حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
مدیر حوزه علمیه استان سمنان:

اربعین قلمداد صلح در جهان است

اربعین قلمداد صلح در جهان است

مدیر حوزه علمیه استان سمنان گفت: پدیده اربعین سبب نشان دادن قدرت مادی و معنوی شیعیان به تمام عالمیان می‌شود.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علی‌اصغر ابراهیمی‌فر در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به اهمیت زیارت اربعین گفت: زیارت رفتن با پای پیاده هم مورد سفارش قرآن است و هم در روایات گوناگون به آن تأکید شده به‌گونه‌ای که یکی از نشانه‌های مؤمن به‌شمار می‌رود.

مدیر حوزه علمیه استان سمنان تصریح کرد: امام حسن عسکری (ع) در روایتی فرمودند: نشانه‌های مؤمن پنج چیز است: خواندن ۵۱ رکعت نماز، (۱۷ رکعت واجب (نمازهای یومیه) و ۳۴ رکعت مستحب نافله‌های روزانه در هر شب و روز)، زیارت اربعین، انگشتر در دست راست پیشانی را در سجده بر خاک نهادن و بلند گفتن «بسم‌الله الرحمن الرحیم» بنابراین زیارت اربعین بسیار حائز اهمیت است.

وی در ادامه افزود: ائمه اطهار (ع) احادیث و روایات فراوانی را در ستایش از زیارت حضرت امام حسین علیه‌السلام ذکر و شرایط و آداب این زیارت را بیان کرده‌اند تا زائران از بیشترین ثواب این عمل معنوی بهره‌مند شوند.

ابراهیمی‌فر با بیان روایتی از امام صادق (ع) گفت: امام به یکی از اصحابشان فرمودند: کسی که به‌ قصد زیارت امام حسین علیه‌السلام از منزلش خارج شود، خداوند بابت هر قدمی که برای زیارت ایشان برمی‌دارد، یک حسنه برایش می‌نویسد و یک سیئه از او محو می‌کند. وقتی‌که به حرم می‌رسد، خداوند او را جزو صالحین برگزیده می‌نویسد. وقتی مناسک او تمام شد، خداوند نام او را جزو مؤمنین می‌نویسد. وقتی می‌خواهد بازگردد یک فرشته الهی در مقابل او قرار می‌گیرد و می‌گوید: رسول خدا صلی‌الله علیه و آله به شما سلام می‌رساند، و پیغام می‌دهد که عمل را از سر گیر که گذشته‌ات بخشیده شده است.

وی خاطرنشان کرد: تأکیدات برای پیاده رفتن به زیارت حضرت اباعبدالله (ع) به‌اندازه‌ای بود که در طول تاریخ حتی افرادی که می‌توانستند به‌صورت سواره به زیارت بروند بازهم سعی می‌کردند حتی‌الامکان این مسیر را پیاده طی کنند تا از ثواب و برکات آن بهره‌مند شوند.

ابراهیمی‌فر تأکید کرد: پیاده‌روی برای زیارت امام حسین (ع) از باب «افضل الأعمال أحمزها» است؛ یعنی اگر یک عمل عبادی به دو صورت و به دو شکل قابل‌ انجام باشد که یکی آسان و دیگری سخت باشد، قطعاً اگر فرد راه سخت را انتخاب کند به همان میزان از ثواب بیش‌تری برخوردار می‌شود.

وی عنوان کرد: به‌عنوان نمونه حضرت امام حسن عسکری (ع) در مورد زیارت جدشان می‌فرمایند: بدانید هر که او را زیارت کند و در راه زیارت کوچک‌ترین سختی به او برسد، خداوند بدن او را بر آتش حرام می‌کند.

ابراهیمی‌فر ابراز کرد: امروزه در همه دنیا، مراسم پیاده‌روی اربعین را مراسمی سراسر صلح و نیکی قلمداد می‌کنند و این پدیده سالانه سبب نشان‌دادن قدرت مادی و معنوی شیعیان به تمام عالمیان می‌شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از