حالت تاریک
  • دوشنبه, 1403/04/18 شمسی | 2024/07/08 میلادی
یادداشت؛

کریمه گره‌گشا را الگو قرار دهیم

کریمه گره‌گشا را الگو قرار دهیم

هدیه بشارت نویسنده و پژوهشگر در یادداشتی اختصاصی نوشت: حضرت معصومه (س) درعین حال که بانویی باوقار و متین بودند اما در اجتماع حضور پررنگ داشته و این بانوی عالمه و عاقل گره‌گشای مردم در زندگی و در مسائل دینی بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ هدیه بشارت نویسنده و پژوهشگر در یادداشتی اختصاصی نوشت: شأن و منزلت زن از آنجایی نشئت گرفت که پیامبر مهربانی تکیه‌کلام «فداها ابوها» را بین عرب جاهلی جا انداخت.

مردمی که با دست خودشان دختران نجیب و مظلوم را به دستان سرد گور می‌سپردند. پدرانی که با رسم و رسوم غلط پدرانشان نه‌تنها مبارزه نکردند؛ بلکه با شقاوت تمام این سنت غلط زنده‌به‌گور کردن دختر را ادامه دادند. در آن روزگار، حضرت محمد (ص) تنها کسی بود که جلوی پای دخترش به احترام می‌ایستاد.

 دختران شجاع و تأثیرگذار دین اسلام کم نبودند، دخترانی مستقل، شجاع، معصوم، دلیر مثل حضرت خدیجه، حضرت فاطمه، حضرت زینب، حضرت معصومه و...

بعد از حضرت زهرا (س) تنها بانویی که به مقام شفاعت امت رسیده است، فاطمه معصومه (س)  است. احادیثی از ایشان به روایت محکم نقل شده است. ایشان به درجه‌ای از مقام عصمت رسیده بود که حضرت زینب هم به این مقام نائل شده بود.

بانویی که در سن کودکی پاسخگوی احکام شرعی مسلمانان بود، نشان از علم لدنی ایشان دارد. راهی شدن ایشان به سمت ایران و به دنبال امام رضا علیه‌السلام آمدن ایشان، وجهه شخصیتی حضرت معصومه را به زینب کبری شبیه‌تر می‌کند.

اما ترجیح می‌دهم به‌جای توضیح مقام والای حضرت معصومه (س)، به منفعل نبودن زنان بزرگ و مؤثر دین بپردازم؛ زنانی دغدغه‌مند درباره مسائل مذهبی و سیاسی و حتی امنیتی، ضد ظلم و ستم، مخالف آشکار بی‌عدالتی که  در سایه پدران و برادرانی که به آنها اجازه نظر و اندیشه را داده‌اند رشد کردند؛ بزرگانی چون پیامبر که خانه امنی برای دخترش زهرا بود، علی بن ابی‌طالب که زینب را به جهان هدیه داد و موسی بن جعفر که دختری به بلندای نام ایران را به مسلمانان معرفی کرد. دختران و زنانی شاد، دین‌دار، خانواده‌دوست، عالمه و عاقل که گره‌گشای مردم در زندگی و در مسائل دینی بودند. 

حضرت معصومه (س) با حرکت خود با کاروانی به حمایت از برادرش، گوشه‌ای از استقلال خدیجه را به نمایش گذاشت، شمه‌ای از تلاش برای امام‌زمانش که نگاره‌ای از پایداری حضرت زهرا بود و با فریادش علیه ظلم، تکه‌ای از رشادت زینب کبری را به تصویر کشید و جهان گاهی هنوز نیاز به این زنان رسیده را در این بیدادگاه ستم فریاد می‌زند.

کاش دختران این برهه از تاریخ بدانند زن و دختر در دین ما به دنبال چه می‌دود؟ چگونه به مرتبه اجتهاد و رشد می‌رسد؟ چگونه باحجاب و دین‌داری به قله علم و سعادت می‌رسد. دلیرمردان بزرگ دین ما ثابت کردند زنان بلندمرتبه و با وجود در سایه مردان غیور و آگاه قد می‌کشند، در سایه خانواده‌ای که حامی دختران و زنان باشد درست عکس نگاهی که غرب به زن دارد. 

یادداشت: هدیه بشارت-نویسده و شاعر

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از