نصرالله، نشان‌دهنده شدت و عمق جنایات این رژیم جنایتکار است.

قنادباشی عنوان کرد: جبهه مقاومت که شامل چندین گروه و شخصیت است، همیشه تلاش کرده که به این‌گونه اقدامات واکنش مناسب نشان دهد؛ اما تأثیر ترورهای هدفمند بر این جبهه می‌تواند دو بعد داشته باشد؛ از یک سو ممکن است موجب افزایش انسجام و همبستگی میان گروه‌های مقاومت شود و از سوی دیگر، امنیت منطقه را به خطر می‌اندازد.

وی بیان کرد: تاریخ نشان داده که هر حمله‌ای از سوی رژیم صهیونیستی، نه‌تنها قدرت جبهه مقاومت را تضعیف نمی‌کند بلکه بستر لازم را برای تقویت و تشدید روحیه مقاومت نیز فراهم می‌کند و جنایات این رژیم سبب شکل‌گیری نهضت‌های مقاومت شده است.

قنادباشی با اشاره به نقض حقوق بشر و عدم پایبندی به مقررات بین‌المللی از سوی رژیم صهیونیستی گفت: رژیم صهیونیستی طی سال‌ها، آشکارا حقوق بشر را نقض کرده و قوانین بین‌المللی را زیر پا گذاشته است، این رژیم به طور مکرر به‌خاطر حملات نظامی به مناطق مسکونی، کشتن غیرنظامیان و هزاران زن و کودک، محاصره غزه و تخریب زیرساخت‌ها متهم شده است.

وی بیان کرد: سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشری همچون عفو بین‌الملل و سازمان ملل، بارها این رفتارها را محکوم کرده‌اند؛ ولی اقدام مؤثری برای جلوگیری از تداوم این جنایات صورت نگرفته و عدمِ پاسخ قاطع از سوی نهادهای بین‌المللی و جامعه جهانی این جنایات را در منطقه تشدید کرده است.

کارشناس و تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه با اشاره به وظیفه سازمان‌های بین‌المللی در قبال این جنایات بیان کرد: سازمان‌های بین‌المللی موظف به اقدام قاطع در برابر جنایات رژیم صهیونیستی هستند و باید با استفاده از ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک، فشار بر این رژیم را افزایش دهند و اقداماتی از قبیل تحریم‌ها و قطعنامه‌های الزام‌آور را در دستور کار قرار دهند.

قنادباشی تأکید کرد: جامعه جهانی و مسلمانان باید با اتحاد و همبستگی خود، علیه جنایات صهیونیست‌ها به‌پا خیزند و این اتحاد می‌تواند به شکل حمایت‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی صورت پذیرد؛ مانند کنفرانس‌های بین‌المللی علیه جنایات صهیونیستی و برنامه‌ریزی برای آگاهی‌رسانی بیش‌تر به جامعه جهانی درباره نقض‌های حقوق بشر در منطقه، از جمله این اقدامات است.

وی ابراز کرد: جنایات رژیم صهیونیستی یک موضوع انسانی بوده که نیازمند واکنش‌ جدی و جهانی و احساس مسئولیت از سوی جامعه جهانی و به‌ویژه کشورهای مسلمان است.

شهادت دبیرکل حزب‌الله تبعات جدی برای خاورمیانه دارد

حسن هانی‌زاده  نیز در گفتگو با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با بیان ترور شهید سید حسن نصرالله و پیامدهای این اقدام جنایتکارانه اظهار کرد: شهید سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان و یکی از چهره‌های برجسته سیاسی و نظامی در خاورمیانه به شمار می‌رفت و به‌عنوان دبیرکل حزب‌الله به رهبری این گروه شبه‌نظامی و سیاسی می‌پرداخت.

کارشناس و تحلیل‌گر مسائل سیاسی در ادامه افزود: حزب‌الله، که به‌عنوان یک گروه مقاومتی علیه اشغالگری اسرائیل در لبنان شناخته می‌شود، در طول سال‌ها به یکی از قدرت‌های مهم نظامی و سیاسی در لبنان و منطقه تبدیل شده و در این میان شهید نصرالله نیز به خاطر سخنرانی‌های قوی و توانایی‌اش در بسیج طرفداران، به چهره‌ای محبوب در میان شیعیان لبنان و برخی کشورهای عربی تبدیل شده است.

وی عنوان کرد: ترور شهید سید حسن نصرالله به دست رژیم صهیونیستی، تبعات و پیامدهای جدی برای لبنان و کل خاورمیانه به همراه دارد، رژیم اشغالگر همواره به‌دنبال تضعیف حزب‌الله و رهبری آن بوده و در طول سال‌ها، بارها تلاش کرده‌ است تا شهید نصرالله را هدف قرار دهد.

هانی‌زاده بیان کرد: ترور شهید نصرالله پیامدهای بسیار وخیمی برای رژیم جنایتکار صهیونیستی به همراه دارد و برخلاف باور و هدف این رژیم حزب‌الله با ترور شهید نصرالله دچار تضعیف نمی‌شود و چه‌بسا قدرت و همبستگی محور مقاومت افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه واکنش جامعه جهانی نسبت به ترور شهید نصرالله، می‌تواند متفاوت باشد، ابراز کرد: بسیاری از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی، این ترور جنایتکارانه را محکوم می‌کنند و این در حالی است که رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند تا توجیهی برای این اقدام خود ارائه دهد.

هانی‌زاده در ادامه افزود: با توجه به سوابق این رژیم در نقض حقوق بشر، و انجام جنایات متعدد جامعه جهانی واکنش‌های منفی را نسبت به این عمل جنایتکارانه نشان می‌دهد.

وی وظیفه امت اسلامی را در مواجهه با اقدامات رژیم صهیونیستی، بسیار حیاتی دانست و افزود: مسلمانان باید به وحدت و همبستگی بپردازند و به حمایت از مقاومت در برابر اشغالگری و ظلم بپردازند و این امر نیازمند یک استراتژی مشترک و هماهنگ میان کشورهای اسلامی است تا بتوانند در برابر تهدیدات رژیم صهیونیستی ایستادگی کنند.

هانی‌زاده ابراز کرد: شهید سید حسن نصرالله به‌عنوان یک نماد مقاومت در برابر اشغالگری و ظلم، همواره در قلب مردم لبنان و دیگر کشورهای اسلامی ماندگار است و ترور او روح مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم و ستم را تقویت می‌کند‌.

رژیم جنایتکار صهیونیستی به هیچ اصولی پایبند نیست

حسین مقامی نیز در گفتگو با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی و تأثیرات آن بر جبهه مقاومت اظهار کرد: رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر با تشدید جنایات خود در منطقه، به‌ویژه علیه مردم فلسطین و اکنون در لبنان، به اوج جدیدی از ظلم و ستم دست یافته است.

کارشناس و تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در ادامه افزود: ترور و به‌شهادت‌رساندن شخصیت‌های مقاومت، مانند شهید سید حسن نصرالله، نه‌تنها نشانه‌ای از بی‌رحمی و جنایت‌های این رژیم است بلکه می‌تواند تأثیرات عمیق و گسترده‌ای بر افزایش همبستگی در جبهه مقاومت داشته باشد.

مقامی عنوان کرد: اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی، به‌ویژه با ترور شخصیت‌های کلیدی، نمی‌تواند به تضعیف جبهه مقاومت منجر شود و تاریخ گواه است که چنین اقداماتی در عوض، می‌تواند موجب تقویت عزم و اراده جبهه مقاومت شود.

وی بیان کرد: ترور شهید نصرالله می‌تواند به‌عنوان یک نقطه عطفی در تاریخ مقاومت در نظر گرفته شود که نه‌تنها جبهه مقاومت را متزلزل نمی‌کند، بلکه می‌تواند انگیزه‌ای قوی برای بسیج نیروهای مقاومت در برابر اشغالگری باشد و این جنایات به وحدت بیش‌تر گروه‌های مقاومتی در برابر دشمن مشترک، یعنی رژیم صهیونیستی، منجر می‌شود.

مقامی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی به طور مکرر به نقض قوانین بین‌المللی و حقوق بشر پرداخته است، ابراز کرد:  این رژیم جنایتکار با کشتار مردم بی‌دفاع، تخریب زیرساخت‌ها و ایجاد شرایط انسانی غیر قابل تحمل، به‌وضوح به اصول بنیادی حقوق بشر بی‌توجهی می‌کند.

وی در ادامه افزود: استفاده از سلاح‌های ممنوعه، حملات هوایی به مناطق مسکونی و کشتار غیرنظامیان، نمونه‌هایی از نقض‌ حقوق بشر بوده و این اقدامات نه‌تنها با معاهدات بین‌المللی، بلکه با اصول انسانی نیز در تضاد است و نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی به هیچ‌کدام از قواعد و مقررات بین‌المللی و انسانی پایبند نیست.

مقامی به وظیفه سازمان‌های بین‌المللی اشاره کرد و افزود: سازمان ملل و دیگر نهادهای حقوق بشری باید به‌طور مؤثر به نقض حقوق بشر علیه مردم فلسطین و لبنان و دیگر قربانیان رژیم صهیونیستی واکنش نشان داده و اقداماتی را برای جلوگیری از تکرار این جنایات و تأمین عدالت برای قربانیان انجام دهند.

وی همچنین با بیان وظیفه مسلمانان و جامعه جهانی در قبال این جنایات بیان کرد: مسلمانان باید به‌عنوان یک امت واحد، به حمایت از حقوق مردم فلسطین و مقاومت در برابر اشغالگری بپردازند و باید همکاری‌های بیش‌تری را در سطح دیپلماتیک برای مقابله با این ناعدالتی‌ها انجام دهند.

مقامی ابراز کرد: جامعه جهانی نیز باید با اعمال فشار به رژیم صهیونیستی، از حقوق بشر و قوانین بین‌المللی دفاع کند و این فشارها می‌تواند از طریق تحریم‌ها، قطعنامه‌ها و اقدامات دیپلماتیک صورت گیرد تا در نهایت این رژیم خونخوار نابود شود.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از