حالت تاریک
  • چهارشنبه, 1403/04/13 شمسی | 2024/07/03 میلادی
در شرایط بارش‌ها؛

ظرفیت سدهای استان سمنان چقدر است

ظرفیت سدهای استان سمنان چقدر است

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: بر اساس ظرفیت تعیین شده هر یک از سدهای استان، پاسخگوی میزان بارندگی و ذخیره‌سازی است.

حمید احسانی معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای سمنان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی مرآت با اشاره به اینکه ساخت سدها از روش‌های متداول مهار آب‌های سطحی و تأمین آب برای مصارف کشاورزی، صنعت و شرب است، گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف ساخت سدها تأمین آب است و تأمین آب شرب در این‌ بین از اهمیت ویژه‌ای برخوردارست.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای سمنان در ادامه افزود: از دیگر اهداف سدهای احداثی کنترل سیلاب و ذخیره آب در فصول پر بارش و غیرکشت و تأمین آب برای مصارف مختلف در دیگر ماه‌های سال است.

احسانی خاطرنشان کرد: تعداد سه سد آبی دامغان ۱۶/۵ ، مجن ۳/۷ و کالپوش ۱۶/۷ با ظرفیت مجموع حدود ۳۶ میلیون مترمکعب در استان وجود دارد که بر اساس ظرفیت تعیین شده هر یک از سدهای استان، پاسخگوی میزان بارندگی و ذخیره‌سازی است.

وی اظهار کرد: ورود به شبکه آبیاری دشت گرمسار به میزان ۲/۳۵ مترمکعب بر ثانیه است که نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش داشته است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای افزود: سد دامغان با تراز نرمال ۱۶/۵ حجم مخزن در سال گذشته ۱۰/۸۸ میلیون مترمکعب که در سال جاری به ۸/۸ میلیون مترمکعب رسیده که درصد پرشدگی سد دامغان در سال گذشته ۶۶ درصد بوده است که در سال جاری ۴۹ درصد است.
 

احسانی خاطرنشان کرد: سد کال پوش با تراز نرمال ۱۶/۷ mcm حجم مخزن در سال گذشته ۸/۱۴ میلیون مترمکعب بوده است و در سال جاری ۶/۱۷ میلیون مترمکعب است و میزان درصد پرشدگی سد در سال گذشته ۴۹ درصد و در سال جاری ۳۷ درصد است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای در ادامه افزود: سد مجن با تراز نرمال ۳/۴ mcm حجم مخزن سد در سال گذشته ۱/۲۶ میلیون مترمکعب اما در سال جاری ۱/۵۵ میلیون مترمکعب است که میزان پرشدگی سدمجن در سال گذشته ۳۸ درصد و در سال جاری ۴۷ درصد است.

انتهای خبر/
 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از