حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/04/14 شمسی | 2024/07/04 میلادی
فاجعه تلخ فرهنگی نوروز امسال؛

کاروان‌سرای شاه‌عباسی باز نشده تعطیل شد

کاروان‌سرای شاه‌عباسی باز نشده تعطیل شد

شتاب‌زدگی میراث‌فرهنگی در بکارگیری کاروان‌سرا و فراهم نبودن زیر ساخت‌های لازم برای بازدید مسافران موجب شد، فاجعه تلخ فرهنگی برای شهر سمنان به بار آید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ قریب به یک سال از واگذاری کاروان‌سرای شاه‌عباسی سمنان به اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی می‌گذرد و قرار بر این بود این بنای تاریخی نوروز امسال برای بازدید عموم و گردشگران نوروزی مهیا شود.

اما علی‌الظاهر شتاب‌زدگی میراث‌فرهنگی در بکار گیری کاروان‌سرا و فراهم نبودن زیر ساخت‌های لازم برای بازدید مسافران و گردشگران نوروزی کار دستش داد و به‌جای جذب گردشگر همه چیز وارونه شد  و یک فاجعه فرهنگی دیگر برای شهر سمنان رخ داد.

کاروان‌سرایی که با جنجال و غوغای رسانه‌ای و تنش مسئولان در نهایت وساطت رئیس‌جمهور آزاد شد و انتظار می‌رفت با حمایت مسئولان و یک برنامه‌ریزی فرهنگی مناسب و محیط تاریخی بهسازی شده به استقبال مسافران نوروزی برود؛ اما با یک بی‌سروسامانی گردشگران را متحیر ساخت.

به‌طوری‌که غرفه‌داران به دلیل شرایط نامساعد کاروان‌سرا و خاکی بودن محیط آن و همچنین عدم حضور مسافران نوروزی برای خرید از محصولاتشان مجبور به ترک این محل در همان چند روز ابتدایی عید نوروز شدند.

البته مسئولان میراث‌فرهنگی مدعی شده‌اند که محیط کاروان‌سرا نیاز به بازسازی اساسی و صرف هزینه میلیاردی دارد و اداره زندان‌ها مالک قبلی این مکان حتی سیم و کابل‌ها راهم جمع‌آوری کرده و به همین خاطر امکان تأمین برق این مکان نیز وجود ندارد.

اما برخی غرفه‌داران نیز گلایه‌های خود را از وضعیت کاوران سرای شاه‌عباسی نیز با خبرنگار مرآت مطرح کردند.

راه‌اندازی کاروان‌سرا تنها یک جنجال رسانه‌ای بود

محسن کریمی یکی از غرفه‌داران که در حال حاضر غرفه صنایع‌دستی خود را به پارک 17 شهریور منتقل کرده است درباره وضعیت کاروانسرای شاه عباسی سمنان به خبرنگار «مرآت» گفت: بازگشایی کاروان‌سرا تنها یک سر و صدای رسانه‌ای بود و هیچ چیز درآنجا مهیا نبود تمام وسایل ما پر از گرد و خاک شد و عملا هیچ فروشی هم نداشتیم.

این فروشنده صنایع‌دستی ابراز کرد: میراث‌فرهنگی نمی‌بایست امسال نمایشگاه را به کاروان‌سرا  منتقل می‌کرد و هنوز بدنامی زندان بر پیکر آن وجود دارد و باید ابتدا میراث‌فرهنگی این ذهنیت منفی را از بین می‌برد و بعد آن را به یک مکان فرهنگی تبدیل می‌کرد.

گردوخاک محیط کاروان‌سرا آزاردهنده بود

اکبر رستگار غرفه‌دار دیگر نیز در گفتگو با خبرنگار «مرآت» با گلایه از وضعیت کاروان‌سرای شاه‌عباسی سمنان بیان کرد: انتظار می‌رفت میراث‌فرهنگی ابتدا زیر ساخت‌ها را فراهم  و بعد در آنجا نوروز گاه و نمایشگاه برپا می‌کرد ما حتی روشنایی کافی برای غرفه خودمان نداشتیم و باتوجه‌به اینکه غرفه ما ارائه‌دهنده محصولات غذایی بود واقعاً گردوخاک کاروان‌سرا برای ما آزاردهنده بود.

وی در نهایت ابراز کرد: برای مکان فعلی در پارک 17 شهریور هرکدام از غرفه داران 3 میلیون تومان پرداخت کردند که بتوانند از امکانات این محل استفاده کنند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از