حالت تاریک
  • جمعه, 1403/07/13 شمسی | 2024/10/04 میلادی
مشارکت اجتماعی تاب‌آوری فردی را افزایش می‌دهد
روان‌شناس و کارشناس مسائل خانواده:

مشارکت اجتماعی تاب‌آوری فردی را افزایش می‌دهد

روان‌شناس و کارشناس مسائل خانواده گفت: مشارکت اجتماعی تاب‌آوری فردی را افزایش می‌دهد و به افراد کمک می‌کند تا بتوانند با این مسائل خود را وفق دهند.

زهرا محمدی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به مسئله تاب‌آوری اجتماعی در سطح جامعه گفت: تاب‌آوری اجتماعی همان توانایی یک جامعه برای مقابله با چالش‌ها، بحران‌ها و تغییرات ناگهانی است که به ما می‌آموزد چگونه در برابر فشارهای اجتماعی، اقتصادی و محیطی مقاومت کرده و به سمت رشد و پیشرفت حرکت کنیم.

روان‌شناس و کارشناس مسائل خانواده در ادامه افزود: تاب‌آوری اجتماعی نه‌تنها برای جوامع بلکه برای افراد نیز ضروری است؛ چراکه به آن‌ها کمک می‌کند تا با چالش‌های زندگی بهتر کنار بیایند.

محمدی با بیان اینکه در دنیای امروز، جوامع با بحران‌های متعدد مانند جنگ، فقر، تغییرات اقلیمی و بیماری‌های همه‌گیر مواجه هستند، اظهار کرد: این چالش‌ها می‌توانند به راحتی به فروپاشی اجتماعی منجر شوند بنابراین، تاب‌آوری اجتماعی به افراد و جوامع کمک می‌کند تا بتوانند با این مسائل خود را وفق دهند.

وی با اشاره به اینکه تاب‌آوری اجتماعی سبب تقویت روابط اجتماعی می‌شود، بیان کرد: در جوامعی که تاب‌آوری بالایی وجود دارد، افراد بیشتر تمایل دارند که به یکدیگر کمک کرد و روابط اجتماعی خود را تقویت کنند.

این روانشناس، تاب‌آوری را زمینه‌ساز رشد و پیشرفت دانست و افزود: افراد و جوامع می‌توانند از تجربیات سخت خود درس بگیرند و به سطوح بالاتری از توانمندی دست یابند.

وی همچنین به روش‌های تقویت تاب‌آوری اجتماعی اشاره کرد و گفت: برای افزایش تاب‌آوری اجتماعی، روش‌هایی مانند؛ تقویت ارتباطات اجتماعی، آموزش مهارت‌های حل مسئله، توسعه مهارت‌های عاطفی، فراهم‌کردن منابع اقتصادی، ترویج فرهنگ همیاری و حمایت از سلامت روان وجود دارد.

محمدی با بیان اینکه تاب‌آوری اجتماعی نه تنها به بقا بلکه به رشد و پیشرفت جوامع کمک می‌کند، افزود: تقویت تاب‌آوری اجتماعی باید یکی از اولویت‌های اصلی سیاست‌گذاران و نهادهای اجتماعی باشد تا بتوانیم در دنیای پیچیده امروز با موفقیت بیشتری روبه‌رو شویم؛ زیرا ایجاد جوامع مقاوم‌تر، نه تنها بر کیفیت زندگی افراد تأثیر مثبت می‌گذارد بلکه آینده‌ای روشن‌تر برای نسل‌های آینده می‌سازد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از