حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/04/17 شمسی | 2024/07/07 میلادی
با نگاه غربگرایی رقم خورد؛

فلج اقتصادی در دولت تدبیر و امید

فلج اقتصادی در دولت تدبیر و امید

عملکرد سه‌ساله دولت سیزدهم در مقایسه با دولت یازدهم و دوازدهم، نشان می‌دهد تحولات چشم‌گیری در سطح کشور رخ داده است.

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ خسارت‌های دولت یازدهم و دوازدهم گریبان دولت شهید رئیسی را هم گرفت، شروع به کار دولت آیت‌الله رئیسی در شرایطی بود که چالش‌های برجسته اقتصادی از دولت روحانی به‌جای‌مانده و وقتی دولت سیزدهم خواست کارش را شروع کند، با انبوهی از ویرانی‌هایی مواجه شد که برای اصلاح خرابی‌های گذشته، هم نیاز به زمان بود و هم منابع. 

تورم ۶۰ درصدی، رشد نقدینگی ۴۰ درصدی، متوقف‌شدن سرمایه‌گذاری و اقدامات نسنجیده مثل تولید دلار ۴۲۰۰ تومانی کار را برای هر دولتی سخت و سخت‌تر می‌کرد. 

استعداد و منابع داخلی در تفکر غرب‌گرایی فراموش شد

 حسین هراسانیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ در خصوص خسارت‌های وارده دولت روحانی در کشور، گفت: دولت‌های اصلاح‌طلبان، مخصوصاً دولت روحانی جز بن‌بست برای کشور حاصلی نداشتند.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم به دلیل تفکر غرب‌گرایی استعداد و منابع داخلی فراموش شد، افزود: رشد تولیدات داخلی به حداقل رسید و کارخانه‌ها تعطیلی و ورشکستگی را تجربه کردند.

وی با اشاره به اینکه دولت‌های جریان انقلاب از جمله دولت شهید رئیسی همواره خدمت به مردم را در دستور کار داشته که مردم در حال استفاده از خدمات آن‌ها در همه جای کشور هستند، بیان کرد: پس از دولت شهید رئیسی بسیاری از کارخانه‌ها در سطح استان سمنان بازگشایی شد تا جایی که در حال حاضر با کمبود کارگر مواجه هستیم.

هراسانیان با بیان اینکه متوسط ساخت مسکن در دولت گذشته به سالانه ۳۰۰ هزار واحد کاهش یافت آن هم در شرایطی که بر اساس طرح جامع مسکن که در همان دو سال نخست دولت یازدهم تهیه و تدوین شده بود، گفت: ساخت حدوداً سالانه یک میلیون مسکن اعم از شهری، روستایی و نوسازی بافت‌های فرسوده باتوجه‌به تعداد ازدواج‌ها در آن سال مورد تأکید قرار گرفته بود؛ اما نه‌تنها این طرح اجرا نشد؛ بلکه با رهاسازی ساخت مسکن روبه‌رو شدیم.

 وی با اشاره به اینکه در سال پایانی دولت دوازدهم تولید گندم از ۱۳ میلیون تن به ۸ میلیون تن کاهش یافت، گفت: خرید تضمینی گندم از ۸.۴ میلیون تن به ۷.۴ میلیون تن افت کرد و همین موضوع موجب شد واردات این محصول استراتژیک به بیش از ۷ میلیون تن افزایش یابد.

 این کارشناس سیاسی در ادامه افزود: در دولت قبل قیمت پایینی برای خرید به کشاورزان پرداخته می‌شد و از سوی دیگر پرداخت مطالبات آنها نیز با تأخیر انجام می‌گرفت که موجب دلسردی کشاورزان شد.

به گفته هراسانیان؛ در دولت روحانی عدم توجه به عشایر، نهاده‌های دامی، صادرات، تکیه بر واردات و تعیین قیمت‌های بالاتر برای سود بیشتر و رانت و فساد توزیع نهاده باعث آسیب جدی به تولیدکنندگان شد.

وی در ادامه ابراز کرد: به دلیل عدم مدیریت نهاده‌های وارداتی سر از بازارهای سیاه در می‌آورد و سامانه بازارگاه دولتی که وزارت جهاد برای توزیع به نرخ دولتی بین دامداران راه‌اندازی کرده بود هم به‌خوبی عمل نکرد تا دامداران به‌جای نهاده ارزان به چندبرابر قیمت از بازار آزاد تهیه کنند.

بیش از ۷۰۰ کشته کرونایی در روز زیر سایه بی‌تدبیری

نجف‌علی انتظاری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به خسارات وارد شده به کشور توسط دولت یازدهم و دوازدهم، گفت: طبق آمارها در دولت‌های یازدهم و دوازدهم اقتصاد کشور چهار بار با رشد منفی مواجه شد و در مجموع رشد اقتصادی در هشت سال گذشته به حدود صفر رسید.

به گفته دبیر حزب موتلفه اسلامی استان سمنان؛ طی ۸ سال دولت روحانی برای اولین بار در سه دهه اخیر رشد منفی اقتصادی در کشور ما اتفاق افتاد.

 وی با بیان اینکه روزانه بیش از ۷۰۰ بیمار کرونایی زیر سایه بی‌تدبیری دولت روحانی فوت می‌کردند، افزود: روند کند واکسیناسیون یکی از انتقادات وارده به سال‌های آخر دولت قبل از سوی مردم در شرایط کرونایی بود که در پاسخ به این انتقادات و مطالبه مردمی برای تهیه واکسن، دولتمردان وقت بهانه‌های مختلفی را مطرح می‌کردند.

 انتظاری تصریح کرد: طی این سال‌ها دولت روحانی تا جایی که توانست از سهم بودجه عمرانی کاست و به بودجه جاری افزود که این اقدام موجب شده  بود که در دوره دولت فعلی ۶۰ درصد طرح‌ها در زمان مقرر خود به اتمام نرسند و طول زمان طرح‌های اجرایی از ۱۰ سال در سال ۹۲ به ۱۶ سال در سال ۹۸ افزایش یابد.

 وی با بیان اینکه طی سال‌های ۹۱ تا ۹۸ نرخ سرمایه ثابت سالانه به منفی ۶ درصد رسید، گفت: سرمایه ثابت به دارایی‌های به‌غیراز دارایی‌های پولی اطلاق می‌شود که ارزش بالایی دارد؛ اما امکان نقدشوندگی کمی دارند.

 تعطیلی بیش از ۱۵ هزار کارخانه و واحد صنعتی

ابوالفضل قرنی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به عوامل فروپاشی اقتصاد کشور، گفت: در زمان دولت روحانی بیش از ۱۵ هزار کارخانه و واحد صنعتی تعطیل شد که لطمه سنگینی به اقتصاد کشور وارد کرد.

کارشناس سیاسی در ادامه افزود: دولت شهید رئیسی مجبور بود بخش عمده‌ای از توان و انرژی خود را صرف بازگشایی این کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی کند و توانست بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ واحد را بازگشایی و به مدار تولید بازگرداند.

به گفته قرنی؛ در دولت ۸ ساله روحانی؛ واحدهای ایران‌خودرو دیزل، هپکو، آذرآب اراک، ماشین‌سازی تبریز، پتروشیمی کرمانشاه، کشت و صنعت هفت‌تپه، تولی‌پرس، ارج، آزمایش با تعطیلی و ورشکستگی مواجه شدند.

وی همچنین تصریح کرد: روحانی دلار را ۳ هزار تومانی تحویل گرفت و ۳۰ هزار تومانی تحویل داد، یعنی ۱۰ برابر شد؛ اما در زمان شهید رئیسی قیمت دلار تنها دوبرابر شد که آن هم به‌خاطر فجایع اقتصادی دولت روحانی بود.

 این کارشناس سیاسی با بیان اینکه در زمان دولت رئیسی عضو پیمان شانگهای و بریکس و اوراسیا شدیم، گفت: روابطمان با همسایگان به‌خصوص عربستان، امارات، ترکمنستان، تاجیکستان، پاکستان و... بهبود یافت و قراردادهای تجاری زیادی با آنها امضا کردیم؛ چراکه اقتصاد آینده دنیا در دستان بریکس و شانگهای خواهد بود که بیش از نیمی از جمعیت دنیا را شامل می‌شوند.

قرنی خاطرنشان کرد: فروش نفت در زمان روحانی ۲۰۰ هزار بشکه بود و دولت شهید رئیسی با سیاست خارجی قوی آن را به بیش از یک و نیم‌میلیون بشکه در روز رساند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از