حالت تاریک
  • سه‌شنبه, 1403/02/11 شمسی | 2024/04/30 میلادی
پس از 17 سال چشم انتظاری؛

آیا کارخانه سیمان بیارجمند راه‌اندازی می‌شود؟

آیا کارخانه سیمان بیارجمند راه‌اندازی می‌شود؟

احداث شرکت سیمان بیارجمند شاهرود با بیش از ۳۸ هزار سهام‌دار، ۱۷ سال است که به سرمنزل مقصود نرسیده، دولت سیزدهم در نشست «حل مسئله» در سفر به استان سمنان دورخیز بلندی برای حل مشکلات این شرکت سهامی دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ سیمان یکی از عناصر لازم صنعت و توسعه عمرانی بشمار می‌رود که در برخی مناطق کشور تولید و چرخه اقتصاد و اشتغال را به حرکت درمی‌آورد. راه‌اندازی کارخانه سیمان بیارجمند با گذشت سال‌های متمادی تنها در خبرها منعکس می‌شود و همچنان با وجود نظرات متفاوت، پیگیری‌ها تاکنون نتیجه ملموسی برای سهام‌داران نداشته و مردم چشم‌انتظار پایان مشکلات و آغاز فعالیت این واحد تولیدی به‌ویژه در سفر دولت سیزدهم هستند.

بیش از ۳۸ هزار سهام‌دار شرکت سیمان بیارجمند شاهرود در شهریور سال ۱۳۸۵ با هزاران امید و آرزو برای بهره‌برداری اقتصادی از سهام‌داری این شرکت بخش عظیمی از لوازم زندگی (طلا و جواهرات و حتی فرش ) خانواده را فروختند و به خرید سهام از این شرکت اختصاص دادند تا با ثمره آن زندگی خود را متحول کنند.

در همان سال‌های نخست احداث این کارخانه به‌عنوان طرح بزرگ اقتصادی ۲ هزار و ۸۰۰ تن انواع ماشین‌آلات خارجی به ارزش حدود ۱۷ میلیون یورو وارد کشور شد، اما به دلیل مشکلات گوناگون عملیات ساخت و بهره‌برداری این کارخانه چند سالی متوقف شد.

مشکلات کارخانه سیمان بیارجمند از منابع مالی تا راه دسترسی

این واحد تولیدی در شرق استان سمنان در بخش‌هایی مانند تأمین مالی، مشکلات بانک مرجع به‌عنوان تأمین‌کننده منابع مالی، تأمین انرژی گاز و راه دسترسی، به مشکلاتی برخورد که روند تکمیل و فعالیت این واحد پس از ۱۷ سال همچنان به سرانجام نرسیده است.

روند راه‌اندازی این کارخانه در سفرهای مختلف مسئولان کشوری و استانی طی سال‌های گذشته به طور مستمر بررسی شد؛ اما تاکنون تحقق وعده‌ها برای مردم و سهام‌داران نتیجه ملموسی در پی نداشته است.

رئیس‌کل دادگستری وقت استان سمنان در گفتگوی روز ۶ مهر ۱۴۰۲ با رسانه‌ها اظهار کرد: عزم جدی دستگاه قضایی، راه‌اندازی کارخانه سیمان بیارجمند را در مسیر ساماندهی قرار داده و رفع نارضایتی و مشکلات سهام‌داران این کارخانه در دستور کار است. کارخانه سیمان بیارجمند از سال ۱۳۸۵ ثبت شد و با پیشرفت‌ فیزیکی ۴۵ درصدی در تأمین تجهیزات، قطعات و انعقاد قرارداد با بانک‌های عامل همراه بوده است که در مسیر راه‌اندازی با مشکلاتی روبرو شد و سرمایه‌گذاری ۳۸ هزار سهام‌دار آن تاکنون بلاتکلیف باقی مانده است.

دستور قضایی برای رفع مشکلات راه‌اندازی کارخانه سیمان بیارجمند

محمدجعفر عبداللهی به پیگیری‌های قانونی برای رفع نارضایتی سهام‌داران اشاره کرد و گفت: دستوری به دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه در استان سمنان در خصوص راه‌اندازی سریع و رفع مشکلات پیش روی این واحد تولیدی داده شد.

رئیس‌کل وقت دادگستری استان سمنان تصریح کرد: پیگیری‌های دستگاه قضایی در نهایت نتیجه‌بخش بود و با تغییر در هیئت‌مدیره، متشکل از افراد خبره و ورود قانونی سرمایه‌گذارِ مطمئن، علاوه بر اینکه زمینه‌های امید برای حفظ سرمایه، سهام‌داران فراهم شد، راه‌اندازی این واحد تولیدی در مرحله جدیدی قرار گرفت.

در اخبار کشوری نیز خبری با عنوان دومین نشست تعیین تکلیف سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی کارخانه سیمان بیارجمند به ریاست سید صولت مرتضوی معاون اجرایی وقت رئیس‌جمهور منتشر شد.

در این نشست که علاوه برسید محمدرضا هاشمی استاندار سمنان و مدیرعامل کارخانه سیمان بیارجمند، نماینده مردم شاهرود در مجلس و نمایندگانی از وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت، سازمان تأمین اجتماعی، بانک‌های تجارت و صنعت و معدن و نیز مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی حضور داشتند، معاون اجرایی رئیس‌جمهور توضیح داد: عملیات اجرایی کارخانه سیمان بیارجمند از ۱۷ سال گذشته کلید خورده و ۳۸ هزار نفر سهام‌دار دارد و طی این سال‌ها به لحاظ مالی با مشکلاتی مواجه و تعطیل شد و این کارخانه در حال مستهلک شدن است.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، در نهمین سفر استانی خود به سمنان در آبان سال ۱۴۰۰، معاون اجرایی رئیس‌جمهور را مأمور بررسی وضعیت و مشکلات کارخانه سیمان بیارجمند شاهرود کرد.

قول پیگیری وزیر صمت در سفر اول دولت سیزدهم

تأمین منابع مالی عمده مسئله این کارخانه است که پیش‌تر وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر استانی رئیس‌جمهور به سمنان و در بازدید از این کارخانه گفته بود: با توجه به اینکه تکمیل این طرح نیازمند اعتبار قابل‌توجهی است، تلاش می‌کنیم یک سرمایه‌گذار برای پیوستن به طرح جذب شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت وقت در سفر آبان سال ۱۴۰۰ خود در جمع خبرنگاران شاهرود گفت: جمع‌بندی نهایی در خصوص راه‌حل مناسب برای تکمیل و راه‌اندازی کارخانه سیمان بیارجمند تا دو ماه آینده اعلام می‌شود.

سید رضا فاطمی امین در حاشیه بازدید از چند واحد تولیدی در شهرک صنعتی شاهرود، به خبرنگاران اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت از دو هفته پیش پس از برگزاری نشست‌ با مدیران و سهام‌داران کارخانه در حال ساخت سیمان بیارجمند، پیگیری برای تکمیل و راه‌اندازی این کارخانه را در دستور کار قرار داده است.

وی با بیان اینکه دولت با آسان‌سازی برخی روندها مقدمات حل این مشکل را فراهم خواهد کرد، افزود: از سوی دیگر با توجه به اینکه تکمیل این طرح نیازمند اعتبار قابل‌توجهی است، تلاش می‌شود سرمایه‌گذار عمده برای پیوستن به طرح جذب شود.

به گفته وی، با بهره‌برداری از این طرح زمینه ایجاد ۱۵۰ شغل مستقیم و غیرمستقیم در شاهرود فراهم می‌شود.

فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان وزیر معین رئیس‌جمهوری در جریان نخستین سفر دولت سیزدهم به استان سمنان، در شاهرود حضور یافته بود.

هدف طرح اشتغال‌زایی برای جلوگیری از مهاجرت جوانان بود

برخی سهام‌داران شرکت سیمان بیارجمند با بیان اینکه سال‌ها در انتظار بهره‌برداری این شرکت هستند تا از بیکاری جوانان منطقه و مهاجرت آنان به شهرهای مجاور جلوگیری شود، تأکید کردند: ۱۷ سال انتظار سهام‌داران این شرکت پایانی ندارد.

حسن احمدی افزود: سهام این شرکت با توجه به سابقه خوب در خرید سهام شرکت‌های فولاد، کنسانتره، سیمان سبزوار و از این دست سرمایه‌گذاری‌های مردم درگذشته نه‌چندان دور، باعث شد با علاقه این سهام را هم خریداری کنند.

وی تأکید کرد: تأخیر در عملیات اجرایی و طولانی‌شدن مسیر بهره‌برداری از این شرکت سهام‌داران را دلسرد کرده است.

سهام‌داران دلسرد از تکمیل کارخانه سیمان بیارجمند

معصومه باقری دیگر سهام‌دار این شرکت هم گفت: ما به امید اشتغال و رفع بیکاری جوانان و جلوگیری از مهاجرت به شهرها و استان‌های هم‌جوار در این عرصه وارد شدیم.

وی افزود: با فقدان پیشرفت فیزیکی مناسب شرکت سیمان بیارجمند مردم اقساط سهام خود را پرداخت نمی‌کنند و منتظر یک رخداد خوب اجرایی از سوی مسئولان امر هستند.

یکی دیگر از سهام‌داران این شرکت گفت: مردم این منطقه با ایجاد شرکت سیمان شاهرود برای راه‌اندازی شرکت سیمان بیارجمند تشویق شدند؛ اما این امر سال‌های طولانی به تعویق افتاده است.

مردم شهرستان شاهرود به ویژه بخش بیارجمند امیدوار هستند در دور دوم سفر رئیس‌جمهور به استان سمنان راه‌اندازی و رفع مشکلات این کارخانه هر چه سریع‌تر در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش مرآت؛ عملیات اجرایی احداث کارخانه سیمان بیارجمند طرحی با هدف اشتغال‌زایی و با سرمایه اولیه ۱۴ میلیارد ریال از ۱۷ سال گذشته در زمینی به‌ مساحت هشت هکتار در منطقه کم‌برخوردار بخش بیارجمند شهرستان شاهرود کلید خورد. بخشی از سهام‌داران این کارخانه مردم بیارجمند هستند. به دلیل مشکلات گوناگون عملیات ساخت این کارخانه چند سالی دچار وقفه طولانی‌مدت شده است.

کارخانه سیمان بیارجمند در 8 کیلومتری شمال غربی این شهر و در ۱۲۰ کیلومتری شرق شاهرود در استان سمنان واقع است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از