حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/22 شمسی | 2024/09/12 میلادی
نماینده سابق مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی:

کربلا مرکز ثقل جهان تشیع است

کربلا مرکز ثقل جهان تشیع است

نماینده سابق مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز محبت و عشق به اباعبدالله (ع) موجب شده مردم سراسر جهان به‌سوی کربلا روانه شوند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»، پیاده‌روی اربعین یک حرکت عبادی و سیاسی است که در آن علاوه بر تمرین انسانیت و بندگی مؤمنان نسبت به یکدیگر فرصتی برای تجدید بیعت با قیام امام حسین (ع)  و شناساندن اسلام واقعی به دنیا فراهم شده است.

درحالی‌که استکبار جهانی به دنبال سانسور این حرکت و جلوگیری از گسترش آن است، اراده و مشیت الهی سبب شده این مهم به یک فصل جدید برای معرفی اسلام در دورترین نقطه دنیا بدل شده و اسلام واقعی و نه تحریف شده انگلیسی و داعشی به جهان معرفی شود، اسلامی که در آن مهربانی و بخشش و گذشت موج می‌زند.

از این رو و در باب اهمیت این اتفاق عظیم با ابوالفضل حسن‌بیگی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی به گفتگو پرداختیم.

اهمیت قیام اباعدبالله (ع) در چه بود؟

ابوالفضل حسن بیگی - ولایت الله در مقابل ولایت شیطان و طاغوت قرار دارد و در حالی‌ که تحت لقای ولایت خداوند بودن ما را به سمت رستگاری می‌کشاند که ولایت طاغوت و شیطان انسان را به چاه ضلالت و گمراهی می‌کشاند و قیام امام حسین (ع) حقیقت و حرکتی بود که انسان را به صلاح و رستگاری برساند و این موضوع در شرایطی که جامعه آن روز در انحطاط اخلاقی و فساد یزید و اطرافیانش قرار گرفته بود تنها راه نجات بشریت بود. 

واقعه کربلا تقابل حق و باطل بود که با روشنگری حضرت زینب (س) تکمیل شد و امروز پس از گذشت 1400 سال این واقعه الگو و نماد عدالت‌خواهی در جهان  شده است که آزادی‌خواهان جهان آن را مبنای حرکت و مقاومت خود قرار داده‌اند.

آیا پیاده روی اربعین فرصتی برای تمدن‌سازی اسلامی است؟

حسن بیگی: امروز دنیا درگیر جنگ و درگیری است؛ اما حرکت پیاده‌روی اربعین پیام صلح را به جهان مخابره می‌کند و مسلمانان جهان در یک کنگره عظیم و اجتماع باشکوه این‌چنین کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و تمام مسیر پیاده‌روی نماد عشق و ارادت و دلدادگی به اباعبدالله (ع) است.

قدرت جاذبه و مغناطیس خون پاک امام حسین و یاران وی سبب شده حرکت اربعین جهانی شده و تمام ملت های دنیا از مسلمان و غیرمسلمان و ادیان دیگر به سمت کربلا سرازیر شوند و این حرکت می‌تواند مسیری برای آمادگی ظهور امام زمان (عج) باشد.

امام صادق نیز بشارت‌هایی داده بودند که زمانی که دنیا در آخرالزمان در آتش جنگ است مجدد نور به سمت جهان می‌آید و ظلمت را از بین می‌برد و این حرکت پیاده‌روی در مشایه و کربلا نماد این اتفاق عظیم است و قطعاً این موج نقطه و سرآغاز حرکت عظیم قیام جهانی علیه ظلم خواهد شد.

در مسیر کربلا سیاه  و سفید و عرب و عجم کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و هرکسی به‌نوعی با این جریان ارتباط برقرار می‌کند و خوشبختانه هرسال این حرکت پرشورتر از سال قبل برگزار می‌شود و خون امام حسین (ع) می‌جوشد و تمام‌شدنی نخواهد بود.

آیا جهاد تبیین حضرت زینب (س) سبب حفظ نهضت عاشورا شد؟

نهضت عاشورا با روشنگری حضرت زینب (س) حفظ شد و تداوم یافت و امروز به دست ما رسید و اگر حرکت جهادی و تبیین امام سجاد و حضرت زینب نبود قطعا از واقعه کربلا پیزی باقی نمی ماند تا مسیر تمدن سازی سالامی از قبل ان انجام شود و پیام این نهضت که همان اسلام ناب محمدی است به دنیا مخابره شود.

در این مسیر و حرکت جهادگونه حضرت زینب(س) هنده همسر یزید او را همراهی کرد و کسی که رد قلب استکبار زندگی می کرد با اعتقادات و تفکر ولایی توانست به یار و همراه حضرت زینب (س)  در این مسیر تبدیل شود.

روشنگری حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) در دمشق موجب شد حتّی همسر یزید هم به او لعنت بفرستد و بابت جنایت هولناکش در کربلا او را عتاب و سرزنش کند.

هنده، همسر یزید شخصی ولایی بود و بابت شهادت امام حسین (ع)  در کنار حضرت زینب (س) تبیین واقعه عاشورا را برعهده داشت و سبب شد کاخ یزید به لرزه بیفتد و جنایت و شخصیت پلید یزید بر همگان آشکار شود.

نقش جمهوری اسلامی در گسترش پیاده‌روی اربعین چیست؟

حسن‌بیگی: عظمت واقعه کربلا سبب شده مردم دنیا امروز موج، موج برای زیارت اباعبدالله (ع) به‌ سوی کربلا در حرکت باشند و پیروزی خون بر شمشیر پس از گذشت قرن‌ها آن‌چنان است که در این ایام کربلا به نقطه ثقل جهان تبدیل شده است. 

در گذشته حزب بعث عراق مسیر کربلا را در اربعین بر روی شیعیان و مشتاقان می‌بست؛ اما به برکت انقلاب اسلامی این مسیر امروز شاهد حضور دلدادگان امام حسین (ع) است و از برکات خون شهدای کربلا هر سال با وجود سختی‌های فراوان در مسیر پیاده‌روی اربعین مشتاقان زیارت اباعبدالله (ع)  بیش‌تر شده و حضور در این مسیر پرشورتر از سال‌های قبل است.

پیام امام راحل عامل وحدت بین شیعه و سنی و ادیان الهی در سراسر جهان اسلام بود، و به‌موجب نگاه بلند امام راحل  نمازخواندن شیعه و سنی کنار یکدیگر جایز است و امروز در جریان پیاده‌روی اربعین  شاهد هستیم  که با فرهنگ‌سازی انقلاب اسلامی ایران و رهبر کبیر انقلاب شیعه و سنی  و مردم ایران و عراق کنار یکدیگر قرار گرفته و پیوند ناگسستنی دارند. 

تأثیر نهضت پیاده‌روی اربعین بر اضمحلال استکبار جهانی پیست؟

حسن‌بیگی:  استکبار جهانی این حرکت را تهدیدی برای خود می‌دادند و رسانه‌های معاند از انعکاس این اجتماع صلح‌آمیز جهان واهمه دارند؛ چون می‌دانند قیام امام حسین یعنی امربه‌معروف و مقابله با ظلم و استکبار که موجب می‌شود جایگاه و کاخ یزیدیان امروز در معرض اضمحلال قرار بگیرد.

معاندان و دشمنان اسلام قصد دارند با وارونه‌نمایی  و تحریف حقایق پیاده‌روی اربعین و عدم انتشار تصاویر جلوی انعکاس این حرکت عظیم را بگیرند در حالی که به خواست خداوند این حرکت هر روز گسترده‌تر از سال قبل در حال گسترش در دنیا است.

اما در مقابل این کنگره جهانی فرصتی برای فرهنگ‌سازی در اختیار ما قرار می‌دهد که بتوانیم توطئه‌های دشمن برای وارونه‌نمایی را خنثی کنیم و با تبیین مناسب از این فرصت برای معرفی اسلام ناب محمدی بهره‌گیری کنیم.

نقش پیاده‌روی اربعین در حمایت از قیام مردم فلسطین چیست؟

حسن‌بیگی: امروز از طریق بسترهای فضای مجازی پیام اربعین به سراسر دنیا مخابره شده و مردم غزه و فلسطین با الگوگیری از مقاومت زنان و کودکان در روز عاشورا درس ایستادگی گرفته و به راه خود ادامه می‌دهند، به‌طوری‌که مادران شهدا به تأسی از حضرت زینب (س) هرگز در برابر دشمن سر خم نکرده و می‌گویند هر آنچه می‌بینیم جز زیبایی نیست.

مادرانی را شاهد هستیم که چندین فرزندشان رد بمیاارن جنایت منحوس پهلوی به شهادت رسیدند اما انها با تاسی از صبر و استقامت حضرت زینب (س) در برابر این جنایت مقاومت می کنند و نمی گذارند دشمن از غم وا ندوه و گریه آنها سوء استفاده کرده و مسرور شود.

امسال این پیاده‌روی عظیم به واسطه جنایات هولناکی که در حق مردم بی دفاع فلسطین به وجود امده رنگ و بویی دیگر داشت و همانند کنگره عظیم حج فرصتی برای اعلام برائت از استکبار جهانی شد و هامنطور که معظم له در بیانات خود بدان اشاره داشتند این اتفاق در دنیا بی‌نظیراست و نه تنها در دوران فعلی بلکه در طول تاریخ هم چنین اجتماعی تکرار نشده است.

همان‌طور که امام راحل بیان فرمودند راه قدس از کربلا می‌گذرد و امروز به عینه شاهد هستیم که در برابر جنایت رژیم کودک‌کش صهیونیستی نسبت به مردم مظلوم غزه و فلسطین مسیر پیاده‌روی اربعین به مسیر مبارزه با این رژیم منحوس تبدیل شده و زائران با دردست‌داشتن پرچم فلسطین و حمایت از مردم غزه انزجار خود را از استکبار جهانی اعلام می‌کنند.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از