حالت تاریک
  • دوشنبه, 1403/06/26 شمسی | 2024/09/16 میلادی
مسئول خدمات شهری شهرداری دامغان خبر داد:

معدوم‌سازی 130 قلاده سگ ولگرد در دامغان

معدوم‌سازی 130 قلاده سگ ولگرد در دامغان

مسئول خدمات شهری شهرداری دامغان از معدوم‌سازی 130 قلاده سگ ولگرد در دامغان طی پنج ماه نخست سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ طرح کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد دامغان در دست اجرا است و بر اساس این طرح، شهرداری به استناد ماده ۵ بند ۱۵ قانون شهرداری‌ها موظف است جمعیت سگ‌های ولگرد سطح شهر را در یک پروژه  بلندمدت شامل جمع‌آوری، نگهداری، عقیم‌سازی، واگذاری و در نهایت مرگ با ترحم کنترل کند.

علیرضا صرفی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به مشکلات وجود سگ‌های ولگرد در سطح شهر گفت: یکی از دلایل اصلی و شایع بیماری سالک وجود حیوانات به‌خصوص سگ ولگرد در حاشیه و اطراف شهر است.

وی در ادامه افزود: در کنار این موارد وجود سگ ولگرد از نظر روانی نیز مشکلاتی را برای شهروندان به وجود خواهد آورد.

مسئول خدمات شهری شهرداری دامغان ابراز کرد: با توجه‌ به اینکه سگ‌های ولگرد برای کسب غذا به داخل شهر حرکت می‌کنند، این مسئله موجب بیماری‌ها و ناراحتی‌های مختلف برای شهروندان می‌شود از این رو طرح معدوم‌سازی سگ‌های ولگرد در حاشیه شهر دامغان در حال انجام است. 

صرفی با بیان اینکه این طرح با مشارکت بخش خصوصی انجام می‌شود، تصریح کرد: بر اساس این طرح اکیپ‌های جمع‌آوری و معدوم‌سازی سگ‌های ولگرد به‌صورت شبانه‌روزی در مناطق مختلف شهر با روش زنده‌گیری اقدام به جمع‌آوری می‌کنند.

وی ادامه داد: سگ‌های ولگرد پس از جمع‌آوری با روش مرگ با ترحم معدوم و سپس به‌صورت بهداشتی دفن می‌شوند.

مسئول خدمات شهری شهرداری دامغان در ادامه با اشاره به اینکه هزینه معدوم‌سازی هر سگ ۴۰۰ هزار تومان است، در خصوص تعداد سگ‌های ولگرد جمع‌آوری‌شده در سال جاری اظهار کرد: در پنج‌ماهه ابتدایی سال جاری ۱۳۰ قلاده سگ ولگرد در دامغان معدوم شده است. 

این مقام مسئول  در خصوص تعداد سگ‌های ولگرد معدوم شده در سال گذشته نیز بیان داشت: در سال گذشته ۳۶۷ قلاده سگ ولگرد در دامغان معدوم شد.

این مقام مسئول در شهرداری دامغان در پاسخ به این سؤال که چرا به‌منظور کاهش سگ‌های ولگرد این حیوانات پس از جمع‌آوری در یک مکان خاص نگه‌داری نمی‌شوند، گفت: با توجه ‌به اینکه سگ‌های ولگرد در هر سال دوبار زاد و ولد می‌کنند اگر این حیوان در یک مکان نگه‌داری شود تا شعاع چندکیلومتری به‌دلیل ایجاد بوی نامطبوع، امکان سکونت وجود ندارد.

مسئول خدمات شهری شهرداری دامغان با بیان اینکه طرح معدوم‌سازی سگ‌ها باید در تمام شهرها اجرایی شود، اظهار کرد: شهرداری دامغان حریم حوزه خدمات شهری را از وجود سگ‌ها پاک می‌کند؛ اما باز برخی از سگ‌ها به‌دلیل یافتن غذا مسافت زیادی را از روستاها تا شهر طی می‌کنند؛ بنابراین باید اهتمام ویژه‌ای در دیگر شهرها و روستاها در این ‌خصوص انجام شود.

این مقام مسئول در خصوص جمع‌آوری گربه‌های ولگرد نیز توضیح داد: با توجه ‌به اینکه گربه‌های ولگرد غذای خود را از سطل‌های زباله تأمین می‌کنند، شهروندان باید زباله‌های خود را در کیسه‌زباله سربسته قرار دهند.

صرفی در پایان با تأکید بر رعایت ساعت قراردادن زباله در خارج از منزل اظهار کرد: با توجه‌ به اینکه جمع‌آوری زباله در دامغان از ساعت 21 شب آغاز می‌شود، باید حتی‌الامکان زمان دسترسی گربه‌ها را به زباله کاهش داد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از