حالت تاریک
  • جمعه, 1403/04/15 شمسی | 2024/07/05 میلادی
طی ۶ ماهه سال جاری صورت گرفت؛

بازرسی از ۲۶۲ واحد صنفی در شاهرود

بازرسی از ۲۶۲ واحد صنفی در شاهرود

رئیس اداره استاندارد شاهرود گفت: ۲۶۲ مورد بازرسی از واحدهای صنفی این شهرستان طی ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۲ انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مرآت؛ سید امیرحسن یاسینی به مناسبت گرامیداشت هفته استاندارد گفت: این بازرسی‌ها در قالب طرح اجرای هماهنگ استانداردهای اجباری (طاها) توسط گروه‌های بازرسی انجام می‌شود و بازرسان اعزامی با مراجعه به مراکز عرضه، اقلام بدون نشان استاندارد را از سطح مراکز صنفی شناسایی، فهرست‌برداری و جمع‌آوری می‌کنند.

 

وی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۸۸ بازرسی از مراکز عرضه‌کننده محصولات مشمول استاندارد اجباری قرار گرفتند، ابراز کرد: طی ۶ماهه نخست امسال تعداد ۱۰ مجوز کاربرد اجباری و ۲ مجوز کاربرد علامت استاندارد تشویقی در این شهرستان صادر شد.

 

یاسینی با بیان اینکه شهرستان شاهرود در حال حاضر دارای ۷۷ واحد تولیدی دارای مجوز استاندارد است، تصریح کرد: یکی از برنامه‌های راهبردی این اداره در سال مهار تورم و رشد تولید نظارت‌های دقیق در تولید کالاهای باکیفیت و استاندارد در بازار عرضه است.

 

رئیس اداره استاندارد شاهرود با بیان اینکه تمامی فرآورده‌های مشمول استاندارد اجباری باید مطابق با استانداردهای ملی تولید و توزیع شوند، اظهار کرد: نظارت بر واحدهای تولیدکننده اقلام مشمول و صدور مجوز کاربرد علامت استاندارد از جمله مهم‌ترین وظایف این اداره است.

 

وی با اشاره به اینکه نظارت‌ها پس از صدور مجوز نیز به طور مستمر انجام می‌شود، افزود: اعتبار مجوزهای صادره سه‌ساله است و در پایان مهلت مقرر باید در مورد تمدید، تعلیق یا ابطال پروانه‌ها (حسب کیفیت فرآورده و برخی عوامل دیگر) تصمیم‌گیری شود.

 

یاسینی با بیان اینکه در نیمه نخست امسال ۶ مجوز کاربرد علامت استاندارد تمدید شد، ابراز کرد: چهار مجوز هم به دلیل رفع‌نکردن نواقص، باطل شد.

 

وی نمونه‌برداری تصادفی از واحدهای تولیدی دارای مجوز کاربرد علامت استاندارد را از وظایف کارشناسان این اداره عنوان کرد و افزود: مطابق برنامه تدوین شده، دست‌کم چهار مورد نمونه‌برداری از هر محصول در طول سال انجام می‌شود و در آزمایشگاه‌های سازمان ملی استاندارد ایران، اداره و همچنین آزمایشگاه‌های همکار تأیید صلاحیت می‌شوند.

 

رئیس اداره استاندارد شاهرود ادامه داد: طی ۶ماهه نخست امسال از واحدهای تولیدی بیش از ۱۰۸ مورد نمونه‌برداری انجام شد.

 

یاسینی با اشاره به اینکه بازدیدهای فنی از واحدهای تولیدی دست‌کم ۲ بار در سال صورت می‌گیرد، ابراز کرد: این بازدیدها به‌منظور اطمینان از تداوم انطباق کیفیت محصولات تولیدی با استانداردهای ملی مربوط، به‌صورت برنامه‌ریزی شده و بدون اطلاع قبلی از واحد تولیدی انجام می‌شود.

 

وی اظهار کرد: کارشناسان در این بازه زمانی ۷۰ مورد بازرسی فنی از واحدهای تولیدی انجام شد.

 

رئیس اداره استاندارد شاهرود با بیان اینکه آزمون نازل‌های عرضه سوخت مایع شامل بنزین و گازوئیل هر سال در ۲ نوبت انجام می‌شود، افزود: یک هزار و ۴۴۸ نازل در شهرستان‌های شاهرود، میامی و دامغان طی یک سال گذشته برچسب صحت عملکرد گرفتند.

 

یاسینی با اشاره به اینکه آزمون دوره‌ای وسایل توزین و سنجش سبک در این مدت بافاصله زمانی معینی مورد آزمایش و یا کالیبره کردن قرار گرفت، اظهار کرد: آزمون باسکول‌های سنگین پس از نصب نیز سالانه یکبار انجام می‌شود.

 

وی با بیان اینکه تمامی آسانسورهای برقی ساختمان‌ها نیز مشمول اجرای اجباری استاندارد ملی هستند، گفت: طی نیمه نخست امسال ۵۸ تأییدیه توسط کارشناسان این اداره پس از بررسی صادر شد.

 

رئیس اداره استاندارد شاهرود اظهار کرد: تجهیزات زمین‌بازی و شهربازی‌ها به لحاظ حفظ ایمنی و جلوگیری از حوادث احتمالی مشمول اجرای اجباری استاندارد اعلام شده است.

 

یاسینی به اهمیت استاندارد این تجهیزات اشاره کرد و ادامه داد: نسبت به شناسایی این تجهیزات اقدام شد و برای ۳۵ مورد مجوز بهره‌برداری، گواهینامه ایمنی و کیفیت صادر گردید.

 

وی با بیان اینکه استفاده از وسایل و تجهیزات بدون ایمنی و سیلندرهای معیوب گاز در گردش می‌تواند موجب وقوع حوادث شود، افزود: استاندارد ۸۴۱ با عنوان خدمات نگهداری، حمل، نقل و ذخیره‌سازی گاز مایع‌ (تأسیسات سیلندرپُرکنی) مشمول اجرای اجباری استاندارد اعلام شده است.

 

رئیس اداره استاندارد شاهرود ادامه داد: برای تخلیه گاز مایع در مخازن ثابت تأسیسات، نحوه شارژ، حمل و نگهداری سیلندرها در تأسیسات، انبار و سایر موارد ایمنی، الزاماتی در نظر گرفته شده است.

 

یاسینی با بیان اینکه در شهرستان‌های شاهرود و دامغان سه تأسیسات سیلندرپرکنی مستقر است، افزود: این تأسیسات دست‌کم در سال ۲ بار مورد بازرسی ادواری قرار می‌گیرند.

 

وی به اجباری بودن استاندارد «انگ» مصنوعات طلا اشاره کرد و گفت: درج علامت استاندارد یا کد شناسایی تولیدکنندگان مصنوعات طلا بر روی تمامی اقلام موجود در واحد صنفی ضروری است.

 

رئیس اداره استاندارد شاهرود اظهار کرد: این اداره ۲ بار در سال نسبت به بازرسی از تمام واحدهای صنفی تولید و توزیع‌کننده مصنوعات طلا در شهرستان‌های شاهرود و دامغان اقدام می‌کند و با واحدهای متخلف طبق مقررات سازمان ملی استاندارد ایران برخورد می‌نماید.

 

۲۲ تا ۲۹ مهرماه در تقویم هفته استاندارد نام‌گذاری شده است.

 

شهرستان شاهرود دارای بیش از هشت هزار واحد صنفی دارای پروانه است. این واحدها زیرمجموعه ۳۵ اتحادیه به فعالیت می‌پردازند.

 

منبع: ایرنا

 

 انتهای خبر/

 

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از