کارشناس و مدرس سواد رسانه مطرح کرد:
نوجوانان در تیررس جنگ رسانهای دشمن
کارشناس و مدرس سواد رسانه گفت: در دنیای امروز جنگ رسانهای به یکی از ابزارهای مهم در رقابتهای بینالمللی و داخلی تبدیل شده و جوانان و نوجوانان به عنوان گروههای هدف این جنگ رسانهای، به شدت تحتتأثیر قرار میگیرند.
حسین مسلمی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به جنگ رسانهای و تأثیرات آن بر جوانان و نوجوانان گفت: جنگ رسانهای به معنای استفاده از ابزارهای رسانهای برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی و کنترل روایتها در زمینههای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است.
کارشناس و مدرس سواد رسانه در ادامه افزود: در دنیای امروز این نوع جنگ به یکی از ابزارهای مهم در رقابتهای بینالمللی و داخلی تبدیل شده و جوانان و نوجوانان بهعنوان گروههای هدف این جنگ رسانهای، به شدت تحتتأثیر قرار میگیرند که باید با توجه به این تأثیرات تدابیری برای مقابله با آن اندیشیده شود.
مسلمی عنوان کرد: جوانان و نوجوانان بهدلیل دسترسی گسترده به اینترنت و شبکههای اجتماعی در معرض بمباران اطلاعاتی قرار دارند و این اطلاعات اغلب بهصورت گزینشی و تحریفشده ارائه میشوند و میتوانند نگرشها و رفتارهای آنان را تحتتأثیر قرار دهند.
وی با بیان اینکه جنگ رسانهای میتواند منجر به ایجاد بیاعتمادی شود، ابراز کرد: گروههای هدف نسبت به منابع معتبر داخلی بیاعتماد شده و سبب تقویت افراطگرایی و تضعیف روحیه انتقادی در جوانان میشود و این جنگ میتواند به ترویج ایدئولوژیهای خاص و تحریف واقعیتها منجر شود که نتیجه آن، شکلگیری افکار و رفتارهای غیرواقعی در میان جوانان است.
مسلمی بیان کرد: پیامدهای جنگ رسانهای بر جوانان میتواند بسیار جدی باشد و یکی از این پیامدها، افزایش تنشهای اجتماعی و سیاسی بوده و جوانان ممکن است به دلیل تأثیرپذیری از اطلاعات نادرست دچار دوگانگی هویتی شوند و در نتیجه به ایجاد گروههای افراطی بپردازند.
وی اظهار کرد: این جنگ رسانهای میتواند به کاهش اعتماد به نفس و خودباوری در جوانان منجر شود، زیرا آنان در دنیای پر از اطلاعات متناقض، بهسختی میتوانند حقایق را تشخیص دهند.
مسلمی به نقش آمریکا و رژیم صهیونیستی در جنگهای رسانهای اشاره کرد و افزود: آمریکا و رژیم صهیونیستی در جنگهای رسانهای نقش کلیدی ایفا میکنند زیرا این کشورها با استفاده از رسانههای مختلف سعی در شکلدهی به روایتهای خود دارند و به ترویج دیدگاههای خاص در زمینههای مختلف میپردازند.
وی تأکید کرد: آمریکا با سرمایهگذاری در رسانههای اجتماعی و خبرگزاریها، تلاش میکند تا روایتهای خود را در مورد سیاستهای خارجی و داخلی خود به گوش جهانیان برساند و رژیم صهیونیستی با استفاده از تکنولوژیهای پیشرفته، به ایجاد کمپینهای رسانهای برای تضعیف جبهه مقاومت و تقویت تصویر خود در میان جوانان میپردازد.
مسلمی با بیان راههای مقابله با جنگ رسانهای در ابراز کرد: برای مقابله با جنگ رسانهای باید با برخی راهکارها از اعمال نفوذجلوگیری کرد که این راهکارها شامل؛ آموزش سواد رسانهای، ایجاد منابع معتبر، تقویت هویت ملی و فرهنگی و فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی میشود.
وی ابراز کرد: جنگ رسانهای یک واقعیت غیرقابل انکار در دنیای امروز است و جوانان بهعنوان نسل آینده، باید توانایی مقابله با آن را پیدا کنند و آگاهی، آموزش و تقویت هویت ملی، ابزارهایی هستند که میتوانند در این مسیر به آنان کمک کنند.
انتهای خبر/