حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
در سایه انقلاب اسلامی؛

عدالت اجتماعی با محوریت ولایت‌فقیه تحقق‌یافته است

عدالت اجتماعی با محوریت ولایت‌فقیه تحقق‌یافته است

انقلاب اسلامی با محوریت امام راحل تحقق یافت تا عدالت اجتماعی بر مبنای قوانین الهی در طبقات اجتماعی محقق شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ رسیدن به عدالت اجتماعی شاخصه‌ای است که بسیاری از اندیشمندان سیاسی و متفکرین عالم برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی داشته‌اند؛ اما قطعاً اگر برنامه‌ریزی‌های آنها با موفقیت همراه بوده امروز این حد از ظلم و کفر را در جهان شاهد نبودیم.

اما ازآنجا که اسلام نسخه حیات‌بخش برای زندگی بشر بوده  و به دنبال رساندن انسان به سعادت و نیک‌بختی است پس بهترین و جامع‌ترین مبانی انسانی در آن یافت می‌شود و ازآنجا که انقلاب اسلامی ایران برگرفته از مکتب انسان‌ساز قرآن و اسلام است پس قطعاً در انقلاب اسلامی با رهبری امام خمینی (ره) نیز رسیدن به عدالت اجتماعی در طبقات مختلف جامعه مدنظر رهبری و جزو خطوط سیاسی این بزرگ‌مرد تاریخ بشریت بوده است.

مشکلات اقتصادی کشور قابل‌حل است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید علیرضا آرامی  در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» در رابطه‌ با شاخص عدالت اجتماعی در انقلاب اسلامی ایران گفت: برقراری و اجرای کامل عدالت در دنیا کار ساده‌ای نیست و قطعاً اجرای بدون عیب‌ونقص آن امکان‌پذیر نخواهد بود؛ اما در مقایسه دوران بعد از انقلاب اسلامی با قبل آن معنای عدالت اجتماعی را در عمل می‌توان دریافت کرد.

امام‌جمعه شهرستان گرمسار در ادامه افزود: در آن دوران کاخ نشینی و کوخ‌نشینی کنارهم نماد کامل بی‌عدالتی و تبعیض امکانات و نمایانگر فقر و بدبختی مردم ایران بود که عده‌ای در حلبی‌آبادی‌ها زندگی می‌کردند و عده‌ای هم در کاخ‌های غیرقابل‌تصور فارغ از غم مردم روزگار می‌گذراندند.

وی همچنین به وضعیت ارباب‌ورعیتی نیز در آن دوران اشاره کرد و افزود: کسانی که امروز در فضای مجازی پهلوی را تطهیر کرده و قصد دارند مردم ایران را در آن  دروان خوشبخت نشان دهند باید به آنها یادآوری کنیم که مردم در آن دروان ارباب‌ورعیتی مجبور بودند در زمین‌های کشاورزی اربابان روستا بیگاری کنند و اگر قبول نمی‌کردند تنبیه می‌شدند.

بنا به گفته حجت‌الاسلام‌والمسلمین آرامی در آن  دوران اصلاً مفهومی به نام عدالت اجتماعی و آزادی بیان وجود خارجی نداشت و مردم حتی جرئت نمی‌کردند با پایین‌ترین رده‌های نظامی صحبت کنند؛ اما امروز می‌بینیم مردم با مسئولان رده‌بالای کشور نیز به‌راحتی تعامل و ارتباط برقرار می‌کنند.

امام‌جمعه شهرستان گرمسار در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تورم و مشکلات اقتصادی امروز جامعه عنوان کرد: در یک خانواده نیز زندگی با فراز و نشیب همراه است و کشور نیز ممکن است همین شرایط و فراز و نشیب‌ها را داشته باشد و شرایط سخت امروز قطع به‌یقین تداوم نخواهد داشت.

وی در ادامه ابراز کرد: اما نکته قابل‌توجه این است که مردم ما در شرایط فعلی با وجود تورم و فشار اقتصادی نسبت به دوران پهلوی وضعیت بسیار مناسب‌تری دارند  و قاطبه مردم اوضاع اقتصادی مناسبی دارند؛ اما با این‌ وجود زندگی در شرایط ایده‌آل حق مردم ایران است و امیدوار هستیم این مشکلات اقتصادی هرچه سریع‌تر مرتفع شود.

مردم‌سپاری امور زمینه عدالت اجتماعی را فراهم می‌سازد

درویشی نیز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» با اشاره به مفهوم عدالت اجتماعی گفت: قطعا مفهوم عدالت اجتماعی در کشور ما با روی کار آمدن انقلاب اسلامی جان تازه‌ای گرفت و در بسیاری از جهات ملموس شد و قیاس این مفهوم با شرایط قبل از انقلاب به‌راحتی این تفاوت را آشکار می سازد.

رئیس خانه احزاب استان سمنان در ادامه افزود: حق رأی در جمهوری اسلامی ایران که امروز نیز بسیار موردتوجه است حتی در پیشرفته‌ترین کشورهای غربی نیز چندان موردتوجه نبوده و ضریب همیاری مردم بسیار پایین است.

وی در رابطه‌ با عدالت اجتماعی در شرایط امروز جامعه نیز ابراز کرد: امروز نیز با وجود اقدامات بسیار خوب انجام‌گرفته در حوزه‌های گوناگون اما هنوز هم اجازه ورود نخبگان به سطح کلان و مشورتی داده نشده و باید با ورود نخبگان و احزاب و تشکل‌های مردم‌نهاد اجازه مردم‌سپاری امور داده شود تا شاهد تحقق کامل معنای عدالت اجتماعی در جامعه باشیم.

 درویشی با بیان اینکه دستاوردهای انقلاب اسلامی در چهل و اندی سال در حوزه‌های گوناگون خدماتی و رفاهی و اجتماعی بسیار ملموس و قابل‌ستایش است، عنوان کرد: نارضایتی‌های امروز جامعه در سطح مدیریتی باید پیگیری شود تا قله‌ای که به فرموده مقام معظم رهبری فتح آن نزدیک است با حمیت همه‌جانبه محقق شود.

عدالت در غرب با بی‌بندوباری تعریف می‌شود

محمد برنامنش نیز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»، با بیان اینکه ابتدا باید تعریف درست از آزادی و عدالت اجتماعی را در نظر داشت تا بتوانیم میزان تحقق آن را در نظام مقدس جمهوری اسلامی دریابیم، افزود: آنچه که در غرب به‌عنوان آزادی و عدالت تعریف می‌شود ولنگاری و بی‌بندوباری است که در نهایت با آسیب به ساختار جامعه و بنیان خانواده و شخصیت زن همراه است.

دبیر حزب پایداری نیز در ادامه افزود: آمارهای وحشتناک تجاوز و جرم و جنایت در غرب بیانگر تعریف آزادی در غرب است که در مقابل در نظام مقدس جمهوری اسلامی یک زن با امنیت کامل در هر ساعت از شبانه‌روز می‌تواند در رفت‌وآمد باشد و هیچ‌کس جرئت برهم‌زدن امنیت او را نداشته  و در صورت ارتکاب جرم با مجازات سنگین روبرو خواهد شد.

وی همچنین ابراز کرد: در دوران پهلوی جایگاه زن در حدی پست و حقیر بود که بنا اعتراف خودشان زنان به‌عنوان برده جنسی در اختیار امریکایی‌ها قرار می‌گرفتند و هیچ تعصب و غیرتی برای زنان قائل نبودند.

دبیر حزب پایداری تصریح کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی زنان ما در همه رشته‌های ورزشی و دانشگاهی فعالیت دارند و عدالت اجتماعی تا حد زیادی محقق شده و وردی زنان ما به مجلس و دانشگاه و شغل‌های دولتی گوی سبقت را از مردان ربوده است.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از