حالت تاریک
  • شنبه, 1403/07/07 شمسی | 2024/09/28 میلادی
نجات گرفتاران در آسانسور؛ پرتعدادترین مأموریت آتش‌نشانان
رئیس آتش‌نشانی سمنان خبر داد:

نجات گرفتاران در آسانسور؛ پرتعدادترین مأموریت آتش‌نشانان

رئیس آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سمنان گفت: با قطعی شدید برق، حوادث آسانسور در صدر عملیات آتش‌نشانی سمنان است که آتش‌نشانان به‌موقع در محل حاضر شده و گرفتاران در آسانسور را نجات دادند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»، هفتم مهرماه در تقویم کشورمان به نام زحمت‌کشانی است که با شجاعت و ایثار از جان خود می‌گذرند و به قلب آتش می‌زنند تا  جان هموطنان خود را نجات دهند.

خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» به‌مناسبت روز آتش‌نشان‌ گفتگویی با رئیس آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سمنان ترتیب داد که در ادامه می‌خوانید.

رضا خادمیان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» با اشاره به اینکه آتش‌نشانان تا پای جان از سلامت مردم جامعه در برابر بلایا دفاع می‌کنند، گفت: آتش‌نشانی شغل در زمره مشاغل سخت است اما ایثار و از خودگذشتگی آتش‌نشانان در این شغل مثال‌زدنی است.

رئیس آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سمنان با بیان اینکه وظایف یک آتش‌نشان تنها خاموش‌کردن آتش نیست، افزود: فعالیت‌های گسترده‌ای در شغل آتش‌نشانی وجود دارد که شاید مردم از آن مطلع نباشند.

وی در ادامه تصریح کرد: حيطه فعالیت آتش‌نشانان در مقابله با انواع مختلفی از حوادثی اعم از نجات افراد در اماکن و آسانسور، گرفتن حیوانات موذی در واحدهای مسکونی، امداد و نجات در تصادفات و... است.

به گفته خادمیان، بیش‌ترین آمار حوادث طی سال جاری در سمنان مربوط به محبوس شدن افراد در اماکن و آسانسور به علت قطعی شدید برق بوده که آتش‌نشانان با عملیات امداد و نجات توانستند هم‌وطنان را نجات دهند.

این مقام مسئول با اشاره به فعالیت ۸۵ آتش‌نشان در سطح شهر سمنان گفت: در ایستگاه‌های ِآتش‌نشانی سطح شهرستان سمنان آتش‌نشانان خانم به‌صورت رسمی مشغول به فعالیت نیستند؛ ولی تعدادی از بانوان سمنانی به‌صورت داوطلبانه به آتش‌نشانی کمک می‌کنند‌.

وی با بیان اینکه میانگین حضور آتش‌نشانان در نُرم کشوری در سر صحنه حوادث ۳ الی ۵ دقیقه است، افزود: میانگین حضور آتش‌نشانان سمنانی در صحنه حادثه به ۴ دقیقه و ۵ ثانیه رسیده است.

خادمیان در خصوص تماس‌های مردم سمنان با سامانه ۱۲۵ اظهار کرد: مردم سمنان ۱۶ هزار و ۵۳۰ تماس طی سال‌ جاری با آتش‌نشانی داشته‌اند.

وی همچنین افزود: از تماس‌های گرفته شده ۳۱۴ حادثه آتش‌سوزی و ۶ حادثه امداد و نجات بوده که در محل حادثه حاضر و عملیات امداد و نجاتی توسط آتش‌نشانان انجام شده است.

این مقام مسئول با اشاره به تماس‌های مزاحم با آتش‌نشانی ابراز کرد: تماس‌های زیادی با آتش‌نشانی ‌سمنان گرفته می‌شود که حوادث دروغ را اعلام می‌کنند که با این تماس‌ها خطوط سازمان مشغول شده و امکان حضور به‌موقع آتش‌نشانان سر صحنه از بین می‌رود.

وی از تمامی شهروندان خواست تا با تماس خود با سازمان آتش‌نشانی آدرس دقیق و درست محل حادثه را دهند تا آتش‌نشانان به‌موقع به محل اعزام شده و امدادرسانی را انجام دهند.

خادمیان با بیان اینکه در عملیات سال جاری شاهد فوت دو شهروند سمنانی بودیم، گفت: همچنین در حوادث رخ‌داده  سال جاری ۷۸۳ شهروند نیز توسط آتش‌نشانان نجات یافتند.

این مقام مسئول با اشاره به فعالیت بانوان آتش‌نشان در سطح شهر سمنان طی سنوات گذشته بیان کرد: متأسفانه حضور بانوان در شغل آتش‌نشانی نهادینه نشده است.

وی در خصوص وجود برخی مشکلات در تجهیزات آتش‌نشانی‌های سمنان ابراز کرد: طی یک سال گذشته شرایط تجهیزات بهتر شده و توانسته‌ایم برخی از امکانات و ابزارهای مورد نیاز را تهیه کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به تجهیز آتش‌نشانی سمنان به خودروی مجهز به نردبان هیدرولیکی، بیان کرد: این خودروی نردبان‌دار یک سالی است که به سازمان آتش‌نشانی سمنان اضافه شده است و فقط برای ساختمان‌های بلندمرتبه استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر حادثه‌ای در شهر یا استان دیگری پیش بیاید که منجر به بحران شود قطعاً باید از آتش‌نشان‌های استان‌های هم‌جوار استفاده شود، بیان کرد: در روزهای اخیر در شهرستان گرمسار یک واحد تولیدی دچار حریق شده بود که از سمنان نیز تیم‌های عملیاتی اعزام شد.

وی با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزشی برای علاقه‌مندان به آتش‌نشانی اظهار کرد: امسال برای ۶ هزار و ۱۰۵ نفرساعت  کارکنان ادارات، شرکت‌ها، مدارس و.. دوره‌های آموزش مقدماتی فرهنگ ایمنی برگزار شده است.

وی در ادامه افزود: ارگان‌های دولتی یا خصوصی اگر درخواست آموزش داشته باشند، برای آن‌ها آموزش‌های آتش‌نشانی همراه با صدور گواهینامه برگزار خواهیم کرد.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از