حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/04/14 شمسی | 2024/07/04 میلادی
ظرفیت مغفول مانده در بهشت کویر؛

عطر نرگس سمنان خریدار ندارد

عطر نرگس سمنان خریدار ندارد

کاشت گل نرگس در کویر سمنان می‌تواند صنعتی پربازده باشد که با بی‌توچهی مسئولان این ظرفیت اقتصادی و گردشگری در شهر کویری سمنان مغفول مانده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ نرگس گلی زیبا و درعین‌حال دارای خواص درمانی بسیار است که  البته در بین ایرانیان طرف‌داران زیادی دارد و شاید کمتر کسی خواهان این گل نباشد به همین خاطر پرورش این گل درعین‌حال که ساده و بی‌دردسر است سود سرشاری هم دارد.

کویر سمنان به دلیل شرایط خاص آب‌وهوایی می‌تواند خاستگاهی برای پرورش و فروش گل نرگس باشد زیرا کاشت این گل به دلیل سازگاری با شرایط آب‌وهوایی و نیاز به آب کم بسیار مناسب و پربازده است که متأسفانه با بی‌توجهی مسئولین این ظرفیت اقتصادی و گردشگری در شهر کویری سمنان مغفول مانده است.

ظرفیت گردشگری و اقتصادی که شهرهای کویری مانند خراسان جنوبی و بهمان از آن به‌درستی بهره جستند؛ اما متأسفانه در استان سمنان حتی یک کشاورز هم به پرورش گل نرگس اهتمام جدی نداشته، درحالی‌که نرگس سمنان در عین زیبایی دارای عطر بی‌نظیری است که نرگس شیراز با آن برابری نمی‌کند.

عطر نرگس سمنان در کشور منحصربه‌فرد است

شیما عبدالشاه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»، در خصوص وضعیت کاشت و پرورش گل نرگس در باغات سمنان گفت: میزان کاشت گل نرگس در مجموع باغات سمنان در حدود 3.5 تا 4 هکتار است که آن هم به‌صورت پراکنده و در حاشیه باغات انجام می‌شود.

وی در خصوص ویژگی‌های درمانی و دارویی گل نرگس بیان کرد: این گیاه زینتی معطر، دارای آلکالوئیدهای متنوعی است که خواص ضد توموری و ضدویروسی دارد و در درﻣﺎن ﺿﻌﻒ ﻋﻀﻼﻧﻲ و ﺑﻴﻤﺎري ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻋﺼﺒﻲ و ﻫﻢچنین آﻟﺰاﻳﻤﺮ اﺳﺘﻔﺎده می‌شود، همچنین گل‌ها و پیازﻫﺎي آن در درﻣﺎن ﺗﺐ دوره‌اي و اسهال خونی و رﻳﺸﻪﻫﺎي آن در درﻣﺎن آﺑﺴﻪ، جوش‌ها بیماری‌های پوستی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 کارشناس مسئول باغبانی جهاد کشاورزی استان سمنان در ادامه به بیان برخی ویژگی انحصاری گل نرگس سمنان اشاره کرد و افزود: نرگس سمنان به دلیل شرایط اقلیمی خاص منطقه و اختلاف دما بین شب و روز رایحه‌ای بسیار قوی‌تر از نرگس شیراز دارد و همچنین نرگس سمنان پتانسیل ژنتیکی پیازهای منطقه آن را از نرگس سایر نقاط ایران متمایز کرده است.

بنا به گفته عبدالشاه در خصوص عدم برندسازی و توسعه کاشت گل نرگس در سمنان می‌توان به عوامل متعددی چون عدم وجود بازار گل‌وگیاه متمرکز در استان به علت نزدیکی به بازار گل‌وگیاه پاکدشت و همچنین عدم حمایت دولتی و بالادستی از این گیاه و سطح وسیع کشت گل نرگس در استان فارس و خوزستان و درنتیجه تولید بالا و به دست‌گرفتن بازار به علت عرضه زیاد اشاره کرد.

 کارشناس مسئول باغبانی جهاد کشاورزی استان سمنان از پرداختن تسهیلات برای تولید و کاشت گل نرگس خبر داد و افزود: کسانی که علاقه‌مند به ایجاد نرگس‌زار هستند می‌توانند از تسهیلات ردیف اعتباری مشاغل خانگی تا سقف 150 میلیون تومان جهت کشت و تولید پیاز گل نرگس و همچنین اعتبارات بند الف تبصره 18 هم جهت طرح‌های تجاری بهره‌مند شوند.

باغداران سمنانی کاشت گل نرگس را اقتصادی نمی‌دانند

ملیحه صیادپور نیز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» در خصوص ویژگی منحصربه‌فرد نرگس سمنان گفت: برتری نرگس سمنان نسبت به سایر نرگس‌های کشور به جهت عطر فوق‌العاده آن است که بر اساس آزمایش‌های صورت‌گرفته عطر نرگس سمنان 30 درصد از نرگس شیراز بیشتر است.

این فعال فرهنگی و زیست محیطی در ادامه افزود: قد نرگس سمنان از نرگس‌های کاشت شده در دیگر نقاط کشور کوتاه‌تر است و این موضوع باعث شده که بتوان آنها را در یک ایده بکر در گلدان‌های سفالی کاشت و به سبب آن عمر نگهداری نرگس در این گلدان‌ها افزایش می‌یابد و همچنین جذابیت بصری بیشتری هم برای فروش دارد.

صیادپور ابراز کرد: متأسفانه باغداران سمنانی هیچ اهتمامی به کاشت این گل به‌صورت اختصاصی در باغ‌های خود ندارند و بخش اعظم فضای باغ را به کاشت سبزی اختصاص می‌دهند، اما  کاشت گل نرگس را باصرفه اقتصادی نمی‌دانند و تنها در حواشی باغ‌های خود آن هم با جنبه اعتقادی و برای برکت و افزایش روزی کشت می‌کنند.

وی با بیان اینکه جشنواره گل نرگس هم نتوانست زمینه‌ساز توجه بیشتر مسئولین به این حوزه اقتصادی و گردشگری این گل شود، افزود: متأسفانه باوجودآنکه چندین سال است که جشنواره گل نرگس در سمنان برگزار می‌شود؛ اما هیچ اهتمامی از سوی مسئولان و باغداران برای پرورش آن وجود ندارد و در نهایت خودمان تلاش کردیم با برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای کشاورزان آنها را مجاب کنیم که به سمت پرورش این گل حرکت کنند. 

صیادپور در نهایت اذعان داشت: از مسئولین انتظار دارم برای کاشت گل نرگس زمین مناسبی را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهند تا با کاشت نرگس در حد گسترده و هکتاری مانند شهر بهبهان فرصت معرفی و برندسازی گل نرگس سمنان فراهم شود.

نرگس سمنان بازارپسند نیست

سعید خادم عباسی تنها باغدار سمنانی که در حد چند صد متر باغ گل نرگس دارد نیز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» گفت: تاریخچه گل نرگس در سمنان بر اساس مدارک و شواهد موجود به دوران قاجار برمی‌گردد.

وی در ادامه افزود: متأسفانه نرگس سمنان از لحاظ کمیت مهجور است و به دلیل تخریب بافت باغ‌های استان سمنان چندان موردتوجه نیست.

این باغدار اذعان داشت: پیاز گل نرگس سمنان ارزش اقتصادی بسیار زیادی دارد و از قبل فروش آن سود سرشاری عاید می‌شود، اما گل نرگس سمنان به دلیل دم‌کوتاه آن و سخت بودن بسته‌بندی چندان بازارپسند نیست و عمده بازار فروش گل نرگس تهران از بهبهان تأمین می‌شود.

وی در نهایت با بیان اینکه سمنان ظرفیت و زمین لازم برای کاشت گل نرگس را در اختیار دارد، اظهار داشت: باید مسئولان برای معرفی نرگس سمنان تلاش کنند؛ اما در حال حاضر جشنواره‌های گل نرگس هم با حمایت انجمن‌ها و سمن‌ها برگزار شده و تقریباً مسئولین در برگزاری آن دخالت چندانی ندارند.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از