حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
کارشناس ارشد تربیت‌بدنی:

رژیم حذف قند عوارض متابولیک خواهد داشت

رژیم حذف قند عوارض متابولیک خواهد داشت

کارشناس‌ارشد تربیت‌بدنی گفت: رژیم حذف قند با هدف سلامتی دنبال می‌شود؛ اما کمبود قند مشکلات متابولیکی را برای بدن ایجاد می‌کند.

سمیرا پورمیرزائی در گفتگو با خبرنگار ورزشی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ در مورد رژیم حذف قند و عوارض آن برای ورزشکاران گفت: این روز‌ها رژیم حذف قند تبدیل به یک بحث داغ در شبکه‌های اجتماعی شده و بدون پرداختن به عوارض آن در حال تبلیغ است.

کارشناس‌ارشد تربیت‌بدنی در ادامه افزود: رژیم حذف قند با هدف سلامتی دنبال می‌شود؛ اما گاهی اوقات می‌تواند نتیجه‌ای معکوس داشته باشد، استفاده از مواد قندی باید طبق تعادلی خاص باشد و همان‌گونه که زیاده‌روی در مصرف مواد قندی مضر است، حذف آن هم عواقب جبران‌ناپذیری دارد.

وی با اشاره به عوارض فیزیکی رژیم حذف قند توضیح داد: مصرف مواد قندی سبب ترشح برخی هورمون‌ها در بدن شده و حذف آن عوارض فیزیکی مانند؛ خستگی ناشی از اُفت قند، سرگیجه، حالت تهوع، از دست‌ دادن اشتها، ضعف عمومی بدن و سردرد را به همراه خواهد داشت.

پورمیرزائی عنوان کرد: ورزشکاران هنگام تمرین به‌واسطه تعریق مقادیر بسیاری قند و یُد از دست می‌دهند و برای بهبود عملکرد ورزشی و سطح سوخت‌ و ساز بدن لازم است مقادیر از دست ‌رفته را جایگزین کنند.

وی با بیان پیامد‌های حذف قند برای ورزشکاران ابراز کرد: هنگامی که ورزشکاران اقدام به حذف قند می‌کنند در مرحله اول با اُفت سطح انرژی مواجه شده و استقامت و عملکردشان کاهش پیدا می‌کند، همچنین بازیابی بدنی دیرتر و طولانی‌تر داشته و نمی‌توانند ‌مواد مغذی کافی دریافت کنند.

پورمیرزائی با اشاره به اینکه حذف قند برای ورزشکاران سبب اختلالات متابولیک می‌شود، بیان داشت: هورمون انسولین به‌طورغیرمستقیم در رشد عضله‌ها اثرگذار است؛ اما زمانی که قند نباشد هورمون انسولین ترشح نشده و در اثر اختلال متابولیکی عضله‌سازی صورت نمی‌گیرد.

وی ابراز کرد: زمانی که قند از چرخه زندگی حذف می‌شود عملکرد مغزی نیز کاهش پیدا می‌کند؛ زیرا نه‌تنها عضلات بلکه مغز هم برای رشد و عملکرد سریع نیاز به قند دارد و حذف آن موجب به‌هم‌خوردن تمرکز و پایین آمدن عملکرد شناختی و ورزشی‌ در افراد می‌شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از