کارشناس نظریه و نقد ادبی:
فرهنگ کتابخوانی هر روز کمرنگتر میشود
کارشناس نظریه و نقد ادبی گفت: در عصر دیجیتال که ما با انواع و اقسام رسانهها و اطلاعات مواجه هستیم، چالشهای جدی برای حفظ و ترویج فرهنگ کتابخوانی وجود دارد.
فاطمه مومنی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به فرهنگ کتابخوانی و چالشهای آن در عصر دیجیتال، گفت: فرهنگ کتابخوانی یکی از ارکان مهم توسعه فردی و اجتماعی در هر جامعهای به شمار میآید و مطالعه کتاب نهتنها به گسترش دانش و آگاهی کمک میکند، بلکه بهعنوان یک ابزار برای پرورش تفکر انتقادی، خلاقیت و بهبود مهارتهای ارتباطی نیز عمل میکند.
کارشناس نظریه و نقد ادبی در ادامه افزود: در عصر دیجیتال که ما با انواع و اقسام رسانهها و اطلاعات مواجه هستیم، چالشهای جدی برای حفظ و ترویج فرهنگ کتابخوانی وجود دارد و فرهنگ کتابخوانی هر روز در حال کمرنگ شدن است.
مومنی عنوان کرد: امروزه افراد بیشتر وقت خود را صرف مرور شبکههای اجتماعی، وبسایتها و ویدئوهای آنلاین میکنند و این نوع محتواها معمولاً کوتاه و سریعالانتشار هستند و توجه کمتری به عمق و تحلیل دارند و این تغییر در الگوی مصرف محتوا باعث کاهش تمایل به مطالعه کتابهای طولانی و عمیق میشود.
وی با بیان اینکه دنیای دیجیتال با حجم بالایی از اطلاعات و محرکهای بصری همراه است، گفت: این امر موجب کاهش تمرکز افراد بر روی یک موضوع خاص میشود و مطالعه کتاب نیازمند تمرکز و زمان است، در حالی که محتوای دیجیتال معمولاً به سرعت قابل دسترسی و مصرف است.
مومنی اظهار کرد: زندگی مدرن با سرعت بالایی پیش میرود و بسیاری از افراد به دلیل مشغلههای کاری و اجتماعی کمتر فرصتی برای مطالعه پیدا میکنند و این کمبود زمان باعث میشود که کتابخوانی به یکی از فعالیتهای جانبی تبدیل شود.
وی بیان کرد: کتابها معمولاً نیاز به خرید یا امانتگیری داشته و برخی کتابها نیز قیمت بالایی دارند، اما محتوای دیجیتال به راحتی و ارزان قابل دسترسی است و این دسترسپذیری سهل، میتواند موجب کاهش تمایل به خرید و مطالعه کتابها شود.
مومنی با اشاره به دلایل کاهش مطالعه در عصر دیجیتال گفت: دنیای دیجیتال ما را با حجم عظیمی از اطلاعات مواجه کرده است و این تنوع ممکن است باعث سردرگمی افراد شود و از انتخاب کتاب مناسب جلوگیری کند و سبب شده که افراد نیازهای خود را در موتورهای جستجو پیدا کنند.
وی همچنین ادامه داد: کاربران در اینترنت عموماً عادت کردهاند که اطلاعات را به صورت سریع و سطحی دریافت کنند و این عادت سبب مانعی برای تمایل به مطالعه عمیق و طولانیتر شده است.
مومنی عنوان کرد: بازیهای ویدئویی، فیلمها و سریالها بهعنوان رقبای جدی برای کتابها عمل میکنند و این سرگرمیها معمولاً جذابتر و فوریتر از مطالعه کتاب هستند و میتوانند زمان بیشتری را به خود اختصاص دهند.
وی با بیان اینکه تغییراتی در الگوهای یادگیری به وجود آمده است افزود: نسل جدید و بهخصوص نسل Z، با ابزارهای دیجیتال بزرگ شدهاند و ممکن است بیشتر تمایل داشته باشند تا از طریق ویدئوها یا پادکستها یاد بگیرند تا اینکه بخواهند متون طولانی را دنبال کرده و بخوانند.
کارشناس نظریه و نقد ادبی به راهکارهایی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی اشاره کرد و گفت: ترویج کتابخوانی در مدارس، استفاده از فناوری، برگزاری رویدادهای فرهنگی و تشویق خانوادهها برای کتابخوانی فرزندان از جمله راهکارهایی است که میتواند برای ترویج فرهنگ کتابخوانی مفید باشد.
وی ابراز کرد: برای حفظ فرهنگ کتابخوانی در عصر دیجیتال، نیازمند تلاش مشترک تمامی نهادها از جمله دولت، آموزش و پرورش، ناشران و خانوادهها هستیم و تنها با ایجاد انگیزه و فراهم آوردن شرایط مناسب میتوانیم به آیندهای روشنتر برای فرهنگ مطالعه امیدوار باشیم.
انتهای خبر/