حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/22 شمسی | 2024/09/12 میلادی
مدیرعامل شرکت بینش‌داده و هوش تجاری:

هوش مصنوعی سبب تحول در صنایع می‌شود

هوش مصنوعی سبب تحول در صنایع می‌شود

مدیرعامل شرکت بینش‌داده و هوش تجاری گفت: هوش مصنوعی یکی از مهم‌ترین فناوری‌های عصر ماست که توانسته در حوزه‌های مختلف از پزشکی تا صنعت تحولات عظیمی را ایجاد کند.

 فاطمه دارایی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»، با اشاره به اهمیت استفاده از هوش مصنوعی در دنیای امروز، گفت: هوش مصنوعی به سیستم‌ها و الگوریتم‌هایی گفته می‌شود که توانایی یادگیری، تصمیم‌گیری و حل مسئله را دارند، در واقع این فناوری به ماشین‌ها این امکان را می‌دهد که مثل انسان‌ها فکر کرده و حتی بهتر از آن‌ها عمل کنند.

 مدیرعامل شرکت بینش‌داده و هوش تجاری با بیان اینکه هوش مصنوعی نقش مهمی را در صنایع مختلف ایفا می‌کند، افزود: هوش مصنوعی در صنعت سلامت، تشخیص بیماری‌ها، پیش‌بینی نتایج درمان‌ها و تأثیر در توسعه داروها جدید به کار می‌رود مثل الگوریتم‌های هوش مصنوعی که سرطان‌ها را زودتر از روش سنتی تشخیص می‌دهد.

 وی همچنین ابراز کرد: در صنعت خودروسازی از هوش مصنوعی برای مسیریابی، جلوگیری از تصادفات و بهبود تجربه رانندگی استفاده می‌شود.

 دارایی با اشاره به اینکه هوش مصنوعی در تحلیل داده‌های مالی و بهینه‌سازی سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت مالی و بانکداری می‌تواند نقش حیاتی را داشته باشد، بیان کرد: این فناوری در صنعت کشاورزی می‌تواند به کشاورزان در بهینه‌سازی برداشت محصول و تشخیص آفات و مدیریت منابع کمک کند.

 این مقام مسئول با اشاره به نقش مؤثر هوش مصنوعی در زندگی روزمره اظهار کرد: این فناوری از تنظیم یادآوری‌ها تا کنترل لوازم‌ خانگی به زندگی روزمره کمک شایانی کرده است.

به گفته وی، از هوش مصنوعی در شبکه‌های اجتماعی برای پیشنهاد محتوا و تبلیغات هدفمند استفاده می‌شود.

دارایی با اشاره به فرصت‌های ایجاد شده توسط هوش مصنوعی گفت: این فناوری می‌تواند مسائل جهانی را حل  و با تغییرات اقلیمی و بهبود سیستم آموزشی و بهداشتی به تحقیقات علمی سرعت داده و نوآوری جدیدی را به همراه داشته باشد.

 این مقام مسئول از دست‌ رفتن مشاغل به‌دلیل خودکارسازی را یکی از بزرگ‌ترین تهدیدهای هوش مصنوعی عنوان کرد و افزود: در خطر بودن مسائل اخلاقی به‌دلیل تنظیم خودکار حریم خصوصی نیز از تهدیدات جدی استفاده از این فناوری است.

 وی با بیان اینکه بسیاری از الگوریتم‌های هوش مصنوعی ممکن است تعصبات ناعادلانه را تکرار کند، اظهار کرد: چالش‌های پیش‌ روی محققان در الگوریتم‌های بدون تعصب هم از مواردی است که مورد تحقیق قرار می‌گیرد.

دارایی با تأکید بر اینکه حفظ حریم خصوصی از اهمیت بالایی برخوردار است، بیان کرد: هوش مصنوعی می‌تواند به جمع‌آوری و تحلیل داده‌های شخصی بپردازد که این موضوع نگرانی‌های زیادی در رابطه‌ با حفظ حریم خصوصی ایجاد می‌کند که نیاز است قوانین و مقررات لازم برای حفظ  داده‌های شخصی وضع شود.

 این مقام مسئول با اشاره به چالش‌های پیش‌ روی توسعه هوش مصنوعی در حوزه فناوری بیان کرد: مقیاس‌پذیری، پیچیدگی و نیاز به منابع محاسباتی بالا برای اجرای الگوریتم‌های پیشرفته نیاز به فناوری بیش‌تر و پیشرفته دارد.

 وی همچنین تصریح کرد: نیاز به قوانین و مقررات است که بتواند استفاده از هوش مصنوعی را تضمین کرده و از سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری کند.

دارایی با بیان اینکه هوش مصنوعی یک فناوری تحول‌آفرین است که به شکل‌گیری آینده از پیشرفت علمی و اقتصادی گرفته تا تغییرات اجتماعی و فرهنگی کمک می‌کند، گفت: بنابراین هوش مصنوعی یکی از مهم‌ترین فناوری‌های عصر ما است که توانسته در حوزه‌های مختلف از پزشکی تا صنعت تحولات عظیمی را ایجاد کند.

 این مقام مسئول در ادامه افزود: پیشرفت‌های سریع هوش مصنوعی چالش‌های بزرگی اعم از تأثیرات اجتماعی و اقتصادی، کنترل نظارت رفتارهای هوش مصنوعی و محافظت از حریم خصوصی را به همراه دارد.

 وی با اشاره به اینکه آینده هوش مصنوعی به‌نحوی‌ که ما آن را توسعه و مدیریت می‌کنیم وابسته است، بیان کرد: این فناوری می‌تواند جهان ما را به سمت رفاه و پیشرفت هدایت کند؛ اما به شرطی که با دقت رویکردی مسئولیت‌پذیر و اخلاقی همراه شود.

 به گفته دارایی، موفقیت در این حوزه نیازمند همکاری مشترک بین سیاست‌مداران، دانشمندان و جامعه است که بتوان از مزایای آن بهره‌مند شد و از خطرات آن جلوگیری کرد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از