حالت تاریک
  • دوشنبه, 1403/06/26 شمسی | 2024/09/16 میلادی
مدرس سواد رسانه:

کمای عقلانیت محصول دام شیّادان مجازی است

کمای عقلانیت محصول دام شیّادان مجازی است

مدرس سواد رسانه گفت: فضای لجام‌گسیخته مجازی محل جولان عده‌ای شیاد شده که برای کسب سود و درآمد ذهن مخاطب را با روش‌های گوناگون فریب می‌دهند.

حسین عرفانیان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرات»؛ گفت: فضای اینستاگرام با بحران هویت روبرو است و افرادی که در آن فعالیت می‌کنند در پشت پرده هویت‌های نامعلومشان پنهان شده‌اند و هدفشان از ارائه خوراک گوناگون در فضای مجازی مشخص نیست و مخاطب می‌بایست با هوشمندی اطلاعات را غربال کند.

این مدرس سواد رسانه در ادامه افزود: یکی از چالش‌هایی که این روزها فضای اینستاگرام به آن مبتلا است طبیب نماها هستند که باهدف کسب درآمد و سود از نقطه ضعف مخاطبان در حوزه سلامتی علی‌الخصوص سلامت خانواده و فرزندان استفاده کرده و هر نوع مطلبی را بدون پشتوانه علمی به ذهن مخاطب تحویل می‌دهند.

وی با بیان اینکه این قبیل بلاگرها بازیگران قدرتمندی در حوزه رسانه هستند، بیان کرد: این قبیل افراد با بهره‌گیری از تکنیک‌های اقناع مخاطب، اغراق و... مخاطب را به سمت خود می‌کشانند و به فرض مثال طبیب نماها به‌گونه‌ای رفتار می‌کنند که فرد تصور بیمارگونه‌ای از خود داشته و دچار اشتباه محاسباتی شده که برای درمان آن حتماً باید به توصیه‌های آنها عمل کند.

بنا به گفته عرفانیان درصد خیلی کمی از افراد هم که پزشک حقیقی هستند هم ممکن است در این فضا بلاگری کنند که این افراد در چارچوب قوانین نظام‌پزشکی فعالیت کرده و هدفشان از ارائه توصیه کسب سود و یا درآمد و افزایش تعداد دنبال‌کننده نیست.

عرفانیان از دیگر فریب‌های این بلاگرها و اینفلوئنسرها  را برای جذب مخاطب و کسب سود ایجاد احساس نزدیکی در مخاطب دانست و تصریح کرد: معمولاً بلاگرها با مکانیزم نشان‌دادن زندگی شخصی و بیان مسائل خصوصی خود احساس نزدیکی را در مخاطب ایجاد کرده تا اثرگذاری حرف‌های آنها بیشتر شود.

بنا به گفته این مدرس سواد رسانه تأییدشدن و تعداد پسندهای یک فرد در اینستاگرام نیز فریب دیگری است که متأسفانه سبب ایجاد اعتماد اجتماعی کاذب در مخاطبان شده و آنها تصور می‌کنند فردی که توانسته تأیید دیگران را داشته باشد پس حتماً مطالب مفید فایده و مناسب را ارائه می‌دهد.

وی با بیان اینکه واژه «اینفلوئنسری» به معنای تأثیرگذاری است و این افراد از تکنیک غلبه بر هیجانات مخاطبین خود برآنها مسلط و اثر می‌گذارند بیان کرد: این افراد با روش‌های مختلف قدرت تفکر را از مغز گرفته و هیجانات و احساسات فرد مسلط می‌شوند.

عرفانیان با اشاره به فضای لجام‌گسیخته مجازی در کشور اذعان کرد: متأسفانه این افراد سودجو در سایه نبود قوانین درست در فضای مجازی به‌راحتی جولان می‌دهد درحالی‌که در بسیاری از کشورهای اروپایی قوانین شدیدی حاکم بر فضای مجازی آنها اجازه شیادی و کلاهبرداری را نمی‌دهد.

وی در نهایت اذعان کرد که فضای مجازی در حال مصرف مخاطب است و این وظیفه یک مخاطب هوشمند است که در برابر این بمباران اطلاعات با دروازه‌بانی درست و کسب سواد رسانه هر مطلبی را مورد مصرف قرار ندهد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از