حالت تاریک
  • دوشنبه, 1403/06/26 شمسی | 2024/09/16 میلادی
روانشناس و کارشناس مسائل اجتماعی:

والدین عوامل شایع اعتیاد نوجوانان را بشناسند

والدین عوامل شایع اعتیاد نوجوانان را بشناسند

روانشناس و کارشناس مسائل اجتماعی گفت: اعتیاد در نوجوانان با توجه به شرایط حساس روحی آن‌ها بسیار شایع است و باید والدین با شناخت عوامل آسیب‌زا از بروز این پدیده شوم در فرزندانشان جلوگیری کنند.

زهرا محمدی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به مسئله اعتیاد در نوجوانان گفت: نوجوانی حساس‌ترین دوره برای شکل‌گیری شخصیت همه انسان‌ها بوده و دوره‌ای پر فراز و نشیب است که در آن فرد در هویت‌سازی، کشف خود و شکل‌گیری شخصیتش به‌شدت  تحت‌تأثیر عوامل مختلف مانند محیط خانواده، دوستان و جامعه قرار می‌گیرد.

روانشناس و کارشناس مسائل اجتماعی افزود: نوجوانان با چالش‌های مختلفی رو‌به‌رو هستند که اعتیاد یکی از آن‌ها بوده و می‌تواند نه‌تنها زندگیِ نوجوانان بلکه زندگی خانواده‌هایشان را به‌طور کامل دگرگون کند و مواردی که بیش‌تر نوجوانان به آن اعتیاد پیدا می‌کنند شامل مواد مخدر، الکل، اینترنت یا حتی بازی‌های رایانه‌ای است که می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری برای آینده نوجوانان داشته باشد.

 وی در ادامه افزود: یک امر بسیار مهم برای رهایی نوجوانان، تشخیص زودهنگام موقع مشاهده نشانه‌های اعتیاد و برخورد مناسب با آن است.

محمدی با اشاره به دلایل محیطی و ژنتیکی که در اعتیاد نوجوانان دخیل هستند، گفت: از مهم‌ترین دلایل محیطی برای ابتلای نوجوانان به مواد مخدر حضور سرپرستان یا بزرگسالان مبتلا به سوءمصرف مواد مخدر یا نوشیدنی‌های الکلی، مهارت‌های اجتماعی ضعیف مانند مهارت «نه» گفتن، در دسترس بودن مواد مخدر در مدارس و دوستان و عدم نظارت والدین بر فرزندان است.

 وی از وجود ژن‌هایی که خطر ابتلا به اعتیاد را افزایش می‌دهند خبر داد و گفت: برخی ژن‌های مخرب تا ۶۰ درصد خطر ابتلا به اعتیاد را افزایش می‌دهد و این عوامل بیولوژیکی می‌تواند شامل ابتلا به اضطراب و افسردگی نوجوان و یا ابتلا یکی از اعضای نزدیک خانواده به بیماری‌های عصبی و روانی باشد.

 وی با بیان اینکه اعتیاد در نوجوانان علائم شاخصی دارد، اظهار کرد: برخی علائم که در صورت تداوم و یا افزایش باید به آن توجه شود؛ تغییر در الگوی خواب و اشتها، تغییرات رفتاری ناگهانی، تغییرات فیزیکی، تغییرات در روابط اجتماعی، مشکلات مالی و نیاز مداوم به پول، تغییر در اولویت‌ها و انکار مداوم رفتارها است.

محمدی خاطرنشان کرد: والدین هنگام مطلع شدن از اعتیاد فرزندان اغلب احساس سردرگمی و ناامیدی می‌کنند، اما برخورد صحیح با این شرایط بسیار مهم بوده و می‌تواند در بهبود وضعیت نوجوان نقش حیاتی ایفا کند و یا کوچک‌ترین رفتار اشتباه می‌تواند شرایط بدتری به وجود آورد.

وی ابراز کرد: والدین باید احساسات خود را مدیریت کنند، فضای امن ایجاد کنند، از سرزنش و مقصر دانستن خودداری و از مشاوران متخصص برای یافتن راه‌حل‌های مناسب کمک بگیرند‌.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از