حالت تاریک
  • سه‌شنبه, 1403/08/01 شمسی | 2024/10/22 میلادی
جهش 83 درصدی صادرات استان سمنان
صادرات در استان سمنان رونق گرفت؛

جهش 83 درصدی صادرات استان سمنان

استان سمنان با داشتن ظرفیت اقتصادی و بسترهای مناسب صادرات کالا توانسته است رشد قابل توجهی از نظر میزان و کیفیت کالاهای صادراتی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»، صادرات موتور محرکه اقتصاد و رمز بقای کشور محسوب می‌شود.

استان سمنان جزو استان‌هایی است که دست پُری در صادرات دارد و طی سال‌های گذشته روندی رو به‌ رشد در توسعه صادرات داشته که حتی در شرایط تحریم و رکود موجب افزایش آمارهای صادراتی این استان شده است.

از این رو متولیان اقتصادی اعم از دولتی و بخش‌خصوصی به بررسی موانع و چالش‌ها و راهکارهای تحقق هرچه بهتر اهداف صادراتی می‌پردازند.

رشد ۸۳ درصدی صادرات کالا از استان سمنان

مرتضی حاجیان‌نژاد در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» با بیان اینکه ۲۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۱۵ میلیون دلار طی سال‌ جاری از طریق گمرک استان صادر شده است، گفت: این مقدار کالا نسبت به سال گذشته از نظر وزنی ۳۲ درصد و از نظر ارزشی ۸۳ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل گمرک استان سمنان با بیان اینکه ۳۹ کشور دنیا اعم از عراق، پاکستان، ترکیه، افغانستان، روسیه و … میزبان کالاهای تولیدی و صادراتی استان سمنان هستند، افزود: متوسط ارزش هر تن کالای صادراتی گمرک استان سمنان ۵۷۲ دلار است.

وی تصریح کرد: ۱۳۴ شرکت تولیدی و بازرگانی در استان سمنان بیش از ۴۰ کالای تولیدی خود را به بیش از ۳۹ کشور جهان صادر می‌کنند.

به گفته حاجیان‌نژاد، نمک، شمش سرب، مصنوعات پلاستیکی، کاشی، کیسه‌گرانول کامپاند، کلروکلسیم، کربنات سدیم، سرامیک، روغن پایه، هیدروکربن، کیسه پروپیلن، اسیدسولفوریک، سیم و کابل، سرب تصفیه‌نشده، روغن تصفیه‌شده، کولرآبی، ظروف پلاستیکی، مواد شوینده و... از عمده کالا‌های صادراتی استان سمنان هستند.

صادرات راهکار توسعه و پیشرفت اقتصاد کشور است

ناصر تبیانیان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» در خصوص نقش صنعت، معدن و تجارت در صادرات استان سمنان گفت: صادرات یکی از فعالیت‌های فرابخشی است که دستگاه‌های اجرایی متفاوتی اعم از اداره کل گمرک، اداره کل استاندارد و صنعت، معدن و تجارت در آن دخیل هستند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان سمنان در افزود: معاونت تجارت و امور بازرگانی اداره صنعت، معدن و تجارت به‌صورت مستمر وضعیت صادرات استان سمنان را نسبت به صادرات کل کشور رصد و پایش می‌کند و چنانچه در خصوص صادرات مشکلی وجود داشته باشد، موانع را در کارگروه‌های مشورتی استان و در صورت نیاز در کارگروه توسعه صادرات استان مطرح کرده و مشکلات صادرکننده‌ها بررسی و پایش و مرتفع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اداره کل صنعت، معدن و تجارت، صدور و تمدید کارت‌های بازرگانی را نیز بر عهده دارد، بیان کرد: کارت‌های بازرگانی لازمه و پیش‌نیاز صادرات و واردات هستند.

تبیانیان با اشاره به نقش صنعت، معدن و تجارت در خصوص ترویج تجاری و بازاریابی اظهار کرد: اطلاع‌رسانی نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و بین‌المللی، برگزاری کلاس‌های آموزشی و همایش‌ها به جهت حمایت از شرکت‌های نوپا صادرکننده انجام می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه آمار صادرات را گمرک استخراج می‌کند، گفت: استان سمنان ۲۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۱۵ میلیون دلار در ۶ ماهه اول سال‌ جاری صادرات داشته که از نظر وزنی ۳۲ درصد و از نظر ارزشی ۸۳ درصد رشد داشته است.

وی همچنین افزود: صادرات زیادی در حوزه صنعت و معدن و کشاورزی بوده که از سایر گمرکات کشور اظهار می‌شود که در این آمار نیامده است که هدایت این صادرکننده‌ها به سمت گمرکات استان در دستور کار است.

تبیانیان با تأکید بر اینکه صادرات راهکار توسعه و پیشرفت اقتصاد کشور است، افزود: ارزآوری حاصل از صادرات توجه بالایی را می‌طلبد که با هدایت محصولات تولیدی به بازارهای جهانی محقق می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: با استراتژی ورود به بازارهای هدف، نفوذ و ماندگاری در آن، توسعه بازارها باید دنبال شود که اگر مستمر باشد باعث تداوم و رونق تولید اقتصادی استان خواهد شد.

‍وی از تمدید مهلت ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان به مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی خبر داد و گفت: مهلت ایفای تعهدات ارزی به مدت چهار ماه از مهرماه سال‌ جاری توسط کارگروه بازگشت ارز حاصل از صادرات تمدید شد.

تبیانیان خاطرنشان کرد: صادرکنندگان کد تعرفه‌های محصولات حوزه پتروشیمی، پالایشی و فرآورده‌های نفتی می‌توانند ۵ درصد از مجموع صادرات خود در سال ١٤٠٣ را به صورت فروش اسکناس دلار به بانک مرکزی ایفای تعهد کنند.

صادرات، منابع ارزی را تأمین می‌کند 

رحمان سعادت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» با اشاره به اینکه مسئله اقتصاد در یک دهه گذشته مهم‌ترین مسئله کشور بوده است، گفت: با توجه به شعار سال یعنی جهش تولید، صادرات از اهمیت زیادی برخوردار است.

عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه سمنان با بیان اینکه صادرات باعث بهبود وضعیت و شرایط اقتصادی کشور است، افزود: صادرات همچنان باعث جهش وضعیت رفاهی کشور می‌شود‌.

وی تصریح کرد: منابع ارزی یکی از نیازهای اساسی کشور ایران در برهه کنونی است که نیازهای مختلف کشور را مرتفع می‌کند.

بنا به گفته سعادت؛ از آنجایی که کشور ایران دارای منابع گسترده سوخت‌های فسیلی، نفت و گاز است پس عمده منابع ارزی نیز از همین منابع زیرزمینی تأمین می‌شود.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: به‌دلیل وجود تحریم‌ها و fatf و مسائل سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه نفت و گاز طی سال‌های اخیر با کاهش درآمد نفتی مواجه بودیم که این موضوع باعث شد تا دولت‌ها یک نگاه اساسی به حوزه صادرات داشته باشند.

سعادت با بیان اینکه صادرات می‌تواند منابع ارزی کشور را تأمین کند، اظهار کرد: صادرات تقاضاهای بیش‌تری را برای تولیدکنندگان ایجاد می‌کند که می‌تواند‌ یک جهش اساسی در تولید ایجاد کند.

وی با اشاره به روند رو به رشد صادرات در استان سمنان گفت: در حال حاضر مواد معدنی و محصولات کشاورزی مانند پسته از استان سمنان صادر می‌شوند.

این مقام مسئول همچنین تصریح کرد: صادرات می‌تواند در رشد و توسعه استان سمنان تأثیرگذار باشد.

سعادت از مسئولان امر خواست تا فعالیت بیش‌تری در حوزه صادرات تولیدات داخلی داشته باشند تا گام‌های مؤثری در مسیر توسعه اقتصاد استان سمنان برداشته شود.

لازم به ذکر است اگرچه استان سمنان توانسته تا حدودی جایگاه خود را در مبحث صادرات کالا پیدا کند و در این زمینه رشد قابل‌ توجهی داشته؛ اما همچنان بسیاری از کالاهای تولیدی در استان سمنان به‌دلیل بسته‌بندی نامناسب و نبود حمایت‌های لازم از استان‌های دیگر صادر می‌شوند و درآمد حاصل از صادرات نصیب سودجویان و دلالان می‌شود که نیاز است مسئولان حمایت بیش‌تری در این زمنیه داشته باشند.

انتهای خبر/

 

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از