حالت تاریک
  • چهارشنبه, 1403/06/28 شمسی | 2024/09/18 میلادی
امام جمعه دامغان مطرح کرد:

امام حسن عسکری زمینه‌ساز نهضت انتظار شیعه

امام حسن عسکری زمینه‌ساز نهضت انتظار شیعه

امام جمعه دامغان گفت: دوران امامت امام حسن عسکری (ع) نقطه عطفی در تاریخ تشیع بود، زیرا می‌بایست شیعیان را برای دوران غیبت امام زمان (عج) مهیا کنند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدحسن رستمیان در گفتگو با خبرنگار فرهنگی  پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به زندگی امام حسن عسکری (ع) گفت: امام حسن عسکری (ع) یازدهمین پیشوای شیعیان و فرزند امام هادی (ع) بوده و در سال ۲۳۲ هجری قمری در مدینه به دنیا آمدند و در سن ۲۲ سالگی به امامت رسیدند، زندگی امام حسن عسکری (ع) در دورانی سخت و پرچالش سپری شد، چرا که ایشان تحت‌نظر و فشار حکومت عباسیان قرار داشتند.

امام جمعه دامغان در ادامه افزود: امام حسن عسکری (ع) به‌عنوان یک الگو برای مسلمانان، دارای فضایل اخلاقی برجسته‌ای بودند و همواره بر عدالت، صداقت، تواضع و مهربانی تأکید داشتند و با صبر و بردباری در برابر مشکلات و ناملایمات، الگویی برای پیروان خود شدند.

رستمیان با اشاره به روایتی از امام حسن عسکری (ع) درباره نشانه‌های ایمان در مؤمنان گفت: امام حسن عسکری (ع) نشانه ایمان در مؤمنان را در پنج چیز می‌دانند؛ انگشتر به دست راست داشتن، خواندن پنجاه و یک رکعت نماز چه واجب و چه مستحبّ، تلاوت بسم‌الله الرّحمن الرّحیم در نماز ظهر و عصر با صدای بلند، پیشانی را در حال سجده روی خاک نهادن و هنگام اربعین به زیارت امام حسین (ع) مشرف‌شدن.

وی عنوان کرد: امام حسن عسکری (ع) در سامرا، مرکز حکومت عباسیان ساکن بودند و مرقد مطهر امام نیز در همین شهر واقع شده و به حرم عسکریین معروف است و یکی از مکان‌های زیارتی مهم برای شیعیان به شمار می‌آید.

امام جمعه دامغان با بیان فضائل زیارت امام حسن عسکری (ع) ابراز کرد: زیارت امام حسن عسکری (ع) دارای فضیلت‌های بسیاری بوده و در روایات گوناگون نقل شده که زیارت ائمه معصومین به‌ویژه امام حسن عسکری (ع) موجب آمرزش گناهان و افزایش درجات معنوی انسان می‌شود.

وی یادآور شد: امام حسن عسکری (ع) همواره تحت‌ فشار حکام عباسی قرار داشتند و نمی‌توانستند با شیعیان ارتباط آزادانه داشته باشند و تنها اصحاب خاص ایشان با امام ارتباط  داشتند، مدت امامت امام حسن عسکری (ع) ۶ سال بود و عاقبت به دستور معتمد خلیفهٔ عباسی مسموم شده و در  سن ۲۸ سالگی در هشتم ربیع‌الاول به شهادت رسیدند.

رستمیان اظهار کرد: پس از شهادت پیکر مطهر امام در سامرا به خاک سپرده شد و این واقعه نه‌تنها بر شیعیان بلکه بر تاریخ اسلام تأثیر عمیقی گذاشت؛ زیرا شهادت امام حسن عسکری (ع) نقطه عطفی در تاریخ تشیع بود و زمینه‌ساز آغاز امامت و غیبت امام زمان (عج) شد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از