حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/06/18 شمسی | 2024/09/08 میلادی
یادداشت؛

شمر زمانه‌ات را بشناس

شمر زمانه‌ات را بشناس

در برخی از هیأت سکولار مسلک بحث بر سر حمایت از مردم مظلوم غزه است و اینکه باید شمر زمانه را محکوم کرد یا خیر، برخی نیز سکوت می‌کنند و می‌گویند دین و سیاست را ادغام نکنید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ کوثر سعیدیان فعال رسانه‌ای در یادداشتی اختصاصی نوشت: از سال ۶۱ هجری قمری شیعه عزادار است و روضه‌خوان‌ها مقتل را مرور می‌کنند و برای ما می‌خوانند که شاید در بهترین حالت بتوانیم ذره‌ای از مصیبت‌های آن روز را در ذهنمان مجسم کنیم.
 
 اما در عصر حاضر، ما نمی‌توانیم از امام حسین (ع) و واقعه عاشورای سال ۶۱ هجری قمری بگوییم و هیچ انطباقی با وضعیت حال و حاضر جهانِ آخرالزمان قائل نشویم، نمی‌توانیم کربلا را در کربلا بگذاریم و بی‌توجه به مکتب عاشورا امام عصر را فراموش کنیم، به قول شهید آوینی که گفتند؛ برخی مردمان، امام گذشته را عاشق‌اند، نه امام حاضر را زیرا امام گذشته را هرگونه بخواهند تفسیر می‌کنند، اما امام حاضر را باید فرمان برند و کوفیان عاشورا را این‌گونه رقم زدند. 
 
 نمی‌توان این مسئله را نادیده گرفت که عاشورا یک واقعه، حماسه و یا ستیز نبود چراکه عاشورا صرفاً روضه و گریه نیست و از بُعد احساسی به آن نگاه نکنیم، عاشورا محلی برای تخلیه عواطف و احساسات نیست.
 
 بعضی افراد در جامعه امام حسین (ع) را محدود به گریه بر مصائب ایشان کردند و بعضی دیگر حرمت واقعه کربلا را در دهه اول محرم می‌دانند، دسته‌ای دیگر از محرم و عاشورا فقط البسه سیاه پوشیدن را به‌خاطر سپرده‌اند و در این میان حرفی از علت قیام امام حسین (ع) گفته نمی‌شود.
 
 دم‌زدن از نام امام حسین (ع) بدون شناخت مکتب ایشان فایده‌ای ندارد و سبب نجات دنیا و آخرت نمی‌شود، بدون شک اجر و قرب الهی دارد؛ اما برای مردم، نظام و جامعه اسلامی که باید منتظر و زمینه‌ساز ظهور باشند مفید نیست.
 
 یادمان نرود مکتب عاشورا محل درس و عبرت‌گرفتن است درس برای تشخیص حق و باطل، مکتب عاشورا محل شناخت صاحب‌الزمان (عج) است، مکتب عاشورا مکتب تخدیر نیست، مکتب حرکت است.
 
 اینک در برخی از هیأت سکولار مسلک بحث بر سر حمایت از مردم مظلوم غزه است و اینکه باید شمر زمانه را محکوم کرد یا خیر، برخی نیز سکوت می‌کنند و می‌گویند دین و سیاست را ادغام نکنید؛ اما اگر امروز امام حسین (ع) در عصر قتل‌عام ۴۰ هزار انسان بی‌گناه بودند، آیا سمت نتانیاهو می‌ایستادند یا سمت مردم غزه؟ آیا سکوت می‌کردند؟ صحنه بسیار روشن است!
 
 در میان تمام این حرف‌ها و اوضاع و احوال یمنی‌ها برای دفاع از شرافت انسانی و اسلامی با ارسال پهپاد «یافا» تل‌آویو را مورد اصابت قرار دادند، در حال حاضر نیش خون‌خواران جهان برای شیرمردان یمنی تیز شده و یمنی‌ها با شجاعت ایستادگی می‌کنند.
 
 یمنی‌ها ثابت کرده‌اند که هرچه را که می‌گویند انجام می‌دهند و به همین دلیل است که شنیدن اسم یمن لرزه به اندام مقامات رژیم اشغالگر می‌اندازد و حال که رژیم اشغالگر در فکر جبهه مستقیم جنگ با یمن قرار دارد باید گفت پایان اسرائیل نزدیک است.
 
 در قومیت عرب، دفاع و حمایت یمن مورد ستایش است، آن‌ها در مقابل یزید زمان ایستادگی می‌کنند حتی اگر غرامتش تنها ایستادن، جنگ و شهادت باشد.
 
 حال فکر کنیم امام حسین (ع) مناسکی برای سالی یک‌بار گریه‌کردن است یا امام حسین (ع) برای مبارزه عملی با ظلم در تمام اعصار است؟

یادداشت: کوثرسعیدیان-فعال رسانه‌ای

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از