حالت تاریک
  • چهارشنبه, 1403/06/28 شمسی | 2024/09/18 میلادی
سرپرست شرکت آب منطقه‌ای سمنان:

استان سمنان با بحران جدی کم‌آبی روبروست

استان سمنان با بحران جدی کم‌آبی روبروست

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای سمنان با بیان اینکه استان با بحران جدی کم‌آبی روبروست، گفت: توجه به موضوع کم‌آبی و مدیریت منابع آبی و بهینه‌سازی مصرف در استان سمنان ضروری است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ حمید احسانی در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه استان سمنان با اشاره به اینکه مصرف آب سالانه در استان سمنان حدوداً ۹۰ میلیون مترمکعب است، گفت: حال در دوره اوج مصرف که گرمای تابستان است این مقدار افزایش‌ یافته است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان تصریح کرد: در دو سال اخیر با مدیریت مناسب کسری آب استان تا حدودی جبران شده، اما آمارها نشان‌دهنده ضرورت توجه به موضوع کم‌آبی و مدیریت منابع آبی و بهینه‌سازی مصرف در استان است.

وی با بیان اینکه بارندگی‌ها در نقاط مختلف استان سمنان مطلوب نبود، اظهار کرد: انتظار میزان تأمین آب از محل نزولات آسمانی بیش‌تر بود؛ اما فقط بخشی از نیاز آبی استان سمنان تأمین شد البته همین میزان بارش‌ها در شرایط کم‌آبی و خشکسالی غنیمت است.

احسانی با بیان اینکه سمنان جزو استان‌های خشک و کم‌بارش کشور است گفت: شاخص بارش در دوره ۱۰ساله نشان می‌دهد که تعداد زیادی از استان‌های کشور میزان مختلفی از خشک‌سالی دارند؛ اما دراین‌ بین سمنان جزو استان‌هایی است که بیش‌ترین پهنه خشک‌سالی را دارد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: میانگین بارندگی‌های استان سمنان در دو فصل از سال آبی تا حدودی نسبت به بلندمدت کاهش داشته است.

به گفته اسحانی، بیش‌ترین آب مصرفی استان سمنان از محل منابع آب زیرزمینی شامل چاه، چشمه و قنات و بخشی از محل منابع آب‌های سطحی شامل رودخانه و نهرها تأمین شده است.

وی با اشاره به مصرف آب در بخش‌های مختلف گفت: از میزان آب مصرف شده از محل منابع آب زیرزمینی در بخش کشاورزی، آشامیدنی و مقدار اندکی در بخش صنعت مصرف می‌شود و از آب سطحی مصرف شده بیش‌ترین میزان در بخش کشاورزی و باقی آن در بخش آب شرب و تنها یک درصد در بخش صنعت مصرف شده است.

احسانی با اشاره به وضعیت میزان ذخیره آب سد دامغان گفت: در شهرستان دامغان سد شهید شاه‌چراغی سد مهمی بوده که امیدواریم امسال میزان آب ذخیره شده در این سد افزایش یابد و به‌اندازه موردنیاز مصرف برسد.

وی تأکید کرد: در این سد طرح همه‌جانبه علاج بخشی دنبال می‌شود و نکته حائز اهمیت برای این سد جلوگیری از ورود رسوبات به مخزن است.

این مقام مسئول اذعان کرد: در شاهرود نیز سد کالپوش را داریم که سال‌ها پیش با ۱۶ میلیون مترمکعب به بهره‌برداری رسیده است و مهم‌ترین هدف برای ایجاد سد، تأمین آب آشامیدنی شهرستان‌های شاهرود و میامی بود.

احسانی با بیان اینکه حفاظت و صیانت از منابع آب زیرزمینی یکی از اولویت‌های اساسی است، گفت: حفاظت از منابع آبی زیرزمینی در استان کویری و کم‌آب سمنان در حال انجام است.

وی تأکید کرد: شیوه‌نامه مدیریت و مصرف منابع آب با اهداف متعددی در حال اجرا است و پایش و مدیریت هوشمند منابع آب چاه‌های کشاورزی، حفاظت از منابع آب زیرزمینی و بسترسازی برای اجرای تحویل حجمی آب در چاه‌های کشاورزی مطابق با پروانه‌های معتبر از مهم‌ترین اهداف شیوه‌نامه است.

احسانی با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۲۵۰ کنتور هوشمند آب بر روی چاه‌های آب در سراسر استان نصب شده است، گفت: حدوداً ۷۶ درصد از چاه‌های آب در استان سمنان به کنتور هوشمند تجهیز شده است.

این مقام مسئول از شناسایی و کشف چاه‌های غیرمجاز در سطح استان خبر داد و افزود: تاکنون تعداد ۳۵۷ حلقه چاه غیرمجاز در استان سمنان شناسایی،  پر و مسلوب‌المنفعه شده که صرفه‌جویی 2/9 میلیون مترمکعب آب برای استان به همراه داشت.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از