حالت تاریک
  • دوشنبه, 1403/06/26 شمسی | 2024/09/16 میلادی
کارشناس مسائل اجتماعی:

پیاده‌روی اربعین جلوه‌ای از اقتدار مسلمانان است

پیاده‌روی اربعین جلوه‌ای از اقتدار مسلمانان است

کارشناس مسائل اجتماعی معتقد است: پیاده‌روی اربعین نمایشی از اتحاد و انسجام جامعه اسلامی است که همگی تحت لقای پرچم اباعبدالله مشق ارادت به خاندان اهل بیت را تمرین می‌کنند.

ابوذر فتاحی‌زاده در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به ابعاد مختلف پیاده‌روی اربعین حسینی گفت: اربعین حسینی یک اجتماع میلیونی است که به‌عنوان یکی از حماسه‌های دینی به‌صورت جمعی و همراه با ابعاد و اهداف گوناگون برگزار می‌شود، نقش‌ها، ظرفیت‌ها، مؤلفه‌ها و کارکردهای مختلفی دارد و می‌توان از زوایای مختلفی به بررسی آن پرداخت.

این کارشناس علوم اجتماعی ابراز کرد: در پیاده‌روی اربعین یک اقتدارآفرینی، وحدت و انسجام ملی میان مسلمانان جهان صورت می‌گیرد که جزو رویکرد سیاسی و هویت‌بخشی و تقویت روح جمعی از مؤلفه‌ها و رویکردهای اجتماعی و فرهنگی این حماسه بزرگ است.

وی در ادامه افزود: آگاهی از این رویکردها سبب آشنایی با ظرفیت عظیم اربعین به‌عنوان حرکت حماسی بزرگ شده و به بهره‌گیری مطلوب از آن منجر می‌شود.

فتاحی‌زاده خاطرنشان کرد: اربعین حسینی در نوع خود یک شعار اسلامی است، شعاری همگانی که به سراسر جهان مخابره می‌شود و پیامدهایی مانند الگوسازی، تقویت حافظه فرهنگی امت، کمک به ایجاد ارتباط و رفتار جمعی و توسعه هنر مذهبی را به دنبال دارد.

وی همچنین تأکید کرد: از بین رویکردهای اجتماعی اربعین می‌توان به انسجام اجتماعی اشاره کرد که سبب تقویت جمع‌گرایی می‌شود، در جهان امروز سعی می‌شود تفکری تحت عنوان فردگرایی را دیدگاه غالب قرار دهند؛ اما برگزاری اربعین به تقویت جمع‌گرایی منجر می‌شود.

فتاحی‌زاده عنوان کرد: همچنین هم‌گراسازی افراد جامعه با یکدیگر از پیامدهای برگزاری اربعین بوده که بیش از هر اقدام فرهنگی، اجتماعی و سیاسی تأثیرگذار است؛ ازاین‌رو نباید اجازه داد به ضد خود مبدل شده و با رعایت‌نکردن برخی موارد و یا تأثیر برخی فرقه‌های نوظهور تفرقه و دشمنی در این حرکت بزرگ نفوذ پیدا کند.

وی با بیان اینکه تألیف قلوب و تقویت روحیه اخوت از دیگر پیامد‌های برگزاری اربعین است، گفت: البته که در اربعین شاهد یک همدلی در پرتو ذوب انسانیت‌ها و لغو همه تمایزات قومی، ملی، شغلی، تحصیلی و حذف همه مرزها و فاصله‌ها هستیم و این مسئله هر سال سبب حیرت جهانیان می‌شود و به‌نوعی اربعین سبب ایجاد الفت بین افراد است.

فتاحی‌زاده بیان کرد: برگزاری و شرکت در اربعین سبب تقویت ارتباطات و مناسبات انسانی می‌شود و ارتباطات در این بُرهه بر پایه محبت، صمیمیت، تلطف، ایثار، انفاق و تعاون شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه اربعین موجب الگوسازی در جوامع اسلامی می‌شود، گفت: یکی از اهداف اجماع‌های دینی و هیات‌های مذهبی، ایجاد یک الگوسازی مبتنی بر دین‌باوری و رعایت هنجارها است و مردم با حضور در اربعین و استماع احادیث و اشعار مداحان در مدح و ثنای اهل بیت به فرهنگی می‌رسند که مبنای آن رعایت معنویات، اخلاقیات، اصول و مبانی انسانی، خودشناسی و خداشناسی است.

فتاحی‌زاده اذعان کرد: در اربعین تربیت اخلاقی صورت می‌پذیرد و بهبود اخلاق اجتماعی از پیامدهای دیگر راهپیمایی اربعین است و طبق آیه قرآن، به‌ پا داشتن شعائر الهی و حفظ اخلاقیات اجتماعی در سایه اسلام سبب نهادینه‌شدن تقوای قلب و باورهای معنوی در دل انسان‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه در اربعین ریزجزئیات مذهبی حائز اهمیت نیست و همین مسئله سبب اجماع همه مردم از سراسر جهان در این راهپیمایی شده است، گفت: در راهپیمایی اربعین افراد در بند مسائل جزئی نیستند سال گذشته طبق تنها گزارش غربی از اربعین که توسط یک خبرگزاری‌ آلمانی منتشر شد بیان کردند که در راهپیمایی اربعین، اغلب مذاهب اسلامی و ادیان مختلف اعم از مسیحی، صائبی، ایزدی و از 60 کشور حضور داشته‌اند بدون آنکه در جزئیات مذهبی با یکدیگر بحث و جدال کنند؛ زیرا امام حسین (ع) با همه مسلمانان و ادیان الهی پیوند دارد.

فتاحی‌زاده بیان کرد: نهضت اربعین موجب تعالی‌جویی و فضیلت‌طلبی می‌شود؛ زیرا با بسترسازی و کمک به انسان‌ها موجب رشد و تعالی آن‌ها می‌شود در نهضت اربعین ملاک تقوی، عشق و علاقه به اهل  ‌بیت (ع) است و مردم در کنار هم جمع شده، با فعالیت‌های خداپسندانه و رفتاری بر طبق ملاک‌های نهضت اربعین به تعالی و رشد می‌رسند.

وی تصریح کرد: نهضت اربعین سبب کنترل غیرمستقیم جامعه می‌شود و حال و هوای معنوی در جامعه افزایش پیدا می‌کند و جالب است بدانید طبق بررسی‌های انجام شده در ایام و مناسبت‌های اسلامی، به‌خصوص در ماه‌های محرم، صفر و رمضان، وقوع جرایم کم‌تر بوده و افراد کم‌تر دچار وسوسه هوای نفس می‌شوند و از دوران قدیم حتی برخی بزه‌کاران و مجرمان  بعضاً در این ایام از فعالیت‌های غیراخلاقی و انحراف‌آمیز خود می‌کاهند و به‌سوی معنویات روی می‌آورند.

 فتاحی‌زاده اذعان کرد: در دو موسم اربعین و حج، فرهنگ و آداب اجتماعی دو کشور با دو زبان مختلف با یکدیگر در تعامل قرار می‌گیرند و زمینه‌های وسیع برای تعاملات فرهنگی صورت می‌گیرد و باید از این فرصت طلایی به نحو احسن و بهینه استفاده کرد.

وی ابراز کرد: به اشتراک گذاشتن تمدن و فرهنگ در اربعین موجب جهت‌دهی به سبک زندگی اسلامی و نزدیک‌کردن فرهنگ‌های مختلف به فرهنگ اصیل اسلامی می‌شود و می‌تواند مؤثرترین عامل مبادله فرهنگی و فکری، و محلی برای هم‌افزایی عناصر سازنده سبک زندگی و فرهنگ اصیل اسلامی در همه زمینه‌های زندگی باشد.

فتاحی‌زاده در ادامه افزود: باید با استفاده از این فرصت آثار، اخبار و سیره پیامبر خدا را در زمینه‌های مختلف اعتقادی، سیاسی، اخلاقی، اقتصادی و اجتماعی بازگو شود تا در این فرصت زندگی جمعی که اشتراک در همه ساحات شکل می‌گیرد تقلید به سنت‌های حسنه و فرهنگ اصیل اسلامی بیش‌تر شود.

وی عنوان کرد: هرچیزی که در راهپیمایی اربعین رخ می‌دهد، از نظر ایمانی، احساسی، اجتماعی و سیاسی رویکردهای تمدنی دارد زیرا اربعین از یک‌سو حرکت و تمرین دینی و اخلاقی است که موجب افزایش ایمان می‌شود و نظام مناسبات انسانی را تنظیم می‌کند و سبب اصلاح جامعه مسلمین می‌شود و از سوی دیگر با احترام به فرهنگ و سیاست‌های کشورهای دیگر سبب افزایش اتحاد و همدلی میان دو کشور می‌شود و جنبه سیاسی نیز دارد.

فتاحی‌زاده همچنین بیان کرد: در اربعین، با تأکید بر یک محبوب واحد، محبتی نسبت به همدیگر به وجود می‌آید و نظام مناسبات انسانی به سبب این اتحاد احساس دوستی و یک‌دلی را در افراد پدید می‌آورد صورت‌بندی چنین جامعه‌ای بر پایه هدف واحد باعث می‌شود من‌ها رنگ ببازند و همه به یک ما تبدیل شوند و شعائر اسلامی محقق شود.

فتاحی‌زاده عنوان کرد: هیچ‌کدام از ابعاد نهضت اربعین بر دیگری تأثیر منفی نخواهد داشت و مانع از توسعه اهداف و رویکردهای گوناگون نمی‌شود به بیان دیگر اربعین پدیده خاصی است که در آن همه ابعاد یکجا تجلی و تبلور پیدا می‌کند.

وی ابراز کرد: اگر اربعین و نظام مناسبات انسانی که در آن شکل می‌گیرد تسری و تداوم پیدا کند، بی‌شک تمدن اسلامی در وضعیت معاصر امروز احیاء می‌شود و به کمال می‌رسد و یک جامعه بر پایه الگوسازی‌های اصیل اسلامی شکل می‌گیرد.

فتاحی‌زاده اذعان کرد: بدون شک امسال اربعین حال و هوای متفاوتی از سال‌های دیگر دارد زیرا جهان شاهد جنایت‌های بزرگ به دست جنایت‌کاران تاریخ است که تا به الان حدود چند هزار فلسطینی و ساکنان مظلوم و بی‌دفاع غزه را به شهادت رسانده‌اند.

وی افزود: امروز هم مردم ایران و هم مردم جهان در انتظار خون‌خواهی یکی از سرداران جبهه مقاومت، شهید اسماعیل هانیه هستند و حماسه اربعین حسینی در این شرایط شروع می‌شود. 

فتاحی‌زاده تأکید کرد: پیاده‌روی عظیم اربعین نیاز‌های دنیای اسلام را به جهان مخابره می‌کند و به همین جهت، دشمنان اسلام به دنبال اربعین‌هراسی هستند.

وی درنهایت گفت: اربعین امسال قطعاً با حماسه‌ای عظیم‌تر و باشکوه‌تر برگزار می‌شود و شعار اسلامی امسال در اربعین «کربلا طریق الاقصی» خواهد بود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از