حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/04/17 شمسی | 2024/07/07 میلادی
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهدی‌شهر:

وسعت عرصه‌های جنگلی مهدی‌شهر ۶۰ هزار هکتار است

وسعت عرصه‌های جنگلی مهدی‌شهر ۶۰ هزار هکتار است

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدی‌شهر گفت ذخیره‌گاه جنگلی یک عرصه جنگلی است که به دلایل اکولوژیک و یا دخالت‌های انسانی دچار نقصان بوده و با خطر انقراض روبرو است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مرآت به نقل از  روابط‌عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به اینکه ذخیره‌گاه جنگلی یک عرصه جنگلی است که به دلایل اکولوژیک و یا دخالت‌های انسانی دچار نقصان بوده و با خطر انقراض روبرو است، گفت: باتجربه به اینکه چنین پدیده‌ای نابودی تنوع بیولوژیک را در زیست‌کره به دنبال خواهد داشت می‌طلبد به‌منظور جلوگیری از چنین روندی برنامه‌ای را در جهت حفاظت از بین مناطق و به‌منظور استمرار تجدید حیات مدنظر داشت.

واحدمطلق عنوان کرد: حفظ تنوع ژنتیکی به‌منظور تضمین و سرمایه‌گذاری برای آینده بوده و در روی زمین حدود ۲۵ هزار گونه گیاهی و بیش از یک هزار گونه جانوری در خطر نابودی کامل قرار دارند که تمامی گونه‌های گیاهی و جانوری در خطر انقراض در کشورهای روبه‌توسعه یافت می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدی‌شهر اظهار داشت: ایران با داشتن متنوع‌ترین اقلیم‌های زیستی و دارابودن دامنه ارتفاعی متغیر یکی از برجسته‌ترین کشورهای دنیا از نظر تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری محسوب می‌شود و به همین دلیل اکوسیستم‌های طبیعی کشور از کانون‌های مهم اکوسیستم‌های طبیعی منحصربه‌فرد در قاره وسیع آسیا محسوب می‌شود و از سوی دیگر وجود اکوسیستم‌های تکامل‌یافته‌تر مانند منطقه خزری، ایران را به‌عنوان یک ذخیره‌گاه ارزشمند گیاهی معرفی می‌کند.

وی گفت: جنگل‌های شهرستان مهدی‌شهر، در قسمت‌های کوهستانی و مرتفع به دلیل وجود ارتفاعات، جنس خاک، تغییرات میزان بارندگی و تبخیر و....میکروکلیماهای خاصی از گونه‌های باارزش جنگلی ناحیه رویشی را تشکیل می‌دهند.

واحدمطلق با بیان اینکه وسعت عرصه‌های جنگلی شهرستان مهدی‌شهر ۶۰ هزار هکتار است ۲۶ هزار هکتار آن را جنگل‌های سوزنی‌برگ اورس تشکیل می‌دهد و ۳۷ هزار هکتار جنگل پهن‌برگ است ابراز کرد: باتوجه‌به دیرزیستی درختان ارس و کند رشد بودن آن جز گونه‌های حفاظتی ارزشمند و ممنوع القطع بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است.


انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از