حالت تاریک
  • شنبه, 1403/06/24 شمسی | 2024/09/14 میلادی
مرآت گزارش می‌دهد؛

جیب خالی خانواده‌ها در بازار گرانی لوازم‌التحریر

جیب خالی خانواده‌ها در بازار گرانی لوازم‌التحریر

متأسفانه، در این روزهای نزدیک به آغاز سال تحصیلی جدید قیمت‌های افسارگسیخته لوازم‌التحریر موجب مشکلات خانواده‌ها در تأمین لوازم ضروری فرزندانشان شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با نزدیک‌شدن به پایان فصل تابستان حس و حال شورانگیز شروع سال تحصیلی در جامعه ایجاد می‌شود و فرا رسیدن خنکای پاییز، بوی مهر و مدرسه را به مشام می‌رساند.

این روزهای منتهی به مهرماه برای دانش‌آموزان پر از شور و شوق بوده و این را می‌شود از حضورشان در بازار لوازم‌التحریر و فروشگاه‌های کیف و کفش مدارس به‌وضوح مشاهده کرد.

می‌توان گفت؛ بازگشایی مدارس بهترین پایان خوش برای فصل تابستان است؛ زیرا طالبان علم و آگاهی با اشتیاق فراوان به آغوش پرمهر معلمان بازمی‌گردند تا با فراگیری علوم مختلف قدم در راه پیشرفت و آبادانی کشور بگذارند.

در این میان لوازم‌التحریر جزو مهم‌ترین بخش خرید دانش‌آموزان بوده و تمامی دانش‌آموزان در هر پایه تحصیلی قبل از شروع سال تحصیلی تا پایان آن ممکن‌ است بارها به فروشگاه‌های لوازم‌التحریر مراجعه کنند، اما همیشه هزینه خرید اقلام مختلف نوشت‌افزار و وجود قیمت‌های گوناگون جزو دغدغه‌های اصلی خانواده‌‌ها است.

کیفیت نوشت‌افزار ایرانی با نمونه خارجی برابری می‌کند 

جعفر علی‌جعفری در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به شرایط  بازار لوازم‌التحریر در استان سمنان گفت: برای قیمت ۳۸ قلم از نوشت‌افزارها یک مصوبه تعیین شده و به فروشگاه‌های لوازم‌التحریر ابلاغ شده، بنابراین تمامی فروشندگان موظف هستند بر طبق این مصوبه لوازم‌التحریر خود را به فروش برسانند.

رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر استان سمنان با اشاره به اینکه نسبت به سال گذشته قیمت نوشت‌افزارها تغییر چشمگیری نداشته است، گفت: از سال گذشته تاکنون قیمت نوشت‌افزارها دستخوش تغییراتی آن‌چنانی نشده و حدوداً ۶ درصد افزایش قیمت برای برخی از اقلام اعمال شده است.

 علی‌جعفری عنوان کرد: تاکنون برای خرید لوازم‌التحریر از سوی خانواده‌ها استقبال گرمی صورت نگرفته است و معمولاً بعد از هفته اول شهریورماه به‌مرور شاهد حضور پررنگ خانواده‌ها هستیم و این تکاپو تا اَواخر مهرماه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه نوشت‌افزار ایرانی نسبت به نمونه خارجی از قیمت و کیفیت مناسب‌‌تری برخوردار است، گفت: کیفیت نوشت‌افزارهای تولید داخلی با نوشت‌افزارهای خارجی قابل رقابت است و در سطح مطلوبی قرار دارد و به نسبت کیفیت یکسان از قیمت مناسب‌تری برخوردار است.

علی‌جعفری خاطرنشان کرد: متأسفانه با توجه به مزایای تولیدات داخلی اما باز هم شاهد حمایت خریداران از تولیدات خارجی هستیم و میزان فروش محصولات ایرانی بسیار پایین است. 

وی با اشاره به اینکه مراکز آموزشی اجازه اخذ قرارداد با فروشگاه‌های لوازم‌التحریر را ندارند، گفت: هیچ مرکز آموزشی اعم از مدارس، مهدکودک و پیش‌دبستانی‌ها اجازه اخذ قرارداد با فروشگاه‌های لوازم‌التحریر را نداشته و تعیین فروشگاهی خاص برای خرید اقلام آموزشی و نوشت‌افزار برای خانواده‌ها ممنوع است.

عدم ثبات قیمت‌ها سبب بدگمانی مردم نسبت به فروشندگان شده است

محمدباقر فولادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ در خصوص وضعیت بازار لوازم‌التحریر نسبت به سال گذشته گفت: هنگام خرید بیش‌تر خانواده‌ها و دانش‌آموزان از لوازم‌التحریرهای فانتزی استقبال می‌کنند بدون آنکه به کیفیت و قیمت اجناس توجه داشته باشند.

فروشنده لوازم‌التحریر در استان سمنان با بیان اینکه نوع خرید لوازم‌التحریر توسط خانواده‌ها بستگی به وضعیت مالی آن‌ها دارد، گفت: معمولاً خانواده‌هایی که از شرایط مالی مطلوب‌تری برخوردار هستند هنگام خرید از لوازم‌التحریر‌های فانتزی و خارجی استقبال می‌کنند در حالی‌ که محصولات ایرانی کیفیت مطلوب و قیمت مناسب‌تری دارند.

فولادی به نبود ثبات و پایداری در قیمت لوازم‌التحریر اشاره کرد و گفت: قیمت لوازم‌التحریر ثبات ندارد و ممکن است ظرف یک هفته کلیه قیمت‌ها تغییر پیدا کنند.

وی یادآور شد: نکته حائز اهمیت این است که عدم ثبات قیمت‌ها در بازار نوشت‌افزار سبب شده که مردم نسبت به فروشندگان بدگمان شوند در حالی ‌که قیمت محصولات توسط تولیدکننده افزایش پیدا می‌کند و فروشندگان کوچک‌ترین دخل و تصرفی در افزایش قیمت‌ها ندارند.

فولادی عنوان کرد: لوازم‌التحریرهای ایرانی از لحاظ قیمت مناسب‌تر از محصولات خارجی هستند و نکته قابل توجه این است که اقلام تولیدی ایرانی با کیفیت بالا تولید می‌شوند به‌گونه‌ای که با اجناس خارجی برابری می‌کنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بازار لوازم‌التحریر رونق سابق را ندارد و اکثریت خانواده‌ها که از قشر متوسط و روبه‌پایین جامعه هستند به علت تورم و قیمت بالای اجناس تنها لوازم‌التحریر ضروری را تهیه می‌کنند.

فولادی عنوان کرد: قیمت محصولات از سال گذشته تاکنون افزایش چشم‌گیری نداشته؛ اما همین میزان تغییر قیمت برای برخی خانواده‌ها ناخوشایند است.

فروش لوازم التحریر فصلی است 

رضا سیدمومنی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به چالش‌ها در فروش لوازم‌التحریر گفت: فروش لوازم‌التحریر به دلیل ماهیت اجناس فصلی است و تمام فروشندگان در فصل تابستان با افت شدید فروش مواجه هستند و با نزدیک‌شدن پاییز و شروع مجدد مدارس و دانشگاه‌ها فروش لوازم‌التحریر رونق پیدا می‌کند.

فروشنده لوازم‌التحریر در استان سمنان عنوان کرد: بازار لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار با تنوع زیاد، رنگ‌بندی و محصولات بسیار همراه است؛ بنابراین فروشندگان ناچار هستند بسیاری از محصولات را خریداری کرده و در فروشگاه قرار دهند تا بتوانند مشتریان خود را با تمام سلایق راضی نگه دارند.

سیدمومنی در ادامه افزود: بازار فروش لوازم‌التحریر در شهرهای کوچک رقابتی بوده و برگ برنده در دست کسانی است که یا فروشگاهشان در کنار مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز اداری قرار دارد و یا قیمت محصولاتشان به نسبت دیگر فروشگاه‌ها کم‌تر است در غیر این صورت با کاهش فروش مواجه خواهند شد.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر و با افزایش تورم بازار لوازم‌التحریر رونق چندانی ندارد، گفت: در سال‌‌های اخیر با افزایش تورم حتی در ماه‌های منتهی به سال‌ تحصیلی نیز فروش محصولات چندان زیاد نیست و اکثر خانواده‌ها فقط اقلام ضروری را تهیه می‌کنند.

سیدمومنی از تعیین مصوبه برای قیمت‌ها خبر داد و افزود: خوشبختانه برای فروش برخی محصولات قیمت مصوب تعیین شده و همه فروشگاه‌ها باید محصولات خود را طبق قیمت مصوب به فروش برسانند و این امر برای خریداران و فروشندگان منصف خوشایند است.

وی با بیان اینکه محصولات خارجی همچنان در فروش پیش رو هستند، گفت: محصولات خارجی با طرح‌های غیرایرانی همچنان در بین دانش‌آموزان محبوب هستند و این نشان‌دهنده تبلیغات ضعیف برای محصولات و طرح‌هایی با شخصیت‌های ایرانی است.

جای خالی لوازم‌التحریر ایرانی - اسلامی

حسین رمضانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ در خصوص وضعیت بازار لوازم‌التحریر گفت: امسال قیمت لوازم‌التحریر نسبت به سال گذشته افزایش آن‌چنانی نداشته و فقط برخی محصولات افزایش قیمت داشتند.

این والد دانش‌آموز عنوان کرد: تعداد لوازم‌التحریر با طرح‌های ایرانی و اسلامی در سطح فروشگاه‌ها بسیار کم بوده و بیش‌تر طرح‌های فانتزی و خارجی در قفسه‌های فروشگاه‌ها قرار دارد.

وی با بیان اینکه محصولات ایرانی از کیفیت بالایی برخوردارند، گفت: تجربه اثبات کرده که محصولات ایرانی کیفیتی در سطح محصولات خارجی دارند و تفاوتی احساس نمی‌شود و قیمت محصولات ایرانی نسبت به کیفیتی که ارائه می‌دهند بسیار عالی است. 

رمضانی خاطرنشان کرد: تا سال تحصیلی گذشته بعضی مدارس یک لیست بلندبالا از محصولات تهیه کرده و به خانواده‌ها می‌گفتند حتماً از فروشگاه مشخص خریداری کنند؛ اما امیدواریم تدابیری اندیشیده شود تا دیگر شاهد چنین مسائلی نباشیم.

این خریدار لوازم‌التحریر اظهار کرد: دفتر یکی از اساسی‌ترین اقلام در خرید لوازم‌التحریر به‌خصوص برای دانش‌آموزان پایه ابتدایی است؛ اما قیمت آن با توجه به اینکه مصرف بالایی دارد به‌شدت بالا رفته و برای برخی خانواده‌ها خوشایند نیست.

وی با اشاره به اینکه قدرت خرید مردم به‌شدت کاهش پیدا کرده است، گفت: به دلیل مسائل اقتصادی خانواده‌ها ترجیح می‌دهند فقط اقلام ضروری را برای فرزندان خود تهیه کنند و برخی در هنگام خرید اقلام ضروری نیز با چالش مواجه می‌شوند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از