حالت تاریک
  • دوشنبه, 1403/06/26 شمسی | 2024/09/16 میلادی
مرآت گزارش می‌دهد؛

هدف غرب سلطه‌ بر دنیای فناوری است

هدف غرب سلطه‌ بر دنیای فناوری است

بازداشت دوروف بدون اثبات اتهامات وارد شده، تنها نشان‌دهنده استبداد استعمارگران غربی در کنترل افکار عمومی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ پیام‌رسان متن‌باز تلگرام در سال ۲۰۱۳ میلادی توسط دو برادر به نام‌های پاول و نیکلای دوروف راه‌اندازی شده و در دسترس عموم قرار گرفت.

به مرور زمان به‌دلیل عملکرد و ویژگی‌های مطلوب، این پیام‌رسان به یکی از محبوب‌ترین برنامه‌ها تبدیل شد و طبق آخرین آمار در سال ۲۰۲۲ اکنون بیش از ۷۰۰ میلیون کاربر فعال داشته که به‌صورت روزانه فعالیت می‌کنند.

پاول دوروف به‌طور ناگهانی در ۲۴ اوت در فرودگاه فرانسه به درخواست دولت توسط پلیس بازداشت شد و حواشی این رویداد تاکنون در حال گسترش است.

دستگیری مدیرعامل یک پیام‌رسان بدون اثبات اتهامات و مدارک کافی نشان‌دهنده سلطه‌گری حکومت‌های غربی و تضاد آن‌ها با مسئله آزادی بیان است.

آزادی بیان به‌راحتی در جوامع غربی نقض می‌شود

رسول جلیلی در گفتگو با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با بیان اینکه پاول دوروف در سال‌های اخیر با حواشی‌های بسیاری مواجه شده است، گفت: دوروف یکی از شخصیت‌های برجسته دنیای فناوری و بنیان‌گذار پیام‌رسان تلگرام بوده و بازداشت وی در فرانسه توجه رسانه‌ها و کاربران همه دنیا را به خود جلب کرده است.

کارشناس فناوری اطلاعات در ادامه افزود: این اقدام فرانسه نه‌تنها بر زندگی شخصی او تأثیر گذاشت، بلکه به بررسی مسائل حقوق بشر و آزادی بیان در دنیای دیجیتال نیز دامن زد.

وی عنوان کرد: دوروف که به‌خاطر ایجاد تلگرام، به‌عنوان یک پلتفرم ارتباطی امن فردی شناخته شده است، همواره بر اهمیت حریم خصوصی و آزادی بیان تأکید کرده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه بازداشت این فرد در فرانسه به‌دلیل اتهامات مربوط به نقض قوانین محلی و عدم همکاری با مقامات قضایی صورت گرفته است، بیان کرد: اتهامات دوروف اثبات نشده و بازداشت ناگهانی او برای بسیاری از غربی‌ها نگران‌کننده است، زیرا آن‌ها معتقد هستند که این نوع اقدامات می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای سرکوب آزادی‌های فردی و حقوق بشر استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه بازداشت دوروف سبب بحث‌های گسترده‌ای در مورد سیاست‌ دولت‌های غربی در زمینه فناوری و رسانه‌های اجتماعی شده است، افزود: حقیقت این است که برخی دولت‌های غربی در تلاش‌اند تا با کنترل و نظارت بر پلتفرم‌های ارتباطی، از آزادی بیان جلوگیری کنند و این موضوع به‌ویژه در کشورهای اروپایی که ادعای حمایت از آزادی دارند بیش‌تر مورد توجه قرار گرفته است.

این استاد دانشگاه از واکنش‌های متفاوت نسبت به بازداشت دوروف خبر داد و گفت: برخی از کاربران و فعالان حقوق بشر، این اقدام را محکوم کردند و خواستار رفع اتهامات از دوروف شدند.

 وی خاطرنشان کرد:  بازداشت دوروف می‌تواند پیامدهای منفی برای نوآوری و توسعه فناوری در جوامع غربی داشته باشد و از سوی دیگر، برخی دیگر بر این باور بودند که آزادی بیان در پیام‌رسان‌ها باید اولویت داشته باشد اما بازداشت دوروف به نقض قوانین آزادی بیان منجر شد.

جلیلی ابراز کرد: شرایط حادث شده برای پاول دوروف در فرانسه نه‌تنها یک مبحث حقوقی و سیاسی است؛ بلکه به‌روشنی نشان داد چگونه مسائل مربوط به آزادی بیان و حریم خصوصی می‌تواند به‌راحتی در جوامع غربی نقض شود.

هدف غرب سلطه‌ بر دنیای فناوری است

عباس حیدرنوری در گفتگو با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با بیان اینکه بازداشت پاول دوروف، بنیان‌گذار تلگرام، در فرانسه یک اقدام اشتباه تلقی می‌شود، گفت: این اقدام نه‌تنها بر آزادی بیان در دولت‌های مدعی تأثیر منفی می‌گذارد، بلکه می‌تواند در غرب تبدیل به یک الگو برای سلطه‌گری و سرکوب نوآوری و خلاقیت در دنیای فناوری شود‌.

کارشناس نرم‌افزار در ادامه افزود: دوروف به‌عنوان یک کارآفرین موفق و پیش رو در زمینه فناوری ارتباطات شناخته می‌شود و همواره بر حفظ حریم خصوصی و آزادی بیان کاربران خود تأکید کرده است.

حیدرنوری با بیان اینکه در شبکه اجتماعی اینستاگرام شاهد شدید‌ترین فیلتر‌ها هستیم، ابراز کرد: هنگام ارائه مطالب در پیام‌رسان اینستاگرام با فیلتر و حذف مطالب مواجه می‌شویم، مخصوصاً در بحث سردار سلیمانی اجازه انتشار عکس و فیلم از کاربران سلب شده اما در پیام‌رسان تلگرام از فیلترینگ و حذف مطالب خبری نیست و کانال‌های مهدوی، مذهبی و شهدایی بسیاری هم‌اکنون بدون هیچ مشکلی در حال فعالیت هستند.

وی عنوان کرد: تلگرام در دنیا یک محیط امن و رمزنگاری‌ شده تلقی می‌شود و برای کاربران خود این امکان را فراهم آورده که نظرات و ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند و بازداشت دوروف به معنای محدود کردن کاربران و نقض آزادی بیان بوده و نشان‌دهنده تمایل دولت‌های غربی به کنترل محتوا و نظارت بر فعالیت‌های کاربران است.

حیدرنوری این اقدام را لطمه‌ای به اعتبار کشورهای غربی دانست و افزود: بازداشت دوروف پیامدهای منفی در روابط بین‌الملل به همراه دارد؛ زیرا کشورهای غربی همواره خود را مدافع حقوق بشر و آزادی‌های فردی معرفی می‌کنند اما بازداشت دوروف این ادعاها را زیر سؤال برد.

وی تأکید کرد: نوآوری در فناوری، نیازمند فضایی آزاد و بدون سلطه‌ است؛ زیرا اگر کارآفرینان حوزه فناوری احساس کنند ایده‌هایشان مورد بازخواست قرار می‌گیرد از پیشرفت و توسعه فناوری‌های جدید خودداری می‌کنند.

حیدرنوری ابراز کرد: در نهایت، اقدامات غرب برای بازداشت پاول دوروف نشان‌دهنده ناتوانی و ضعف در درک عمیق‌ دنیای دیجیتال بوده و رفتار‌های دوپهلو و نقض آزادی بیان توسط مدعیان آن مورد تمسخر بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفته است.

کشورها نسبت به ارزش‌های دموکراتیک غرب بی‌اعتماد هستند

حمید بیگی در گفتگو با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با بیان اینکه بازداشت پاول دوروف، بدون ارائه‌ شواهد و دلایل قانع‌کننده، نشان‌دهنده سلطه‌گری و عدم آزادی بیان در کشورهای غربی است، گفت: دوروف از مدافعان آزادی‌ بیان بوده و همواره بر آن تأکید داشته و این بازداشت سؤالات جدی درباره‌ رویکرد کشورهای غربی نسبت به حقوق بشر و آزادی‌های فردی در ذهن همگان ایجاد کرده است.

کارشناس حوزه هوش مصنوعی در ادامه افزود: در دنیای امروز، جایی که هیچ حکومت غربی برای محکومیت و بازداشت نتانیاهو تلاشی نکرده است، اتخاذ چنین اقداماتی برای یک سری اتهامات اثبات نشده، نوعی سرکوب فکری و تلاش برای ایجاد سلطه‌گری و کنترل افکار عمومی محسوب می‌شود.

بیگی عنوان کرد: بازداشت دوروف بر کل اکوسیستم فناوری در غرب تأثیر منفی گذاشته و به رکود اقتصادی و کاهش رقابت در بازار فناوری منجر می‌شود.

وی با بیان پیامد‌های بازداشت دوروف بر روابط بین‌الملل گفت: کشورهای غربی همیشه از مدعیان حقوق بشر و آزادی بیان هستند اما بازداشت بدون دلیل قانع‌کننده و وجود تناقضات می‌تواند منجر به بی‌اعتمادی سایر کشورها نسبت به ارزش‌های دموکراتیک غرب شود.

بازداشت دوروف زنگ خطری برای کارآفرینان حوزه فناوری

آرین ابراهیمی‌نژاد در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با بیان پیامدهای بازداشت پاول دوروف در فرانسه و تأثیرات آن بر تلگرام گفت: بازداشت دوروف سبب تضعیف اصول؛ احترام به حریم شخصی و حق آزادی بیان کاربران که تلگرام بر پایه آن بنا شده، می‌شود.

مدرس و تحلیل‌گر سواد رسانه در ادامه افزود: یکی از پیامدهای این بازداشت، افزایش نگرانی‌ کاربران درباره امنیت اطلاعات و حریم خصوصی بوده و این نگرانی‌ها می‌تواند به کاهش تعداد کاربران و در نتیجه کاهش درآمدها و منابع مالی تلگرام منجر شود.

ابراهیمی‌نژاد با بیان اینکه بازداشت دوروف به اعتبار تلگرام آسیب می‌رساند گفت: اگر خدشه‌ای بر تعهد این پیام‌رسان وارد شود و  تلگرام تحت فشار دولت‌های غربی قرار بگیرد تعداد زیادی از کاربران خود را از دست خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: این بازداشت بر سیاست‌های تلگرام تأثیر می‌گذارد؛ زیرا اگر دوروف مجبور شود محتواهای خاصی را سانسور کند یا اطلاعات کاربران را در اختیار دولت‌های غربی قرار دهد، اصول اولیهٔ این پیام‌رسان زیر سؤال می‌رود.

ابراهیمی‌نژاد ابراز کرد: بازداشت پاول دوروف زنگ خطری برای سایر کارآفرینان و نوآوران بوده و بیانگر نقض آزادی بیان و سرکوب کارآفرینان حوزه فناوری در جوامع غربی است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از