حالت تاریک
  • سه‌شنبه, 1404/01/19 شمسی | 2025/04/08 میلادی
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن مرآت نیوز | meraatnews.com هستید؟
فرسایش روانی دانش‌آموزان در ماراتن کنکور
کارشناسان حوزه آموزش مطرح کردند:

فرسایش روانی دانش‌آموزان در ماراتن کنکور

کارشناسان حوزه آموزش گفتند: کنکور به‌عنوان یک آزمون سرنوشت‌ساز در نظام آموزشی ایران با تغییرات قابل توجهی مواجه بوده و برگزاری این آزمون به‌صورت دو بار در سال‌های اخیر بحث‌های گسترده‌ای را به وجود آورده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ در سال‌های اخیر کنکور به‌عنوان یک آزمون سرنوشت‌ساز در نظام آموزشی ایران با تغییرات قابل توجهی مواجه بوده و برگزاری این آزمون به‌صورت دو بار در سال‌های اخیر بحث‌های گسترده‌ای را در میان دانش‌آموزان، خانواده‌ها و جامعه آموزشی به وجود آورده است.

این تغییرات به‌منظور کاهش فشار روانی بر روی دانش‌آموزان و افزایش فرصت‌ها برای ارزیابی توانایی‌های آن‌ها طراحی شدند اما با این حال این رویکرد همچنین نگرانی‌هایی را درباره بار اضافی روانی و مالی بر خانواده‌ها و همچنین پیامدهای آن بر کیفیت آموزش به همراه داشته است.

یکی از نکات کلیدی در این زمینه تأثیرات اقتصادی کنکور است، برگزاری کنکور به یک صنعت بزرگ تبدیل شده که شامل مؤسسات آموزشی، کلاس‌های کنکور و مشاوره‌های تحصیلی است و این مؤسسات به تبلیغات گسترده‌ای برای جذب دانش‌آموزان پرداخته و هزینه‌های بالایی را به خانواده‌ها تحمیل می‌کنند و با افزایش تعداد آزمون‌ها نیاز به کلاس‌های آمادگی و مشاوره نیز افزایش یافته و این موضوع می‌تواند فشار اقتصادی مضاعفی را بر دوش خانواده‌ها بگذارد.

کنکور به‌عنوان یک ابزار سنجش انتقادات فراوانی را به خود جلب کرده زیرا این آزمون معمولاً بر روی حافظه و توانایی‌های تحلیلی تأکید دارد و کمتر به خلاقیت و مهارت‌های اجتماعی توجه می‌کند و این موضوع می‌تواند منجر به نادیده گرفتن استعدادهای دیگر دانش‌آموزان شود که در زمینه‌های هنری یا ورزشی مهارت دارند.

با حذف کنکور از برخی رشته‌ها و جایگزینی با شرط معدل عدالت آموزشی مورد توجه قرار گرفته اما این تغییر نیز ممکن است چالش‌هایی را ایجاد کند زیرا نمرات معدل نمی‌تواند به‌خوبی توانایی‌های واقعی دانش‌آموزان را منعکس کند و در نتیجه گروهی از دانش‌آموزان با نمرات پایین‌تر از ورود به دانشگاه‌ها محروم شوند.

برای بهبود وضعیت کنکور و نظام آموزشی نیاز است که مسئولان با‌دقت به نیازهای دانش‌آموزان و خانواده‌ها توجه کنند و با ایجاد یک برنامه جامع و پایدار به کیفیت آموزش و سلامت روانی دانش‌آموزان کمک کنند زیرا ایجاد تغییرات معقول و حمایت‌های آموزشی می‌تواند به ارتقاء نظام آموزشی و بهبود شرایط تحصیلی در کشور منجر شود.

تکرار کنکور در یک‌سال اضطراب مضاعفی برای دانش‌آموزان ایجاد کرد

کارشناس ارشد آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به تأثیر کنکور بر سیستم آموزشی ایران اظهار کرد: کنکور به‌عنوان یک آزمون سرنوشت‌ساز فشار زیادی بر دانش‌آموزان وارد می‌کند و این فشار به‌ویژه در سال‌های منتهی به کنکور سبب افزایش سطح اضطراب و افسردگی در بین دانش‌آموزان می‌شود.

معصومه شکوری در ادامه افزود: این موضوع به حدی جدی است که در برخی موارد می‌تواند منجر به افت تحصیلی، مشکلات روانی و حتی اقدام به خودکشی در بین دانش‌آموزان شود و در واقع کنکور به‌جای اینکه به عنوان یک فرصت برای سنجش توانمندی‌ها دیده شود بیشتر به یک منبع فشار و استرس تبدیل شده است.

وی عنوان کرد: برگزاری کنکور به‌صورت دو بار در سال به‌طور مشخص به عنوان یک راهکار برای کاهش فشار روانی در نظر گرفته شد اما باید توجه داشت که این تغییر به خودی خود می‌تواند فشار روانی را دوچندان کند و دانش‌آموزان ممکن است فکر کنند که باید برای هر نوبت کنکور آماده شوند و این ممکن است منجر به نگرانی و استرس بیشتر شود.

شکوری به تصمیمات سال ۱۴۰۵ اشاره کرد و گفت: تصمیم به بازگشت برای برگزاری کنکور تنها یک بار در سال به‌منظور کاهش فشار روانی و بهبود کیفیت آموزش بوده و این تغییر نشان‌دهنده توجه به سلامت روانی دانش‌آموزان است و می‌تواند به بهبود شرایط آموزشی کمک کند.

وی ادامه داد: در واقع با کاهش تعداد آزمون‌ها زمان بیشتری برای مطالعه و آماده‌سازی برای کنکور در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد و این موضوع می‌تواند به نتایج بهتری منجر شود.

شکوری بیان کرد: نظام آموزشی باید به گونه‌ای طراحی شود که دانش‌آموزان را برای ورود به دانشگاه‌ها آماده کند نه اینکه آن‌ها را تحت فشار قرار دهد و برای بهبود کیفیت آموزشی باید بر روی روش‌های یادگیری تأکید شود.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که کنکور به عنوان یک آزمون سرنوشت‌ساز تلقی می‌شود نیاز است که روش‌های جایگزین و مناسب‌تری برای ارزیابی دانش‌آموزان ایجاد شود.

شکوری در ادامه به نقدهای مطرح شده در خصوص کیفیت آموزش و نحوه ارزیابی دانش‌آموزان پرداخت و گفت: کنکور به‌عنوان یک ابزار سنجش نمی‌تواند تمامی جنبه‌های استعداد و توانایی‌های دانش‌آموزان را منعکس کند چراکه بسیاری از دانش‌آموزان ممکن است در زمینه‌های هنری یا ورزشی بسیار بااستعداد باشند اما به دلیل تمرکز بیش از حد بر روی کنکور این استعدادها نادیده گرفته می‌شوند.

وی به ضرورت ایجاد یک نظام آموزشی جامع‌تر اشاره کرد و گفت: نیاز است که نظام آموزشی به گونه‌ای طراحی شود که به جای ارزیابی دانش‌آموزان بر اساس نمرات کنکور به شناسایی و پرورش استعدادها و توانمندی‌های مختلف آن‌ها توجه کند زیرا این موضوع می‌تواند به افزایش رضایت و انگیزه در دانش‌آموزان کمک کرده و به بهبود کیفیت آموزش در کشور منجر شود.

شکوری با اشاره به ضرورت برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی برای معلمان و مشاوران ابراز کرد: برای بهبود کیفیت آموزش و کاهش فشار روانی بر روی دانش‌آموزان نیاز است که معلمان و مشاوران تحصیلی نیز آموزش‌های لازم را دریافت کنند تا بتوانند به بهترین شکل ممکن دانش‌آموزان را راهنمایی کرده و از آن‌ها حمایت کنند.

سود اقتصادی کنکور عامل پایداری این آزمون است

کارشناس اقتصاد آموزشی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به ابعاد اقتصادی کنکور اظهار کرد: کنکور به یک صنعت بزرگ تبدیل شده و مؤسسات آموزشی، کلاس‌های کنکور و مشاوره‌های تحصیلی، همگی از تغییرات اخیر در این آزمون بهره‌برداری می‌کنند.

محمدعلی تقوی در ادامه افزود: برگزاری کنکور به‌صورت دو بار در سال می‌تواند به افزایش درآمد این مؤسسات منجر شود زیرا تعداد بیشتری از داوطلبان به سمت این مؤسسات جذب شده و این وضعیت به بار مالی سنگین بر دوش خانواده‌ها می‌افزاید.

وی عنوان کرد: در سال‌های اخیر بازار آموزش به‌صورت جدی تحت تأثیر کنکور قرار گرفته و با افزایش تقاضا برای کلاس‌های کنکور و مشاوره‌های آموزشی این مؤسسات به‌سرعت رشد کرده‌اند و به درآمدهای قابل توجهی دست یافته‌اند.

این کارشناس ادامه داد: برخی از این مؤسسات کنکوری برای جذب دانش‌آموزان و والدین تبلیغات گسترده‌ای انجام می‌دهند و تلاش می‌کنند با استفاده از روش‌های نوین بازاریابی مشتریان بیشتری جذب کنند.

وی به تبعات اقتصادی حذف کنکور برای برخی رشته‌ها اشاره کرد و گفت: با حذف کنکور از برخی رشته‌ها و استفاده از شرط معدل ممکن است فرصت‌های جدیدی برای دانش‌آموزان به‌وجود آید اما در عین حال این تغییرات می‌تواند نابرابری‌هایی را ایجاد کند. به‌ویژه اینکه معدل ممکن است نمایانگر توانایی‌های واقعی دانش‌آموزان نباشد و این موضوع می‌تواند منجر به نارضایتی در میان دانش‌آموزان و خانواده‌ها شود زیرا بسیاری از آن‌ها معتقدند که نمرات کنکور به‌عنوان یک معیار عادلانه‌تر برای پذیرش در دانشگاه‌ها عمل می‌کند.

تقوی تصریح کرد: برخی رشته‌ها که همچنان به برگزاری کنکور نیاز دارند ممکن است به دلیل تغییرات در سیستم آموزشی دچار بحران شوند چراکه اگر پذیرش در برخی رشته‌ها تنها بر اساس معدل باشد ممکن است افرادی که در آزمون‌ها نمرات خوبی کسب کرده‌اند به دلیل نمرات پایین معدل از ورود به دانشگاه محروم شوند و این موضوع به‌ویژه در رشته‌های فنی و مهندسی و پزشکی که رقابت در آن‌ها بسیار بالاست می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند.

وی به تأثیرات اقتصادی ناشی از برگزاری کنکور اشاره کرده و افزود: خانواده‌ها برای آماده‌سازی فرزندانشان در کنکور هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شوند و این هزینه‌ها شامل هزینه‌های کلاس‌های کنکور، مشاوره تحصیلی، منابع آموزشی و غیره می‌شود و با توجه به شرایط اقتصادی این هزینه‌ها می‌تواند فشار زیادی بر دوش خانواده‌ها بگذارد و به‌ویژه در خانواده‌هایی که به دلیل بحران اقتصادی با مشکلات مالی مواجه هستند این هزینه‌ها می‌تواند به تنش‌های بیشتری منجر شود.

تقوی نیاز به سیاست‌گذاری‌های جدید در زمینه آموزش و پرورش را یک الزام دانست و بیان کرد: نیاز است که مسئولان آموزشی به‌طور جدی به بررسی تأثیرات اقتصادی کنکور پرداخته و سیاست‌های مناسبی را در این زمینه تدوین کنند و از طرفی این سیاست‌ها باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر کاهش فشار مالی بر روی خانواده‌ها به بهبود کیفیت آموزش و دسترسی برابر به تحصیلات عالی نیز کمک کند.

وی به ضرورت توجه به آموزش‌های غیررسمی و مهارت‌آموزی اشاره کرد و گفت: با توجه به تغییرات اخیر در بازار کار و نیاز به مهارت‌های جدید نیاز است که جوانان به سمت یادگیری مهارت‌های جدید و کسب تجربه‌های عملی هدایت شوند زیرا این موضوع می‌تواند به کاهش وابستگی به کنکور و همچنین به بهبود وضعیت اقتصادی کشور کمک کند.

 

تغییرات پی‌در‌پی در سیاست‌های کنکور نماد بی‌ثباتی در نظام آموزشی است

کارشناس سیاست‌گذاری آموزشی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به پشت پرده جریانات کنکوری اظهار کرد: تصمیمات اخیر در مورد برگزاری کنکور به‌ویژه تغییرات مکرر آن نشان‌دهنده عدم ثبات در سیاست‌گذاری آموزشی بوده و این عدم ثبات ممکن است ناشی از فشارهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی باشد. 

زهراسادات حسینی در ادامه افزود: در واقع تغییرات مکرر در نحوه برگزاری کنکور ممکن است نشان‌دهنده منافع گروه‌های خاصی باشد که تلاش می‌کنند از این وضعیت بهره‌برداری کنند.

وی به بحث عدالت آموزشی پرداخت و عنوان کرد: حذف کنکور از برخی رشته‌ها و جایگزینی معدل می‌تواند به بهبود دسترسی به آموزش عالی کمک کند اما باید توجه داشت که این موضوع باید به‌طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد و باید یک چارچوب قانونی و شفاف برای پذیرش دانشجویان ایجاد شود تا از نابرابری‌های جدید جلوگیری شود.

حسینی بیان کرد: پیشنهاد می‌شود که سیاست‌گذاران به جای تغییرات مکرر به یک برنامه بلندمدت و پایدار برای کنکور و سیستم آموزشی کشور فکر کنند و این برنامه باید به‌گونه‌ای باشد که نه تنها کیفیت آموزش را بهبود بخشد بلکه به سلامت روانی و رفاه دانش‌آموزان نیز توجه کند.

وی ادامه داد: حذف کنکور از برخی رشته‌ها و استفاده از شرط معدل اگر به‌درستی اجرا شود می‌تواند به تنوع و افزایش دسترسی به تحصیلات عالی کمک کند اما اگر این سیاست به‌طور مناسب مدیریت نشود ممکن است به نابرابری‌ها و چالش‌های جدیدی منجر شود.

حسینی یکی از بزرگترین انتقادات به کنکور را عدم توانایی آن در سنجش واقعی توانایی‌های دانش‌آموزان دانست و گفت: کنکور معمولاً بر روی حافظه و توانایی‌های تحلیلی تمرکز دارد و کمتر به خلاقیت، تفکر انتقادی و مهارت‌های اجتماعی توجه می‌کند بنابراین ما باید به‌دنبال روش‌های جدیدی برای سنجش استعدادها و مهارت‌های دانش‌آموزان باشیم که جنبه‌های مختلف یادگیری را در بر بگیرد.

طراح آزمون‌های کشوری به موضوع مشکلات اجتماعی و روانی ناشی از کنکور پرداخت و بیان کرد: برگزاری کنکور به‌عنوان یک آزمون مهم بار روانی زیادی را به دوش دانش‌آموزان می‌گذارد و در بسیاری از موارد این فشار می‌تواند منجر به اضطراب، افسردگی، اعتیاد و حتی خودکشی در دانش‌آموزان شود لذا لازم است که مسئولان آموزشی در کنار برگزاری کنکور برنامه‌های حمایتی و روانشناختی را نیز برای دانش‌آموزان طراحی و اجرا کنند.

وی به ضرورت بررسی و تغییر رویکرد نظام آموزشی اشاره کرد و گفت: نظام آموزشی ما باید به گونه‌ای باشد که به پرورش استعدادها و خلاقیت‌ها توجه کند و برای این منظور باید به‌جای آزمون‌های متمرکز و فشار زیاد بر روی دانش‌آموزان روش‌های آموزشی متنوع و سازنده‌تری ایجاد کنیم که به دانش‌آموزان این امکان را بدهد که استعدادهای خود را شناسایی و پرورش دهند.

حسینی با اشاره به تأثیرات اجتماعی حذف کنکور و جایگزینی معدل عنوان کرد: این تغییر می‌تواند منجر به عدالت آموزشی شود اما نیاز است که این رویکرد به‌طور دقیق و منظم اجرا گردد تا از بروز نابرابری‌های جدید جلوگیری شود.

وی به ضرورت گفتگو و همفکری میان متخصصان، سیاست‌گذاران و معلمان اشاره کرد و گفت: فقط از طریق همکاری و همفکری می‌توانیم به یک نظام آموزشی کارآمد و عادلانه دست یابیم و نیاز است که صدای دانش‌آموزان و خانواده‌ها نیز در فرآیند تصمیم‌گیری‌ها شنیده شود و با توجه به تجربیات و نیازهای واقعی آن‌ها، برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود.

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!