حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
قائم‌مقام حزب مؤتلفه:

پزشکیان وعده وفاق ملی را عملی کرد

پزشکیان وعده وفاق ملی را عملی کرد

قائم‌مقام حزب مؤتلفه گفت: پزشکیان توانست به وعده خود عمل کند و دولت جدید با ترکیبی از جناح‌های مختلف شکل گرفته است.

حمیدرضا ترقی در گفتگو با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به رویکرد اصلاح‌طلبانه پزشکیان گفت: پزشکیان جزو سه نامزد اصلاح‌طلب بود که در انتخابات شرکت کرد و ستاد انتخاباتی وی هم تقریباً در دست اصلاح‌طلبان قرار داشت.

قائم‌مقام حزب مؤتلفه با بیان اینکه اصلاح‌طلبان نتوانستند حتی طرف‌داران خود را برای رأی حداکثری به صحنه بیاورند، افزود: بسیاری از افراد اصول‌گرا هم در دور دوم به پزشکیان رأی دادند؛ لذا وی بر اساس رأی اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان انتخاب شد.

وی با اشاره به اینکه اصلاح‌طلبان سعی کردند که پزشکیان را به نفع خودشان مصادره کنند، بیان کرد: برخی به دنبال این بودند که در کنار پزشکیان سیاست‌های خود را پیش ببرند که با توجه به روحیاتی که وی داشت نتوانستند اختیارات تام را به دست بگیرند.

ترقی با اشاره به اینکه پزشکیان با اعمال‌نظر خود توانست دیدگاه‌های آن‌ها را تعدیل و طبق خواسته‌های آن‌ها عمل کند، افزود: پزشکیان تمام تلاش خود را کرد تا بتواند دولت وفاق ملی را تشکیل دهد.

وی با بیان اینکه تمامی جناح‌ها اعم از اصول‌گرا و اصلاح‌طلب در ترکیب دولت حضور دارند، اظهار کرد: در مدیریت کشور ترکیبی از وفاق ملی ایجاد شده است.

ترقی با اشاره به اینکه پزشکیان نظرات شورای راهبردی را به طور کامل نپذیرفته بود که با مجلسی‌ها به تعاملی برای وزرا برسد، گفت: این تعامل و تبادل نظر موجب شد که قبل از اینکه این افراد وارد بررسی صلاحیت مجلس شوند توافقی بین آن‌ها صورت‌گرفته شود که این توافق اکثریت مجلس را دربر گرفت.

این مقام مسئول با اشاره به صحبت‌های پزشکیان درباره رأی اعتماد نمایندگان مجلس به وزرای پیشنهادی، بیان کرد: وی در مجلس به‌گونه‌ای صحبت کرده بود که اگر مجلس به این ترکیب هیأت وزرا رأی نمی‌داد، مخالفت با نظر رهبری و عدم تمایل به ایجاد وفاق ملی تلقی می‌شد.

ترقی با بیان اینکه در مجلس پنجم هم به دلیل رقیب بودن خاتمی و رئیس مجلس به تمام وزرای پیشنهادی رأی اعتماد داده شده بود، افزود:  در افکار این‌گونه تلقی می‌شد که ممکن است رئیس مجلس دست به کارشکنی و مانع‌تراشی برای شکل‌گیری دولت بزند که در آن برهه همه وزرا رأی‌ آوردند. 

این مقام مسئول همچنین تصریح کرد: در دولت چهاردهم هم چنین وضعیتی است که قالیباف رقیب پزشکیان بوده و به‌خاطر اینکه افکار تلقی رقیب بودن را نداشته باشند مجلسی‌ها در مرحله اول سعی کردند با اغماض برخورد کنند و در مرحله بعد در آینده اگر عملکرد برخی وزرا مورد قبول نمایندگان نباشد مورد بررسی جدی‌تری  قرار می‌گیرند.

ترقی افزود: مجلس با دولت همکاری کرد تا هیچ بهانه‌ای برای پزشکیان برای اینکه بتواند کار کند و در جهت رفع مشکلات گام بردارد، باقی‌ نماند.

وی با انتقاد از مجلس در خصوص دادن رأی اعتماد نمایندگان به تمامی وزرا، گفت: در مجلس تفاوت قابل‌ ملاحظه‌ای در بین آراء نامزدها وجود نداشت؛ چرا که می‌بایست افرادی که از خط‌قرمزهای نظام عبور کرده و در فتنه‌های گذشته که خط قرمز رهبری و نظام بود مشارکت داشتند، رأی کم‌تری می‌گرفتند که این موضوع رعایت نشد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از