حالت تاریک
  • چهارشنبه, 1403/04/13 شمسی | 2024/07/03 میلادی
گزارشی از مشکلات جاده‌ای؛

مشکلات اعتباری برای تأمین زیرساخت چشمه‌ها

مشکلات اعتباری برای تأمین زیرساخت چشمه‌ها

مجموعه «چشمه‌های آبگرم» در موقعیتی بین شهرستان‌های سمنان، سرخه و مهدی‌شهر، ظرفیتی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی و به دنبال آن رونق گردشگری و تقویت چرخ اقتصادی در استان سمنان است.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مرآت، چشمه آبگرم به همراه سه استخر، ظرفیتی مغفول در بخش گردشگری استان سمنان است که در صورت توجه به زیرساخت‌ها می‌توان علاوه بر استفاده از خواص درمانی، از این طبیعت بکر برای رونق اقتصادی و افزایش اشتغال بهره برد.

به گفته کارشناسان، مجموعه آبگرم استان سمنان از گذشته دارای استخرهایی با عمق و ظرفیت کم بوده است و چشمه‌های بزرگی دارد که مرادآب، گَرآب، قلنج و آب سرد، نام‌گذاری شده‌اند و از نظر شیمیایی، آب این منطقه گوگردی است که علاوه بر خاصیت تفریحی، برای درمان بعضی از بیماری‌های پوستی و رماتیسمی، همه ساله در تابستان، اوایل بهار و پاییز مورداستفاده اهالی استان سمنان و گردشگران قرار می‌گیرد.

 سهمی که مجموعه آبگرم می‌تواند از «گردشگری سلامت» داشته باشد

 «گردشگری سلامت» از شاخه‌های صنعت گردشگری است که در سال‌های اخیر توجه دولت‌ها را در رونق اقتصادی به خود جلب کرده و در صورت وجود برنامه‌ای مدون و زیرساخت‌های لازم، علاوه بر درآمدزایی و اشتغال‌زایی، می‌تواند نقش مؤثری در رونق گردشگری ایفا کند.

 

 در تعریف جهانی، «گردشگری سلامت» این گونه تعریف شده است: استفاده از خدماتی که به بهبود یا افزایش سلامتی و افزایش روحیه فرد (با استفاده از آب‌های معدنی، آب‌وهوا یا مداخلات پزشکی) منجر می‌شود و در مکانی خارج از محل سکونت فرد که بیش از ۲۴ ساعت با آن فاصله دارد، محقق می‌شود.

 

به گفته کارشناسان سهم «گردشگری سلامت» از حضور گردشگران ۱۰ درصد است و ۹۰ درصد باقیمانده به سایر حوزه‌ها همچون بازار، هتل‌ها و مراکز پذیرایی اختصاص پیدا می‌کند. بر اساس آمارها، گردش مالی «گردشگری سلامت» در جهان ۲۰۰ میلیارد دلار است که ایران نیز باتوجه‌به ظرفیت‌های موجود، می‌تواند بخشی از این درآمد را به خود اختصاص دهد.

 

مجموعه آبگرم سمنان، دارای چشمه‌های آبگرم باخاصیت درمانی در کشور در جنوب غربی شهر در جزین شهرستان مهدی‌شهر، شمال غربی روستای افتر شهرستان سرخه، ۲۱ کیلومتری شمال غرب سمنان در نزدیکی روستای مؤمن‌آباد و در ۱۸ کیلومتری غرب مهدی‌شهر واقع است.

منطقه آبگرم سمنان به دلیل نزدیکی با شهر سمنان و محور تهران - مشهد و جاده سمنان - فیروزکوه می‌تواند برای بسیاری از مسافران عبوری و علاقه‌مندان گردشگری جاذبه داشته باشد.

 منطقه آبگرم سمنان به دلیل نزدیکی با شهر سمنان و مجاورت با محور تهران - مشهد و جاده سمنان - فیروزکوه دارای شهرت محلی بوده؛ اما برای بسیاری از مسافران عبوری و علاقه‌مندان گردشگری ناشناخته مانده است؛ بهرگیری از این ظرفیت مهم، نیازمند اطلاع‌رسانی، ایجاد زیرساخت‌های اولیه مانند جاده آسفالت و امکانات اقامتی مناسب و سالم‌سازی و رعایت بهداشت آب آشامیدنی در آن است.

 مسیر دسترسی به آبگرم استان سمنان در دست مطالعه

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان با بیان اینکه مطالعات مربوط به مسیر دسترسی به آبگرم از محل روستای افتر و سرخه انجام می‌شود، گفت: ۲۰ میلیارد ریال برای مطالعات راه دسترسی به آبگرم در نظر گرفته شد و در آینده مسیر دسترسی به آبگرم مشخص و میخ‌کوبی خواهد شد.

 به گفته امیر کرم‌زاده پس از مشخص‌شدن مسیر دسترسی به آبگرم، از محل اعتبارات ۱۴۰۲ طرح برق‌رسانی به مجموعه آبگرم انجام می‌شود.

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: سال ۱۴۰۰ در حدود ۵۷ میلیارد ریال اعتبار برای توسعه گردشگری در استان سمنان اختصاص یافت و این اعتبار در سال ۱۴۰۱ به ۱۷۰ میلیارد ریال و ۱۴۰۲ به ۴۶۰ میلیارد ریال افزایش یافت که اقدامی ارزشمند است.

 سمنان، موقعیتی برای دسترسی آسان به جاذبه‌های گردشگری

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مرآت، استان سمنان به دلیل موقعیت جغرافیایی گلوگاه اتصال استان‌های شمالی به استان‌های جنوبی کشور است و همچنین در همسایگی با پایتخت و هفت استان مهم کشور شامل قم، اصفهان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، گلستان و مازندران دارای برگ برنده در توسعه گردشگری است.

 

جاده‌های استان سمنان به دلیل قرارگیری در مسیر زائران امام رضا (ع) سالانه میزبان ۱۷ میلیون مسافر عبوری است که اگر هر مسافر با هزینه‌کرد دست‌کم ۲ هزار تومان در این استان سمنان خدمات دریافت کند، استان باید دست‌کم ۴۰ میلیارد تومان از بخش گردشگری درآمد کسب کند، اما متأسفانه به گفته کارشناسان در عمل چنین گردش مالی از بخش گردشگری عاید استان سمنان نمی‌شود.

 

به عبارتی دیگر، گردشگر می‌تواند با طی مسیر در حدود ۲۲۰ کیلومتر از پایتخت کشور، ۵۸۶ کیلومتر از اصفهان، ۲۸۲ کیلومتر از قم، ۳۳۸ کیلومتر از گلستان، ۲۰۰ کیلومتر از مازندران و ۶۷۴ کیلومتر از خراسان رضوی خود را به سمنان مهد تاریخ و عرفان برساند، اما با وجود مزیت موقعیت جغرافیایی گردشگری، استان سمنان در آخر عایدی درخوری ندارد.

 

معرفی استان سمنان و ظرفیت‌های استان نقشی مهم در جذب گردشگر دارد که باید بیش‌ازپیش موردتوجه قرار بگیرد و به گفته کارشناسان در زمان حاضر برای معرفی استان اقدام‌های خوبی انجام شده، ولی کافی نیست.


منبع: خبرگزاری ایرنا



انتهای خبر/
 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از