حالت تاریک
  • جمعه, 1403/07/13 شمسی | 2024/10/04 میلادی
پیش‌بینی برداشت 4500 تن گردو از باغات شهمیرزاد
معاون مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خبر داد:

پیش‌بینی برداشت 4500 تن گردو از باغات شهمیرزاد

معاون مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گفت: پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری، تولید گردو در شهمیرزاد به ۴هزار و ۵۰۰ تن برسد و این میزان افزایش قابل توجهی نسبت به سال گذشته داشته است.

گل‌بابا بنائیان سفید در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»، در خصوص کشت و تولید گردو در استان سمنان اظهار کرد: استان سمنان به‌عنوان یکی از قطب‌های تولید گردو در کشور، با باغات وسیع و کیفیت بالای این محصول جایگاه ویژه‌ای را در صنعت کشاورزی ایران به خود اختصاص داده است.

معاون مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در ادامه افزود: در استان سمنان حدود 3 هزار و 300 هکتار باغات گردو داریم که از این مساحت، شهر شهمیرزاد با یک‌هزار و 850 هکتار باغ، به‌عنوان مرکز اصلی تولید گردو در استان شناخته می‌شود.

وی بیان کرد: از مجموع باغات گردو در استان، ۴۰۰ هکتار هنوز به باردهی نرسیده و به‌عنوان نهال شناخته می‌شوند و در مقابل، یک هزار و 450 هکتار باغات بارور وجود دارد که میانگین عملکرد آن‌ها 3 هزار و 170 کیلوگرم در هکتار است.

بنائیان سفید با بیان اینکه پتانسیل کشت گردو در استان سمنان مطلوب است، افزود: این ارقام نشان‌دهنده پتانسیل بالای استان سمنان در تولید گردو بوده و شهمیرزاد به‌عنوان قطب اصلی تولید گردو در استان شناخته می‌شود و پس از آن به ترتیب در ارتفاعات و مناطق سردسیر استان مانند؛ دامغان، شاهرود، میامی، آرادان، سرخه و سمنان کشت گردو صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: شهمیرزاد تنها به‌عنوان تولیدکننده گردو شناخته نمی‌شود، بلکه خواستگاه این محصول نیز هست و درختان کهن و انبوه گردو در این منطقه، به همراه شرایط اقلیمی مناسب، بستر مناسبی برای کشت و برداشت گردو فراهم می‌آورد.

بنائیان سفید تأکید کرد: باید توجه داشت که تولید گردو در باغات سنتی و تجاری با یکدیگر تفاوت‌هایی دارد و در باغ‌های تجاری، توجه به کیفیت و کمیت محصول به‌عنوان دو عامل کلیدی، نیازمند مدیریت دقیق و برنامه‌ریزی مناسب است.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر، رویکرد ما برای کشت گردو دچار تغییرات شده است، افزود: در گذشته، درختان گردو از طریق بذر کاشته می‌شدند، اما اکنون با توجه به توسعه علم و فناوری، انواع مختلفی از نهال گردو با کیفیت‌های مختلف در دسترس است.

بنائیان سفید در ادامه افزود: نهال‌هایی مانند چندلر، فرانکت و هارتلی به‌دلیل مقاومت بالا در برابر شرایط آب و هوایی و سرما، به‌عنوان بهترین انواع نهال گردو شناخته می‌شوند و در کشت گردو از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.

وی با بیان اینکه تأمین آب مورد نیاز برای کشت گردو یکی از چالش‌های اصلی است، گفت: کیفیت و کمیت آب در کشت گردو از اهمیت بالایی برخوردار بوده و پایدار بودن منبع آب نیز باید مدنظر قرار گیرد.

بنائیان سفید بیان کرد: در این راستای تأمین منابع آب، سازمان جهاد کشاورزی هدف‌گذاری کرده که حداقل ۵ تا ۶ هزار مترمکعب آب با بهره‌وری بالا برای هر هکتار باغ گردو تأمین کند و این مدیریت منابع آبی به باغات گردو، به‌ویژه در شهمیرزاد، کمک شایانی خواهد کرد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه درختان گردو به واسطه عوامل مختلف می‌توانند ویژگی‌ها و ارزش‌های متفاوتی داشته باشند، گفت: شرایط آب و هوایی، نوع خاک، نحوه گرده‌افشانی، مدیریت باغ، نوع کوددهی، هرس و آبیاری از جمله مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که بر کیفیت و عملکرد درختان گردو تأثیر می‌گذارند.

بنائیان سفید عنوان کرد: بیشتر باغ‌های گردو در استان سمنان از ارقام بومی و محلی تشکیل شده‌اند و در سال‌های اخیر و با برنامه‌ریزی‌های معاونت امور باغبانی، عملیات اصلاح، احیا و سرشاخه‌کاری درختان گردو با استفاده از ارقام امیدبخش و جدید انجام شده است.

وی از برداشت گردو در استان سمنان خبر داد و افزود: برداشت گردو از نیمه شهریور آغاز می‌شود و تا اوایل مهر ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری، تولید گردو در شهمیرزاد به ۴هزار و 500 تن برسد و این میزان افزایش قابل توجهی نسبت به سال گذشته داشته است.

معاون مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان عنوان کرد: با وجود پتانسیل‌ها، چالش‌هایی نیز برای کشت گردو وجود دارد و یکی از عمده مشکلات باغ‌های گردو در استان، کمبود باغ گردو با کیفیت یکدست است.

وی درادامه افزود: وجود انواع مختلف گردو با کیفیت‌های متفاوت می‌تواند بر برداشت و بازار این محصول تأثیر منفی بگذارد زیرا هر محصول ویژگی‌های منحصر به فردی دارد و همچنین می‌تواند در صادرات آن نیز اختلال ایجاد کند، از این جهت برای رفع این مشکل، نیاز به عملیات یکسان‌سازی و بهبود کیفیت باغات احساس می‌شود.

بنائیان سفید ابراز کرد: چالش دیگری که باغداران با آن مواجه هستند، خشک‌سالی و کم‌آبی بوده و این مشکل به عنوان مانعی بزرگ در تأمین آب برای باغات گردو به‌شمار می‌آید و نیازمند توجه جدی و برنامه‌ریزی‌های منسجم است.

این مقام مسئول اظهار کرد: می‌توان گفت که گردو به عنوان یک محصول استراتژیک در استان سمنان، نیازمند توجه و حمایت بیشتری است تا بتوان از پتانسیل‌های موجود به بهترین نحو استفاده کرد و به رشد و توسعه این صنعت کمک کرد.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از