حالت تاریک
  • دوشنبه, 1403/04/11 شمسی | 2024/07/01 میلادی
حمایت دانشجویان برای پیگیری حادثه طزره شکل گرفت؛

مقتل یا معدن؟

مقتل یا معدن؟

بعد از گذشت دوسال از حادثه انفجار معدن در روستای طزره دامغان که به کشته‌شدن دو معدنچی منجر شد، ۱۲ شهریور نیز انفجار مهیبی در یکی از تونل‌های معدن طزره رخ داد که جان شش معدنچی را گرفت و باعث مصدومیت ۱۵ معدنچی دیگر شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مرآت، ، بعد از گذشت دو سال از حادثه انفجار معدن در روستای طزره دامغان که به کشته‌شدن دو معدنچی منجر شد، شامگاه یکشنبه (۱۲ شهریور) نیز انفجار مهیب دیگری در یکی از تونل‌های معدن طزره رخ داد که جان شش معدنچی را گرفت و باعث مصدومیت ۱۵ معدنچی دیگر شد. جریان دانشجویی از لحظه حادثه تا امروز پیگیر مطالبات و احقاق حقوق این کارگران بوده است.


وزیر کار گفته بود: حادثه انفجار معدن زغال‌سنگ طزره دامغان به علت نشت گاز متان بوده است. باگذشت چند هفته از حادثه معدن طزره دامغان، اما هنوز خبری از گزارش مجلس و حتی مسئولین قضایی استان نشده است؛ خانواده‌های جان‌باختگان، معدنچیان، کارشناسان و جریان‌های دانشجویی منتظرند تا گزارش دقیق حادثه اعلام شود تا تدابیر جدی برای ایمنی دیگر معادن انجام شود.

حکایت بیداد

در میان‌وعده‌های پرشمار مسئولین که قول رسیدگی به پرونده را می‌دادند، اما دانشجویان بسیجی برای روشن‌شدن حقیقت ماجرا با حضور در مناطق مختلف معدن طزره و دیدار با خانواده جان‌باختگان و معدنچیان به دنبال کشف علل حادثه برای رسیدگی به حقوق کارگران و تأمین امنیت در دیگر معادن بودند. بازدید میدانی دانشجویان در نهایت منجر به روشن‌شدن ابعاد جدیدی از بیدادگری در حق کارگران معدن شد.

یکی از کارگران در گفتگو با دانشجویان گفت: برای واریز بیمه، عنوان شغلی کارگران و تخصص آن‌ها در قرارداد‌ها ثبت نشده است، برای مثال به‌عنوان کارگر ساده و آرایشگر ثبت می‌شود در نتیجه سختی کار هم داده نمی‌شود.


یکی دیگر از کارگران می‌گوید: برگ قراردادی که آن‌ها امضا می‌کنند سفید است! دستمزد ماهیانه یک کارگر معدن با ۵۰ ساعت اضافه‌کار به ۱۰ میلیون تومان می‌رسد. نتایج بررسی بسیج دانشجویی نشان می‌دهد عدم رعایت پروتکل‌های متعدد ایمنی از سوی کارفرما عامل بروز حادثه بوده است.

قتلگاه عدالت

پس از بررسی میدانی حادثه در منطقه طزره و شهرستان دامغان، دانشجویان به‌منظور مطالبه‌گری و رساندن صدای مظلومان به گوش مسئولان، نمایشگاه عکسی از معدن طزره با عنوان «طزره مقتل عدالت» و باهدف حمایت از کارگران معدن و همچنین دادخواهی و پیگیری علت مرگ کارگران معدن طزره برگزار کردند.

علاوه‌برآن در مراسم نماز روز جمعه ۲۱ مهرماه دانشجویان با دردست‌داشتن پلاکارد‌ها و سردادن شعار‌هایی صدای کارگران شدند. نشست تخصصی بررسی این حادثه نیز روز شنبه ۲۲ مهرماه در دانشگاه تهران و با حضور الله‌وردی دهقانی، دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس، به میزبانی بسیج دانشجویی برگزار خواهد شد.


 بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران در آخرین واکنش نسبت به وقایع معدن طزره در پیامی نوشت: بیش از یک ماه پیگیری و انتظار برای شروع روال قانونی پرونده معدن طزره منجر به هیچ تحرکی از سمت مسئولین و کارفرمایان نشده و هنوز گزارش‌های کارشناسی واقعه به مراجع قانونی ارائه نشده است.


خبرگزاری دانشجو

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از