حالت تاریک
  • جمعه, 1403/06/30 شمسی | 2024/09/20 میلادی
در میزگرد تخصصی «مرآت» مطرح شد؛

عبور از چالش جمعیتی عزم ملی می‌طلبد

عبور از چالش جمعیتی عزم ملی می‌طلبد

کارشناسان و مسئولان صاحب‌نظر حل بحران جمیعت در کشور را در فرصت باقی‌مانده تا بسته‌شدن پنجره طلایی نیازمند عزم ملی و همراهی همه دستگاه‌های مرتبط می‌دانند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ جمعیت و نیروی مولد در هر کشور از عوامل اقتدار آن کشور محسوب شده  و جهش و رشد اقتصادی و اجتماعی در هر کشور نیازمند سرمایه انسانی فعال است.

متاسفانه طی یک دوره در کشور ما به دلیل ابلاغ سیاست‌های غلط جمعیتی کشور با کاهش جمعیت مواجه شد که با هوشیاری و بصیرت مقام معظم رهبری فرهنگ‌سازی مناسب در این زمینه در حال وقوع است.

البته ناگفته نماند در دهه 70 میلادی آمریکا مطالعاتی را برروی جمعیت کشورهای در حال توسعه انجام داده و برای رسیدن به منابع آنها به دنبال کاهش جمعیت در کشورهای در حال توسعه بوده است.

با تفاسیر گفته شده در فوق و اهمیت مسئله جمعیت و با توجه به اینکه استان سمنان از لحاظ رشد جمعیتی و زاد و ولد در وضعیت نامناسبی قرار دارد به همین جهت خبرگزاری «مرآت»؛ میزگردی در خصوص بررسی مشکلات ساختار جمیعتی در استان سمنان با حضور معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان و مسئول مرکز مردمی نفس در استان سمنان برگزار کرد. 

بحران جمعیتی موضوعی ملی است 

سعید کسائیان در این نشست تخصصی حوزه جمعیت و بررسی چالش‌های آن با بیان اینکه بحران کاهش جمعیت بزرگ‌ترین تهدید آینده کشور محسوب می‌شود، گفت: چالش جمعیتی یک بحران ملی و نه سیاسی  است و حل آن نیازمند اهتمام جدی مردم و مسئولان کنار یکدیگر است، درست مانند زمانی که در بحران کرونا همه با یاری یکدیگر توانستند این بیماری منحوس را ریشه‌کن کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان در ادامه با اشاره به سیاست‌های غلط جمعیتی که در دهه 70 در کشور پیاده‌سازی شد، بیان کرد: تا قبل از دهه 70 نگاه‌ها به سمت افزایش جمعیت بود؛ اما با روی کارآمدن دولت سازندگی و همراهی مجلس و دولت و بیان خطرات انفجار جمعتی نگاه‌ها به سمت کنترل جمعیت سوق داده شد.

کسائیان با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری در این حوزه ابراز کرد: از سال 1390 تا کنون مقام معظم رهبری نسبت به مسئله جمعیت بارها به انحای مختلف تاکید داشته‌اند و خوشبختانه دولت شهید آیت‌الله رئیسی گام‌های مثبت زیادی در این حوزه برداشته و فرهنگ‌سازی در این زمینه تاحد زیادی انجام گرفت.

این مقام مسئول ابراز کرد: در حال حاضر نرخ رشد جمعیت در استان سمنان 0.7 و نرخ باروی 1.2 است یعنی به ازای هر زوج 1.2 تولد ثبت می‌شود واگر 20 زوج را در نظر بگیریم تعداد 12 فرزند متولد می‌شود.

بنا به گفته کسائیان اگر بخواهیم نرخ رشد جمعیت حداقل ثابت بماند، باید به ازای هر زوج دو فرزند متولد شود و در این حالت باید عملاً نرخ باروی 2.3 باشد تا با توجه‌ به مرگ‌ و میرها و نازایی و سایر مشکلات دو فرزند برای هر زوج باقی بماند.

وی با بیان اینکه نرخ سالمندی در استان سمنان 12 درصد است، ابراز کرد: در استان سمنان 65 هزار سالمند وجود دارد که مشکل تعداد سالمندان نیست، بلکه به نسبت جمعیت می‌بایست با اتخاذ سیاست‌های مناسب نسبت سالمندان به کل کمتر شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد:  مردم استان سمنان از نظر سواد و تحصیلات در سطح مناسبی قرار دارند و به همین خاطر ترغیب به فرزندآوری در این استان کار دشوار و نیازمند تبلیغات و اقدامات جدی‌تری است.

پنجره طلایی جمعیت هنوز باز است

کسائیان با بیان اینکه پنجره جمعیتی  فرصتی برای اصلاح ساختار جمیعتی کشور است، ابراز کرد: در شرایط مطلوب باید 70 درصد جمعیت 15 تا 65 سال در این پنجره قرار بگیرند و درحال حاضر فرصت تقریبا 20 ساله برای ایجاد چنین جمعیتی از دست رفته و تنها تا سال 1430 فرصت باقی مانده است.

این مقام مسئول ابراز امیدواری کرد که مردم ما همواره در شرایط سخت و بحران‌ها توانسته‌اند کشور را نجات داده و شگفتی‌آفرین باشند و دراین‌خصوص نیز قطعاً با اقدام جهادی و اتحاد و همدلی آحاد مردم این مهم محقق شده و تحول جمیعتی را شاهد خواهیم بود. 

وی همچنین در خصوص برخی شایعات نسبت به عوارض واکسن کرونا و ایجاد سقط‌‌های خود به خودی نیز توضیح داد: هنوز هیچ مقاله و یا دستاورد علمی و پژوهشی در این زمینه نسبت به عوارض این واکسن‌ها بر روی مادران و نوزادان و جنین به ثبت نرسیده است.

بنا به گفته کسائیان، برای حل بحران جمعیت علاوه بر تلاش‌های مشوقی دولت نیاز است تا زمینه‌های دیگر مانند مهاجرت، نازایی و بیماری‌های غیرواگیر و حمایت و مراقبت از مادران باردار نیز با حمایت دستگاه‌های مسئول کنترل و درمان شود.

روزانه هزار سقط جنین جنایی در کشور رخ می‌دهد

ابوالفضل منشی‌زاده نیز در ادامه این نشست با اشاره به اینکه جلوگیری از سقط‌جنین جنایی یک اقدام زودبازده برای کمک به رشد جمعیت است، بیان کرد: مرکز نفس با انجام مشاوره برای زوج‌هایی که به هر دلیل قصد سقط‌جنین خود را دارند تلاش می‌کند تا از این اقدام قبیح جلوگیری کرده و به رشد جمعیت کمک کند.

مسئول مرکز مردمی نفس در استان سمنان بیان کرد: متأسفانه به دلیل اینکه بسیاری از این موارد در مراکز غیرمجاز انجام می‌شود آمار دقیقی از تعداد مواردسقط‌جنینن وجود ندارد؛ اما براساس آخرین مطالعه انجام شده طی دو سال گذشته روزانه یک هزار سقط جنین جنایی در کشور انجام می‌شود.

مسائل مالی در سقط جنین چندان موثر نیست

این مقام مسئول با اشاره به برخی اظهارنظرها مبنی بااینکه بسیاری از سقط‌جنین‌ها به دلیل مسائل مالی است توضیح داد: براساس آخرین برآوردها  تنها 19 درصد از سقط‌جنین‌های جنایی به دلیل مسائل مالی است و اغلب به دلایل دیگر از جمله مسائل فرهنگی و اجتماعی برمی گردد.

بنا به گفته منشی‌زاده طی هشت‌ماهه گذشته این مرکز بیش از 3 هزار ساعت اموزش در مجامع عمومی با بهره‌گیری از ظرفیت متخصصین حوزه جمعیت در دو حیطه نشان دادن قبح این مسئله و خطراتی که برای مادران ایجاد می‌کند، انجام داده است.

وی همچنین در مورد مراکز غیرمجاز و زیرزمینی که اقدام به سقط‌‌جنین می‌کنند نیز توضیح داد: برخی از این مراکز شناسایی و توسط مراجع ذی‌صلاح و بازرسان علوم پزشکی مهر و موم شده‌اند؛ اما متأسفانه برخی افراد با قرص‌های سقط‌جنین که به‌صورت اینترنتی و یا توسط برخی افراد سودجو به فروش می‌رسد اقدام به سقط می‌کنند که در هر دو صورت علاوه بر اینکه کار خلاف قانون انجام‌گرفته جان مادر نیز در خطر جدی قرار دارد.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به عمر دوساله مراکز نفس در سراسر کشور اذعان کرد: تاکنون 3 هزار کودک در این مراکز از سقط نجات پیدا کردند و در استان سمنان 143 کودک با حمایت‌های مرکز نفس چشم به جهان گشوده‌اند.

وی با اشاره به قانون جوانی جمعیت خاطرنشان کرد: قطعاً این قانون جامع و کامل است؛ اما در عمل به آن اهمال‌کاری‌هایی از سوی برخی دستگاه‌ها وجود دارد که با وجود حساسیت موضوع جمعیت هنوز این دستگاه‌ها  پای‌کار نیامده‌اند.

وی در نهایت از راه‌اندازی دفاتر مرکز نفس در شهرستان‌های دامغان و مهدی‌شهر و گرمسار تا پایان خردادماه سال جاری خبر داد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از